Stuur Trilt Bij Remmen En Bij Hoge Snelheid, Hoe Komt Dat?


Struur trilt tijdens remmen en bij hoge snelheid

Lekker rijden op de snelweg geeft mij altijd een lekker rustig gevoel, een ontspannen gevoel, totdat ik plotseling moet remmen en het stuur begon te trillen. Niets is zo vervelend als een trillend stuur want het geeft op dat moment geen gevoel van veiligheid. Hoe komt het dat het stuur trilt bij remmen?

Stuur trilt. Trillen tijdens het remmen kan komen door kapotte of versleten remschijven en remblokken of door speling in de draagarmen. Trilling tijdens het rijden kan komen door verkeerde uitlijning en onbalans in de wielen, onjuiste bandenspanning of een kapotte velg.

Dit is in het kort uitgelegd hoe het komt dat het stuur trilt tijdens remmen en tijdens hoge snelheid. Er komt echter nog wel wat meer bij kijken, zeker als het met de oplossing te maken heeft. Helaas kan je deze klussen niet zelf doen of je moet echt verstand hebben van het klussen aan de auto. Een autoklusser kan het vaak zelf oplossen en hoeft niet naar de garage.

Lees ook: Auto Trilt Bij Gasgeven, 8 Oorzaken!

Stuur Trilt Tijdens Remmen

Vaak wordt het probleem van een trillend stuur opgemerkt tijdens het remmen en dan vaak nog als ineens afgeremd moet worden. Het rempedaal wordt ingedrukt en het trillen van het stuur begint. Als een stuur trilt doet dit wat met je eigen gevoel van veiligheid en wil je dit zo snel als mogelijk oplossen. Er zijn meestal twee redenen waardoor een stuur trilt tijdens remmen, namelijk:

  1. Remschijven zijn krom en/of de remblokken zijn versleten
  2. De draagarmrubbers zijn versleten

Onderstaand een toelichting op de remschijven en de draagarmrubbers.

Stuur Trilt En De Remschijven

De eerste gedacht is meestal dat de remschijven krom zijn getrokken en dit is logisch, want het komt het meeste voor.

  • Het is mogelijk dat de remschijven een keer heel erg warm zijn geworden en tijdens het afkoelen krom getrokken zijn. Bij lagere snelheid zal dit niet zo erg opvallen, maar hoe harder je rijdt voordat je moet remmen hoe erger het trillen wordt.
  • Remschijven kunnen ook kromtrekken doordat ze versleten zijn. Ze zijn dunner geworden en gevoeliger geworden voor kromtrekken.
  • Het trillen kan ook komen doordat de remblokken versleten zijn. Ook dit kan een trilling van het stuur tot gevolg hebben.
  • Wat ook kromtrekken kan veroorzaken is hard remmen en de rem ingedrukt houden tijdens het stilstaan. De opgebouwde warmte tijdens het remmen kan niet weg en de remschijven trekken krom. Laat de rem even los en laat de auto even verder rollen voordat je weer op de rem trapt. Zo kan de warmte ontsnappen.

Je kunt voor dit probleem een bezoek brengen aan de garage. Zij zetten de auto op de brug en verwijderen de wielen om de remschijven en blokken te bekijken. Als je zelf handig bent kan je zelf ook een visuele inspectie doen en bekijken wat de staat van de remschijven en de remblokken zijn.

stuur trilt

Het is wijs op de remschijven en de remblokken te vervangen als dit het trillen veroorzaakt. Vervang niet alleen de remschijven of alleen de remblokken want dan komt het trillen vaak na een maandje of zo weer terug.

Het vervangen van de remschijven en -blokken kost ongeveer € 450 tot € 650 per as, afhankelijk van het type auto.

Lees ook: Stuur Trilt Bij Remmen En Bij Hoge Snelheid, Hoe Komt Dat?

Stuurt Trilt En De Draagarmrubbers

Helaas komt het voor dat wanneer de remschijven en remblokken vervangen zijn het trillen nog niet weg is. Er is een grote investering gedaan in remblokken en -schijven en het trillen blijft of komt na verloop van tijd weer terug.

Daarom is het slim dat als de auto op de brug staat in de garage ook naar de draagarmrubbers te kijken. Deze draagarmen moeten vele krachten die vrijkomen tijdens het remmen opvangen en naar het frame van de auto brengen. Als deze rubbers droog en/of versleten zijn kan dit ook een trillend effect hebben op het stuur.

Ik adviseer je dan ook op niet alleen te focussen op de remschijven, maar zeker ook om de draagarmrubbers. Deze moeten zeker gecontroleerd worden als het stuur trilt tijdens remmen.

Het slimste is om de gehele draagarm te vervangen wat neerkomt op ongeveer € 250 per draagarm, afhankelijk van het type auto.

Zelf doen kan ook dan zijn de materiaalkosten ongeveer € 100 per arm.

Lees ook: Auto Kraakt Bij Drempel, Sturen, … En Ander Krakend Geluid!

Stuur Trilt Tijdens Rijden Bij Hoge Snelheid

Als het stuur trilt tijdens het rijden dan zijn er veel meer oorzaken mogelijk dan bij het remmen. Onderstaand een aantal oorzaken waardoor het stuur kan gaan trillen tijdens het rijden wat vaak merkbaar is als we rijden bij hoge snelheid.

Lees ook: Bandenspanning Lampje Blijft Branden, Wat Is Er Aan De Hand?

  • Band(en) niet goed uitgebalanceerd.
    Het kan zijn dat de band(en) niet goed gebalanceerd zijn en hierdoor gaan trillen. De oplossing is eenvoudig, breng even een bezoek aan de garage en laat ze balanceren. Het kost ongeveer € 18 per band en dan trilt het stuur niet meer.
    Oorzaak dat een band uit balans is geraakt kan zijn dat je per ongeluk de stoeprand met de voorband hebt geraakt waardoor de band uit balans is geraakt.
  • Velg krom getrokken
    Een groter probleem is het als de velg is kromgetrokken. Ook dit kan komen als je met hoge snelheid tegen een stoeprand aan botst of in een gat in de weg rijdt. De band en de velg krijgen dan een klap waardoor de velg krom kan trekken.
  • Bandenspanning controleren
    Voordat je aan iets anders denkt als probleem, contoleer eerst de bandenspanning want ook dit kan trillen van het stuur veroorzaken tijdens het rijden op hoge snelheid. Dit probleem is eenvoudig op te lossen door de banden op de juiste druk te brengen.
  • Banden Uitlijnen
    Bij het uitlijnen van de banden wordt er voor gezorgd dat de banden weer loodrecht staan en in lijn met elkaar. Als de banden niet in lijn staan kan het trillen veroorzaken. De garage kan dit probleem zo voor je verhelpen voor ongeveer € 80.

Dit zijn wel de hoofdoorzaken waardoor het trillen tijdens het rijden veroorzaakt wordt. Echter, er kunnen nog veel meer oorzaken zijn waardoor het stuur trilt tijdens het rijden. De minder voor de hand liggende oorzaken zijn:

Lees ook: Te Hoge Bandenspanning, Wat Zijn De Gevolgen?

  • Vuilophoping van modder en zand aan de binnenkant van het wiel dat voor onbalans zorgt.
    Door vuilophoping is het wiel niet meer in balans.
  • Versleten draagarm of kapotte draagarmrubbers die de trilling veroorzaken.
    De trillingen kunnen niet goed meer overgebracht worden naar het frame van de auto.
  • Kapotte schrokbrekers die uiteindelijk vervangen moeten worden.
    Schrokbrekers moeten de bewegingen van de auto opvangen. Zijn ze kapot dan merk je dat tijdens het rijden.
  • Plat valk op de banden door ineens hard en remmen waardoor de wielen geblokkeerd zijn geweest. Dan hebben de banden een plat vlak welke trilling veroorzaken.
  • Ik hoop niet dat het dit probleem is, maar het kan voorkomen dat de wielbouten niet goed vastgezet of los getrild zijn waardoor het wiel gaat slingeren.
  • Het trillen kan ook veroorzaakt worden door een kapotte stuurkogel. Dit heeft niets te maken met de banden, maar alleen met het stuur. Er zit speling in het stuur, dit kan je controleren door het stuur te draaien, de wielen moeten gelijk meedraaien. Is dit niet het geval dat is er spraken van speling.

Het oplossen van het probleem van het trillen van het stuur bij hoge snelheid is het uitsluiten van oorzaken. Begin bij een probleem en bepaal of dit de oorzaak kan zijn, zo niet dan ga je verder naar het volgende probleem.

Lees ook: Prop In Band, Mag Dat En Hoe Ver Kan Je Ermee Rijden?

Je kent je eigen auto vast heel goed, dus heb je waarschijnlijk wel een idee waar het aan kan liggen (je bent bijvoorbeeld hard tegen een stoeprand aan gereden). Dus controleer je eerst de balans en uitlijning van de banden.

Nieuwste blogs