Auto Gaat Niet Harder: 10 Oorzaken & Oplossingen


bougies

Je auto gaat niet harder dan een bepaalde snelheid of heeft moeite om op gang te komen en stottert misschien soms ook wel. In dit artikel gaan we je uitleggen waar dit probleem vandaan komt en hoe je het kunt oplossen. Eerst even een kort antwoord:

Als een auto niet harder gaat dan een bepaalde snelheid heeft dit vaak te maken met de verbranding van de brandstof. Vervuilde bougies of een verstopte lucht/brandstof filter of verstuiver zijn vaak de oorzaak van dit probleem. Andere oorzaken zijn problemen met de computer van de motor of een slechte koppeling.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we dieper in op de problemen die je ervaart en de oorzaken die het veroorzaken. Daarnaast kijken we ook welke symptomen specifiek zijn bij welke oorzaak, hoe je dit kan oplossen en wat het gaat kosten. Lees snel verder!

Lees ook: 8 x Oorzaken Waardoor Auto Stottert Bij Optrekken!

1. Vuile Bougies

Bougies zijn verantwoordelijk voor het produceren van de vonk die de brandstofmix (van benzine/diesel en zuurstof) aansteekt. Deze vonken moeten exact goed getimed worden om ervoor te zorgen dat de gehele brandstofmix ook daadwerkelijk ontsteekt.

Het kan zijn dat de bougies vuil zijn en dat de vonken daardoor niet of slecht worden getimed. Dat zorgt uiteindelijk voor een motor die niet op gang wil komen. Bougies moeten tussen de 60.000 – 90.000 km een onderhoudsbeurt krijgen. Als je bougies wil reinigen of vervangen dan kun je de video hieronder bekijken.

Voor het vervangen of reinigen van je bougies heb je wel wat materiaal nodig. Het vervangen van de bougies kost vaak tussen de 100 – 200 EUR. Voor het reinigen zal je tussen de 50 – 100 EUR kwijt zijn.

2. Verstopte Luchtfilter

Luchtfilters moeten over het algemeen rond de 20.000 kilometer vervangen worden. Voor de meeste auto’s geldt dus dat dit een jaarlijks puntje van onderhoud is. De luchtfilter zit onder je motorkap en deze zorgt er onder andere voor dat de motor de juist mix van brandstoffen krijgt aangeleverd en dat de lucht die hierin zit gefilterd is.

Een luchtfilter kun je goed zelf vervangen. Daarvoor open je je motorkap, kijk je in de handleiding van je auto waar het filter zit en open je de kap waar het filter onder zit. Vervolgens haal je het oude filter eruit en zet je het nieuwe erin. Een luchtfilter zelf kost rond de 45 EUR. Mocht je het de garage laten doen dan ben je in totaal zo’n 60 EUR kwijt.

Lees ook: Auto Start Niet Na Kort Stilstaan, Hoe Kan Dat?

3. Verstopte Brandstoffilter

In het verlengde van de luchtfilter kan het ook zijn dat de brandstoffilter aan vervanging toe is. Bij een brandstoffilter moet dit rond de 50.000 kilometer gebeuren. Symptomen van een slechte brandstoffilter zijn niet alleen een auto die niet op snelheid komt maar ook een motor die moeilijk wil starten of die soms afslaat.

Het vervangen van een brandstoffilter is over het algemeen goed te doen. Bij dieselmotoren kun je deze gewoon vinden onder de motorkap. Sla hiervoor even de handleiding van je auto open. Voor benzinemotoren geldt dat de brandstoffilter onder de auto zit. Zie de video voor hoe je dit aanpakt.

Kosten voor het vervangen van een branstoffilter zijn rond de 50 EUR als je het zelf doet en rond de 100 EUR als je het aan de garage overlaat.

https://www.youtube.com/watch?v=agk_cT41jm4

4. Verstopte Verstuiver

Een verstopte brandstof verstuiver kan een ander antwoord zijn op de vraag waarom je auto niet harder gaat. Verstuivers veroorzaken eigenlijk dezelfde symptomen als verstopte lucht- of brandstoffilters. Allen hebben namelijk te maken met de brandstofmix en hoe goed deze verbrand wordt.

Verstuivers zorgen ervoor dat de brandstof ‘verstuift’ wordt en daardoor gemixt kan worden met zuurstof. Het kan zijn dat een van de verstuivers verstopt is of stuk is. Verstopte verstuivers zijn een iets ingewikkelder klusje om te vervangen maar als je het zelf voor elkaar kan krijgen wel een stuk goedkoper. Als een garage dit moet schoonmaken kost dat ongeveer 150 – 300 EUR per cilinder.

Het vervangen van een kapotte brandstof verstuiver kost zo’n 300 – 500 EUR per verstuiver. Een auto heeft een brandstof verstuiver per cilinder maar meestal hoeft er maar een vervangen te worden.

Lees ook: Auto Trilt Bij Gasgeven, 8 Oorzaken!

5. Veiligheidsmodus Geactiveerd

Als je auto niet harder wilt dan een lage snelheid (maximaal 40 kilometer per uur) dan kan het zijn dat de auto de veiligheidsmodus van de motor geactiveerd heeft. Dit gaat tegelijkertijd gepaard met het controlelampje van de motor op het dashboard.

Mocht dit het geval zijn dan heeft de auto een probleem opgepikt in de motor of de transmissie. Door deze veiligheidsmodus te activeren zorgt de auto ervoor dat je geen grote schade aan de motor of de auto kunt aanrichten en je deze eigenlijk alleen naar de garage kunt rijden.

Samen met het controlelampje en de gereduceerde snelheid zul je in dit geval ook opmerken dat onbelangrijke delen van de auto worden uitgeschakeld. Denk dan aan de airconditioning die niet meer werkt.

De oorzaak van dit probleem kan op vele plekken liggen. Het enige wat je in dit geval kunt doen is de auto naar een garage rijden en deze daar laten controleren. Daar kunnen ze een prognose voor je maken en de eventuele kosten aan je doorgeven.

Lees ook: Katalysator Lampje Brandt, Kan Je Veilig Doorrijden?

6. Slechte Koppeling

Een andere oorzaak voor dit probleem kan zijn dat de koppeling van de auto niet goed zijn werk doet. Een van de meest voorkomende problemen hierbij is dat de remvloeistof aan de lage kant is. Daarnaast kan het zo zijn dat de koppeling versleten is en dat hij daardoor niet meer goed de kracht kan doorgeven aan de koppeling.

Naast het feit dat je auto niet meer goed op snelheid komt gaan deze problemen vaak gepaard met een versnelling die niet soepel schakelt. Lees hiervoor ook deze blog: Auto Gaat Niet In Versnelling: 5 Oorzaken.

Als je denkt dat het deze problemen zouden kunnen zijn dan is het als eerste verstandig de remvloeistof van je auto te controleren. Dat kun je gewoon onder de motorkap doen. Mocht deze leeg zijn dan kun je hier gewoon wat extra remvloeistof aanschaffen bij Bol.com. Dat kost je hooguit 20 EUR om op te lossen.

Mocht je totale koppeling toe zijn aan vervangen omdat deze versleten is dan wordt dit duurder. Gemiddeld kosten het tussen de 400 – 600 EUR om een koppeling te vervangen afhankelijk van het merk auto en het model.

7. Problemen Met De Computer (ECU)

Het kan ook zijn dat de ECU van je auto heeft besloten dat er wat fout gaat in de auto en dat de snelheid daarom niet hoger kan zijn dan wat het is. De ECU is de ‘Electronic Control Unit’ van je auto en het komt erop neer dat dit de computer is die je auto bestuurt en in de gaten houdt.

Deze computer krijgt allemaal informatie door van de sensoren in je auto. Met die informatie zorgt de ECU er bijvoorbeeld voor dat de auto de juiste hoeveelheid brandstof binnenkrijgt, dat de timing van de bougies goed afgesteld is en dat de luchttoevoer precies de juiste hoeveelheid is.

Het kan zijn dat een sensor in je auto het niet meer goed doet of dat de ECU zelf een storing heeft. Daar kun je zelf achterkomen door een OBD2-scanner in de computer van je auto te steken en te kijken wat voor foutmeldingen er worden gegeven. Een OBD2-scanner kun je gewoon zelf kopen bij Bol.com.

Met die informatie kun je het probleem dan zelf oplossen. Andere oplossing is om de auto naar de garage te brengen en deze de computer laten uitlezen. Gezien de grote hoeveelheid aan problemen die er tevoorschijn kunnen komen is het moeilijk een opgave te doen van de kosten. Het schoonmaken van een sensor zal gratis zijn terwijl het vervangen van sensoren al snel tussen de 100 – 300 EUR kan kosten.

8. TPS Problemen

We hebben problemen met de ECU zojuist al besproken maar willen de problemen met de TPS sensor daarvan toch even extra uitlichten. De TPS-sensor is de ‘Throttle Position Sensor’ en deze geeft aan de ECU door hoe ver het gaspedaal is ingedrukt. Als deze sensor die informatie verkeerd doorgeeft denkt de ECU dus dat je minder of meer gas geeft dan dat je daadwerkelijk doet.

Problemen met de TPS zorgen er niet alleen voor dat de auto niet harder gaat dan een bepaalde snelheid, het zorgt er ook voor dat de auto ineens uit zichzelf kan accelereren of dat de motor niet soepel lijkt te lopen.

Het vervangen van een TPS-sensor kost tussen de 100 – 200 EUR afhankelijk van het merk auto en het model.

9. Distributieriem/ketting

Een andere mogelijke oorzaak voor het niet sneller gaan van je auto kan een versleten of beschadigde distributieriem zijn. Een versleten of beschadigde distributieriem of ketting kan ervoor zorgen dat je auto niet meer goed op snelheid komt. Vaak gaat dit gepaard met geluiden die van de motor vandaan komen.

Als je auto nog nooit een vervanging heeft gehad van dit onderdeel, en deze nadert de 100.000 kilometer, dan kan het goed zijn dat de distributieriem vervangen moet worden. Als dit onderdeel juist net vervangen is dan kan het zijn dat deze niet helemaal goed gemonteerd is.

De kosten voor het vervangen van een distributieriem of ketting kunnen aardig oplopen een distributieriem vervangen kost normaliter 300 – 700 EUR terwijl een distributieketting tussen de 500 en 1.000 EUR kan kosten.

10. Vastzittende Of Versleten Zuigerveren

Een ander veelvoorkomend probleem met vermogensverlies is dat de zuigerveren versleten zijn of vastzitten. Dit zorgt voor compressieverlies in de motor. Dat zorgt er dan weer voor dat de mix van brandstof niet klopt en dat er een verhoogt olieverbruik optreedt. Het eindresultaat is een motor die niet goed op snelheid wil komen. Daarnaast kan het zijn dat je soms een rammelend geluid van de motor vandaan hoort komen.

Zuigerveren vervangen is niet echt een klus welke je zelf kunt aanpakken dus hiervoor zal je naar de garage moeten. Het vervangen hiervan kost over het algemeen tussen de 200 – 250 EUR.

Nieuwste blogs