Noodloop Auto, Hoe Komt Dat En Hoe Resetten?


noodloop auto

Ooit wel eens van noodloop gehoor? Noodloop is en beveiliging in auto’s om schade te beperken aan de auto. Er heeft zich een probleem voorgedaan met de motor of een van de systemen en de computer van de auto heeft dit gesignaleerd. De auto schakelt dan over op noodloop. Hoe komt dit? Het korte antwoord is:

De auto schakelt over op noodloop als er zich een belangrijke fout heeft voorgedaan. Bij noodloop wordt het motorvermogen door de boordcomputer beperkt tot een maximum toerental van ongeveer 2.500 toeren per minuut. Breng de auto naar de garage of lees zelf de code uit met een OBD2-scanner.

Dit is waarom een auto over kan schakelen naar de noodloop. Er zijn echter meerdere oorzaken waarom de computer van de auto overschakelt om noodloop. In dit artikel wordt het allemaal besproken, en ook hoe je het kunt resetten, dus lees snel verder.

Lees ook: Oranje Motorlampje Brandt, Stoppen Of Doorrijden?

Hoe Merk Je dat De Auto In Noodloop Is?

Als jouw auto in noodloop gaat dat merk je dat heel snel. Het motorvermogen is dan heel sterk afgenomen en hierdoor kan je geeneens een vrachtwagen inhalen op de snelweg.

Op snelheid komen duurt ook lang; optrekken gaat heel langzaam ook door afgenomen motorvermogen.

Je merkt die ook aan het toerental van je auto, deze gaat vaak niet hoger dan 2.500 toeren per minuut, hoever je het gaspedaal ook intrapt.

Kortom, als je motor in noodloop is gegaan, dan merk je dat gelijk. Als je het gaspedaal intrapt reageert de motor heel langzaam en trek moeilijk op.

Lees ook: Roetfilter Lampje Brandt, Doorrijden Of Stoppen?

Waarom Gaat De Motor In Noodloop?

De motor gaat is noodloop als de boordcomputer van de auto, de ECU (Electronic Control Unit) constateert dat er iets fout is.

Vaak branden er dan ook dashboardlampjes, maar in de meeste gevallen ook niet. Er wordt geen waarschuwing gegeven dat er iets fout is, het gebeurt ineens.

De computer kan van het kapotte systeem geen waarde inlezen of de waarde is niet correct voor het betreffende systeem. Om de motor tegen verdere schade behouden, schakelt de ECU over op een standaard waarde voor het betreffende systeem, dit levert het prestatieverlies op.

De auto’s van vandaag de dag zitten vol met elektronische systemen en ook die kunnen kapot gaan. Zodra een van deze systemen een cruciaal probleem veroorzaakt schakelt de boordcomputer over op noodloop, de motor levert dan minder vermogen. Je kunt nog wel rijden, maar heel langzaam, het is eigenlijk de bedoeling dat je een veilige plek zoekt om te stoppen.

Auto In Noodloop, De Oorzaken

Al het systeem overschakelt op noodloop wordt dit ook opgeslagen via een code in het geheugen van de boordcomputer. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.

Er zijn echt verschillende oorzaken waardoor de auto in noodloop gaat. Een paar van deze oorzaken zijn:

  • Kapotte katalysator
  • Roetfilter zit vol en kan niet geregenereerd worden
  • Een van de vele sensoren is stuk
  • Luchtfilter is geblokkeerd
  • Benzine toevoer hapert
  • Bobine is stuk

Dit zijn een paar van de voorkomende problemen. Als je ‘gewoon’ gaat zoeken naar het probleem dan ben je waarschijnlijk wel even bezig. Beter is om de boordcomputer uit te lezen, want dan is gelijk het probleem bekend en dit bespaart je een lange zoektocht.

Lees ook: Katalysator Lampje Brandt, Kan Je Veilig Doorrijden?

Hoe Kan Je Noodloop Auto Resetten?

Het resetten is vaak niet resetten, maar het probleem oplossen.

Wat je in eerste instantie kunt doen is de motor uitzetten, even wachten en vervolgens weer aanzetten. Als de motor weer normaal functioneert dan is het gelukkig een tijdelijk probleem. Blijft het probleem zich voordoen dan zal je eerst het probleem moeten verhelpen voordat je de noodloop van de auto kunt resetten.

Resetten doe je door de foutcode van de boordcomputer uit te lezen en te verwijderen. De ECU ziet dan dat het probleem is opgelost en de motor functioneert weer als normaal.

Is de foutcode niet uit de ECU gewist, dan blijft het probleem zich voordoen, omdat de computer niet geregistreerd heeft dat het probleem is verholpen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs