Roetfilter Lampje Brandt, Doorrijden Of Stoppen?


roetfilter lampje brand

Roetfilters komen voor bij dieselauto’s die na 2006 gebouwd zijn. Alleen in dieselauto’s, auto’s op benzine of LPG hebben geen roetfilter. Dit filter is verplicht op diesel auto’s gebouwd na 2006 om milieuvervuiling tegen te gaan. Maar wat nu als het roetfilter lampje brandt of knippert, wat moet je dan doen? In het kort:

Het roetfilter kan verstopt zitten met roetdeeltjes die niet verbrand zijn. Het filter is verstopt en functioneert niet meer, het roetfilter lampje op het dashboard gaat branden. Je kunt het verhelpen door ongeveer 20 minuten op de snelweg te rijden. Hopelijk verbranden de roetdeeltjes nu.

Dit is waardoor het roetfilter lampje brandt en hoe je het kunt voorkomen en reinigen. Er komt echter nog wel wat meer bij kijken en dat wordt in deze blog besproken. Als het tegen zit moet het roetfilter vervangen worden, later meer hierover.

Lees ook: Katalysator Lampje Brandt, Kan Je Veilig Doorrijden?

Waardoor Brandt Het Roetfilter Lampje?

Het roetfilterlampje wat brandt of knippert op je dashboard is oranje van kleur. Oranje betekent dat je het moet laten nakijken, maar je kunt nog wel even doorrijden. Er is geen direct gevaar, maar het is wel verstandig om het na te laten kijken. Lang met het probleem door blijven rijden kan schade veroorzaken.

Met doorrijden wordt bedoeld, dat je met de auto naar huis of een garage kunt rijden, maar het is niet slim om nog honderden kilometers door te rijden met een brandend roetfilterlampje.

Het waarschuwt dat het roetfilter verstopt zit of kapot is en dat je het na moet kijken om ergere schade aan de motor te voorkomen. Meestal is het roetfilter verstopt en dit is redelijk eenvoudig te verhelpen.

Naast het branden van het roetfilterlampje bewaard de boordcomputer van de auto ook een code in zijn geheugen. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.

Wat Zijn de Gevolgen Als Je Doorrijdt?

Doorrijden met een roetfilter lampje dat knippert of aanstaat is niet verstandig. Het lampje brandt niet voor niks. Wat is het effect als je toch door blijft rijden? Dit kan er gebeuren:

  • Vermogen van de motor neemt af.
  • Hoger brandstofverbruik, mede omdat het motorvermogen afneemt.
  • Auto kan gaan stotteren en schokken.
  • Bij lang doorrijden, auto gaat in noodloop.

Kortom, het is dus niet verstandig om met een roetfilter lampje dat brandt door te blijven rijden.

Onderstaande animatie geeft een duidelijk beeld hoe een roetfilter werkt.

Hoe Komt Het Roetfilter Verstopt?

Het roetfilter is opgenomen in het uitlaatsysteem van de auto. Het is een filter waar de uitlaatgassen doorheen stromen en zo de roetdeeltjes kunnen afvangen. Deze roetdeeltjes worden verbrand, maar alleen als de motor heel goed op temperatuur is.

Verbranden de deeltjes niet, dan zorgt het meetsysteem ervoor dat de deeltjes bij hoge temperatuur, 400 – 600 graden Celsius verbrand worden. Hiervoor wordt een klein beetje extra diesel gebruikt, welke in de cilinder ingespoten wordt. Hierdoor stijgt de temperatuur en verbranden de roetdeeltjes.

Het systeem meet nu voor en na het filter de druk, en als de drukverdeling weer goed is gaat het roetfilter lampje uit en zijn de roetdeeltjes verbrand en is het as geworden. Dit as wordt via de uitlaat de lucht ingeblazen.

Het verstoppen van het roetfilter heeft meestal maar een oorzaak, namelijk er worden alleen maar kleine afstanden met de auto gereden, waardoor de motor niet op temperatuur komt. De uitlaatgassen hebben dan ook een lagere temperatuur en hierdoor worden de roetdeeltjes niet verbrand. Deze blijven in het roetfilter zitten. Als dit te lang gebeurt dan verstop het roetfilter en gaat het dashboard lampje branden.

Lees ook: Gloeispiraal Lampje Knippert, Kan Je Dan Doorrijden?

Wat Als Het Roetfilter Lampje Blijft Branden?

Zoals gezegd kan de motor zelf het roetfilter leegbranden of je kunt voor 20 minuten op hoge snelheid op de snelweg rijden waardoor de deeltjes ook verbranden.

Het kan voorkomen dat het lampje toch blijft branden en dat is er iets ander aan de hand. Nu is het tijd om een bezoek aan de garage te brengen en het systeem na te laten kijken.

Het eerste wat zij zullen doen is het roetfilter schoonmaken. Dit wordt ook wel regenereren genoemd. Het roetfilter wordt schoongemaakt en gereinigd. Als dit klaar is

Als dit niet het probleem is dan is er een grote kan dan het roetfilter vervangen moet worden en dit is een vrij kostbare zaak. Het vervangen van een roetfilter kost € 1.200 tot € 1.500, afhankelijk van het type auto en de gebruikte onderdelen.

Lees ook: Noodloop Auto, Hoe Komt Dat En Hoe Resetten?

Hoe Voorkom Je Een Verstopt Roetfilter?

roetfilter onder de auto

De oorzaak van een verstopt roetfilter is vaak dat er maar kleine afstanden met de auto worden gereden. Door deze kleine afstanden komt de motor niet op temperatuur en kunnen de roetdeeltjes niet verbranden.

Als dit het geval is rijd dan af en toe een stuk op de snelweg waardoor de motor goed warm wordt. De uitlaatgassen zijn dan ook goed op temperatuur waardoor deze gassen de roetdeeltjes kunnen verbranden. Het wordt dan as dat via het uitlaatsysteem in de lucht wordt geblazen.

Hoe makkelijk kan het zijn!

Hoe Lang Gaat Een Roetfilter Mee?

Zoals alles aan de auto heeft ook het roetfilter een bepaalde levensduur. Dan kan je het niet meer schoonmaken of reinigen. Het enige wat je dan kunt doen is het onderdeel vervangen.

Het roetfilter heeft een levensduur van 120.000 – 180.000 kilometer, dit is fabrikant afhankelijk. De fabrikant heeft een levensduur aangegeven wanneer het roetfilter vervangen moet worden.

Het is dus auto/fabrikant afhankelijk. De dealer of jouw garagebedrijf kan je vertellen hoe lang jouw roetfilter meegaat en wanneer deze vervangen moet worden.

Zijn er problemen en je hebt nog niet de levensduur van het roetfilter overschreden, dan kan je het waarschijnlijk nog laten reinigen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs