5 × Audi TFSI Veel Voorkomende Problemen!


Audi TFSI problemen

De Audi Met TFSI-motor is een veel verkochte auto, maar de motor kent wel een paar problemen. Het type motor kom je in vele Audi’s tegen dus als je in de markt bent voor een Audi dan kan dit er weleens eentje zijn met een TFSI-motor. Echter, met welke problemen moet je rekening houden als je deze auto tweedehands wil kopen?

Problemen bij een Audi met TFSI-motor zijn onder andere dat de kleppen vervuilt kunnen raken vanwege directe insluiting, de distributieketting te veel speling heeft waardoor problemen ontstaan met de motortiming. Ook de olieschraapveer en de injectoren kunnen voor problemen zorgen.

Nu je dit weet wordt het tijd om hieronder dieper op alle problemen in te duiken. Daarnaast bespreken we ook hoe je ze kunt ontdekken en wat het je zou kosten als je besluit het probleem zelf op te lossen. Lees snel verder!

Audi is een onderdeel Van de VAG-groep waaronder ook Skoda en VW vallen. Ook deze merken maken gebruik van de TFSI-motoren die we hier bespreken.

1. Olieschraap Veren Van Mindere Kwaliteit

Dit probleem komt veel voor bij de motoren van 2008 en jonger. De afmetingen en de materiaalkwaliteit van de veren die toen gebruikt werden was minder. Dit probleem kan zich voordoen als er meer dan 80.000 km met de auto is gereden.

Er zitten drie veren in de zuiger. De twee bovensten zijn compressieveren en de onderste veer is de olieschraap veer. Deze veer zorgt voor de afsluiting van de cilinder met het motorcarter. Indien deze veer van slechte kwaliteit is, kan deze slijten en hierdoor komt er olie van het carter in de cilinder terecht. Dit verklaart het hoge olieverbruik.

De verbranding in de cilinder is hierdoor niet optimaal en dit veroorzaakt problemen en een rookpluim bij de uitlaat.

De schraapveer is kleiner gemaakt om de motor zuiniger te maken, maar dit heeft tot gevolg dat ze eerder slijten en gevoeliger zijn voor koolaanslag. Dit probleem moet opgelost worden, omdat het ook problemen kan veroorzaken aan je katalysator en turbo. Eigenlijk kan je dit alleen oplossen door een bezoek te brengen aan je garage.

2. Slechte Distributieketting

Een volgend probleem bij dit type motor is de distributieketting. Dee ketting kan te veel opgerekt zijn waardoor er geen goede timing is en er een slechte verbranding plaatsvindt in de motor wat weer tot schade kan leiden.

Meestal hoor je dit ook door een ratelend geluid wat de motor maakt. Ook kan de motor stotteren en inhouden. Allemaal signalen dat de distributieketting te veel speling of opgerekt is.

Je kunt een poging wagen om dit zelf op te lossen, maar alleen als je verstand van zaken hebt anders zorgt dit alleen maar voor meer problemen. Laat het anders repareren door je garagebedrijf, zij weten precies hoe ze dit moeten aanpakken.

3. Vervuilde Kleppen

De I in TFSI staat voor directe injectie van de brandstof in de cilinder. Deze inspuiting vindt plaats na de kleppen. Bij een normale motor stroomt het brandstofmengsel langs de kleppen waardoor deze enigszins schoon gemaakt worden. Bij directe inspuiting vindt de inspuiting plaats na de kleppen. Je voelt het al, nu worden de kleppen minder gereinigd en blijft er relatief veel vuil achter op de kleppen.

audi tfsi problemen

Ook dit kan je weer voelen aan de auto, deze gaat schokken, trek moeilijker op, de motor verliest vermogen en het algemene waarschuwingslampje kan gaan branden.

Als dit het geval is, het motorstoringslampje gaat branden kan je maar beter niet meer verder rijden met de auto. Dit signaal is er niet voor niets!

Wat ook dit probleem weer bijzonder maakt, is dat dit ook niet eenvoudig op te lossen is dus breng ook nu een bezoek aan de garage.

Lees ook: Motorstoringslampje Brandt: 5 Oorzaken

4. Probleem Met De Injectoren/Vermogensverlies

Bovenstaand werd al even aangetipt dat de motoren direct ingespoten zijn. Directe inspuiting heeft het voordeel dat er een veel beter brandstofmengsel in de cilinder terecht komt en een dus betere verbranding. Dit resulteert in meer vermogen en minder brandstofverbruik.

Als de injectoren goed werken heeft dit een voordeel, maar als ze niet goed werken dan merk je dit ook. De auto kan gaan schokken bij accelereren omdat er een verkeerd mengsel ingespoten wordt. Ook vermogensverlies is een signaal van slechte injectoren. Daarnaast kan je het merken aan de verbrandingsgassen omdat er geen goede verbranding heeft plaatsgevonden.

Lees ook: 7 × Auto Houdt In Bij Gasgeven En Op De Snelweg!

5. Brandstofpomp Problemen

Een van de problemen die ook voor kan komen is een probleem met de brandstofpomp. Deze pomp kan kortsluiting veroorzaken waardoor de motor niet meer aanslaat. Starten gaat niet meer. Dit is een minder bekend probleem, maar komt wel voor bij dit type motoren.

Dit probleem wordt niet veroorzaakt door de brandstofpomp zelf maar door de regeleenheid van de pomp. Het enige wat een oplossing kan bieden in dit geval is het geheel te vervangen, de regeleenheid wel te verstaan.

Als het goed is zal de auto weer starten en kan je weer op pad.


Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs