Te Hoge Bandenspanning, Wat Zijn De Gevolgen?


te hoge bandenspanning

De band van een voertuig (auto, scooter, motor, caravan, aanhanger, bus of vrachtwagen) is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een voertuig als het om veiligheid gaat. Er zijn vele gevallen bekend waarbij de band niet in optimale conditie was en waardoor grote ongelukken zijn gebeurd. De bandenspanning speelt hierin een rol. Maar wat als je een te hoge bandenspanning hebt?

Te hoge bandenspanning. Dit heeft snellere slijtage van de band tot gevolg. Daarnaast slijt de band niet op de juiste manier en kan het minder regenwater afvoeren, omdat de band ronder is dan normaal. Ga even langs de garage of benzinestation en breng de banden op de juiste druk.

Dit is in het kort uitgelegd wat de gevolgen zijn als de bandenspanning te hoog is en wat je er aan kunt doen om dit te verhelpen. Er komt nog wel iets meer bij kijken en dat wordt in deze blog allemaal besproken, zodat je met een veilig gevoel de weg op kunt gaan.

Lees ook: Prop In Band, Mag Dat En Hoe Ver Kan Je Ermee Rijden?

Wat Als Bandenspanning Te Hoog Is?

Uit elke band ontsnap een beetje lucht waardoor de druk in de band afneemt. Het is daarom belangrijk om eens per maand de banden te controleren op de juiste druk. Dit kan je doen bij jouw garage maar ook bij een benzinestation.

De luchtpomp kan je instellen op een ‘bepaalde’ druk. Wanneer je de pomp op het ventiel aansluit wordt de band op de door jouw ingestelde druk gebracht. De band wordt opgepompt of de luchtpomp laat juist lucht ontsnappen uit de band.

De bandenspanning is door de autofabrikant opgegeven en staat in het onderhoudsboekje. Ook is er vaak een sticker aangebracht op de deursponning van de bestuurder met de juiste bandenspanning. Er kan ook een sticker zitten op de zonneklep of bij de tankdop. De aangegeven bandenspanning is een minimale spanning die de band nodig heeft. De bandenspanning verschil per situatie, namelijk:

  1. Er is verschil tussen de bandenspanning van de voor- en achterbanden
  2. De spanning wordt bepaald door hoe zwaar de auto beladen is.
  3. Er zit verschil in het type band, zomer- of winterbanden
  4. En tussen de bandenfabrikanten zelf zit ook nog verschil.

Kortom, het is wel even opletten als je de banden op de juiste spanning wilt brengen.

Controleer de bandenspanning altijd als de banden koud zijn, dus niet na een lange rit. De banden zijn dan warm en ook de lucht in de band is warm. Hierdoor krijg je een vertekend beeld. Alleen koude banden geven de juiste bandenspanning weer.

Als de bandenspanning niet goed is kan dit ook trillen tot gevolg hebben. Je kunt hier alles over lezen in onze blog ‘Stuur trilt bij remmen en hoge snelheid‘. Misschien het lezen waard in deze situatie.

De Juiste Bandenspanning

Een goede bandenspanning zorgt niet alleen voor een veilige auto, maar heeft veel meer voordelen. Een juiste bandenspanning:

  • creëert optimale veiligheid
  • zorgt voor goede rijprestaties
  • zorgt voor een brandstofbesparing
  • minder kans op een klapband
  • zorgt voor een goede wegligging
  • zorgt voor een goed en juiste slijtage van de band

Sinds invoering van het ’tyre pressure monitoring system’ voor auto’s, kortweg TPMS in 2014 is er meer controle op de spanning van de banden. Dit systeem geeft een signaal als één van de banden meer dan 20% van de spanning heeft verloren.

Weet je de bandenspanning van jouw auto niet? Ga dan naar de website www.watismijnbandenspanning.nl/. Hiervoor heb je wel wat gegevens nodig en deze zijn:

  • Kenteken van je auto
  • Bandenmaat van je auto dit wordt aangegeven als bijvoorbeeld 185/60 R15

Als je deze informatie invult krijg je de gewenste bandenspanning van de voor- en achterbanden.

In Nederland en België rijden de meeste auto’s met een te lage bandenspanning wat de weerstand verhoogt en zo moet er vaker getankt worden.

Neemt niet weg dat een te hoge bandenspanning ook niet goed is en grote problemen kan veroorzaken.
Onderstaand worden de gevolgen besproken van een te hoge bandenspanning van een auto, scooter en motor en wat je eraan kunt doen.

Lees ook: Auto Trilt Bij Gasgeven, 8 Oorzaken!

Te Hoge Bandenspanning Auto

Een te hoge bandenspanning bij een auto kan verschillende problemen veroorzaken. Als je bandenspanning te hoog is kan je dit gelukkig ook weer snel verhelpen.

Ga naar de garage en laat door een monteur je banden op de juiste spanning brengen. Dit kost meestal niets en wordt gezien als een service.

Je kunt ook naar een benzinestation gaan en daar de bandenpomp opzoeken. Dit kost je meestal € 0,50. Stel de juiste druk in die de banden moeten hebben en sluit de pomp aan op het ventiel van de band. De pomp zal nu lucht laten ontsnappen uit de band tot dat deze op de juiste druk is.

Lees ook: Te Hoge Bandenspanning, Wat Zijn De Gevolgen?

De gevolgen van te hoge bandenspanning bij een auto zijn:

  • De band slijt sneller
  • De band slijt niet op de juiste manier
  • De band is ronder van vorm en heeft hierdoor minder grip
    • Door deze mindere grip is de remweg langer
    • Door deze minder grip kan de band minder water afvoeren
  • De band is gevoeliger voor trillingen
  • Er is minder rijcomfort

Kortom, als de banden te hard zijn opgepompt en de bandenspanning is te hoog, raad ik je aan de spanning te verlagen tot het niveau die de autofabrikant en/of de bandenfabrikant aangeeft.

De juiste bandenspanning kan je vinden op www.watismijnbandenspanning.nl/

Te Hoge Bandenspanning Scooter

Ook voor een scooter is het belangrijk dat de banden de juiste spanning hebben, want ook voor een scooter kan het grote gevolgen hebben als de bandenspanning te hoog is.
Wat bovenstaand bij ‘auto’ beschreven is gaat ook op voor de scooter.

Misschien is comfort hier nog wel belangrijker, want door een te hoge spanning neemt het rijcomfort enorm af. De vering van de band neemt snel af als deze te hard is opgepompt en dat merk je tijdens het rijden.

Ook voor een scooter geldt dan de bandenspanning door de fabrikant is opgegeven en in het begeleidende instructieboekje is opgenomen.

Weet je de juiste spanning niet, ga dan even langs je servicepunt en laat je informeren wat de juiste bandenspanning moet zijn. De bandenspanning is echter ook vaak op de band aangegeven.

Als richtlijn kan je aanhouden:

  • Voorbanden, tussen de 2,1 en 2,2 bar
  • Achterbanden, tussen de 2,4 en 2,5 bar

Het is afhankelijk van het type band en van de belasting.

Lees ook: Auto Kraakt Bij Drempel, Sturen, … En Ander Krakend Geluid!

Te Hoge Bandenspanning Motor

Ook bij een motor zal een hoge bandenspanning de band sneller slijten en niet op de juiste manier slijten. Dit komt doordat de band te rond is geworden door de hoge bandenspanning.

Bovendien neemt de instabiliteit toe als je rijdt, en wel bij alle snelheden.

Kleine onregelmatigheden in het wegdek worden door de band niet meer opgenomen, waardoor het rijcomfort afneemt.

Kortom, breng ook nu de banden op de juiste spanning. Onderzoek wat de juiste bandenspanning voor jouw type band moet zijn. Dit is aangegeven in het serviceboekje van je motor en staat ook op de band aangegeven. Weet je het niet ga dan even langs je servicepunt en laat je voorlichten.

Als richtlijn kan je aanhouden:

  • Voorbanden, tussen de 2,0 en 2,1 bar
  • Achterbanden, tussen de 2,4 en 2,5 bar

Het is afhankelijk van het type band en van de belasting.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs