Gloeispiraal Lampje Knippert, Kan Je Dan Doorrijden?


Gloeispiraal lampje knippert

Als alles in de auto functioneert zoals het moet functioneren dan geeft dan een fijn en veilig gevoel. Maar wat als een dashboardlampje gaat branden; het is het gloeispiraal lampje dat knippert. Dit is een signaal dat er iets aan de hand is met de motor van de auto, maar wat? In het kort:

Gloeispiraal lampje knippert. Als het gloeispiraal lampje brandt, dan is een van de gloeispiralen kapot en deze moet vervangen worden. De kosten vallen gelukkig mee, een spiraal kost € 10 en is makkelijk te vervangen. Doorrijden veroorzaakt heel veel extra schade.

Dit is in het kort wat er aan de hand is als het lampje van de gloeispiraal gaat knipperen of branden. Het is verstandig om de garage te bezoeken voordat er nog meer schade ontstaat. Er valt echter nog veel meer over te vertellen. En daar gaat deze blog over, dus lees snel verder.

Lampje Gloeispiraal Knippert Oranje, Wat Is Er Aan De Hand?

Als lampjes op een dashboard gaan branden dan kan dit meerdere betekenissen hebben:

  1. Waarschuwing dat er iets aanstaat en goed functioneert, zoals de verlichting. Het lampje is dan groen.
  2. Waarschuwing dat je iets moet laten checken. In dit geval het gloeispiraal lampje en deze kleur oranje.
  3. Waarschuwing om de auto direct actie te ondernemen. Het lampje is dan rood.

De signalering van het gloeispiraal lampje brandt oranje en dus is het verstandig om de auto naar de garage te brengen.

Voorgloeien Diesel Lampje, Wat Is Dat?

Het lampje van de gloeispiraal komt alleen voor bij dieselmotoren. Dieselmotoren hebben namelijk geen normale bougies die het mengsel van lucht en brandstof tot ontbranding brengen in de cilinders.

Gloeispiraal
Gloeispiralen

Bij dieselmotoren werkt dit anders. Het mengsel van lucht en diesel wordt in de cilinder geïnjecteerd. De cilinder komt omhoog en perst het mengsel samen. Door dit samenpersen ontstaan spontane ontbranding. Als de motor koud is helpen de gloeispiralen van de dieselmotor het mengsel te ontbranden.

Bij het starten van de auto is de motor koud. Hierdoor kan er moeilijk zelfontbranding plaatsvinden in de cilinders van een dieselmotor. Om de motor te helpen zijn er gloeispiralen aangebracht die de cilinder verwarmen, waardoor het ontbranden van het lucht-diesel mengsel bij het starten makkelijker gaat.

Dit is de functie van de gloeispiraal en als deze kapot is dan zal het dashboard lampje van de gloeispiraal gaan branden.

Wat Merk je Aan de Motor Als Het Gloeispiraal Lampje Knippert?

Als het lampje knippert dan is een van de gloeispiralen kapot. Deze gloeispiralen of gloeibougies hebben een bepaalde levensduur. Deze is ongeveer 80.000 kilometer, afhankelijk van het type spiraal en type auto.
En natuurlijk speelt ook de dieselbrandstof een rol. Als je alleen maar slechte, vervuilde en goedkope diesel koopt dan zal de motor en dus de gloeispiralen eerder vervuilen.

Als een gloeispiraal kapot is dan merk je dit ook aan de auto/motor, kenmerken zijn:

  • Auto gaat in noodloop
  • Je hoort de motor kloppen; motorklop.
  • Motorvermogen kan wegvallen
  • Gloeispiraal lampje gaat branden.
  • Motor komt niet meer boven de 3.000 toeren uit.
  • Door slechte verbranding verstopt het roetfilter.

Je merkt dus echt wel als een van de gloeispiralen niet meer functioneert. Het slimst is om een bezoek aan de garage te brengen en de gloeispiralen te laten vervangen. Een gloeibougie kost gelukkig niet zo veel, onder de € 10 kan je al gloeispiralen kopen. En het vervangen is ook zo gedaan in de garage. De kosten vallen dus reuze mee.

Sterker nog, met het juiste gereedschap kan je het ook zelf vervangen, zeker als je een hobbyist bent of handig met klussen.

Voor Aanvang Van Vervanging, Meet De Gloeispiraal door!

Weet je niet zeker of het de gloeispiralen zijn, dan kan je de spiralen doormeten. Gebruik hiervoor een multimeter.

  1. Zet de motor uit.
  2. Verwijder de bougiekap van de gloeispiraal.
  3. Stel de multimeter in op het laagste Ohm niveau.
  4. Verbind de negatieve pool met het motorblok.
  5. Breng de positieve pool naar de kop van de gloeispiraal.

De multimeter moet een hele kleine weerstand aangeven, dan is de spiraal goed. Nadert deze de 1 dan is de spiraal zeker kapot en moet deze vervangen worden.

Heb je geen multimeter dan kan je deze kopen bij bol.com. Ikzelf heb er een van het merk Strex, dit is de perfecte multimeter voor deze klus en bij bol.com kan je de specificaties en de reviews lezen.

Zelf Gloeispiraal Vervangen, Hoe Doe Je Dat?

Een gloeispiraal kan je heel goed zelf vervangen. De gloeispiralen zijn wel anders dan een gewone bougie. Zie onderstaande foto.

Hoe ga je te werk om de gloeispiralen te vervangen? Volg onderstaand stappenplan:

  1. Vervang de gloeispiralen alleen als de motor koud is anders kan je brandwonden oplopen.
  2. Lokaliseer de gloeispiraal en verwijder de kap.
  3. Draai nu met een speciale gloeibougietang de gloeispiraal los.
    Doe dit wel voorzichtig en met zorg. Als je te veel kracht zet kan de spiraal afbreken of je kunt het schroefdraad in het motorblok beschadigen. Beide zorgen voor hele veel problemen die je zelf niet meer kunt oplossen en dus ook extra kosten.
  4. Als de gloeispiraal verwijderd is, maak je de plek rondom de spiraal schoon.
  5. Monteer nu de nieuwe spiraal en bevestig deze met het juiste aanhaalmoment. Dit is opgegeven door de fabrikant van de gloeispiraal of door de autofabrikant en staat vast en zeker op de verpakking.
  6. Plaats nu de bougiestekker weer terug en je bent klaar.

Start de motor nadat je de spiralen hebt laten voorgloeiden controleer of het probleem is verholpen. Dit hoor ja aan het geluid van de motor, deze moet weer soepel lopen zonder rare geluiden.

Nog een tip: alle gloeispiralen hebben dezelfde levensduur. Dus vervang niet alleen de kapotte gloeispiraal maar vervang alle gloeispiralen gelijktijdig, anders ben je volgende week weer bezig om een gloeispiraal te vervangen.

Onderstaande video laat zien hoe je de gloeispiralen kunt doormeten.

Nieuwste blogs