Wat zijn de gevolgen van rijden zonder koelvloeistof? en hoe lang kan je eigenlijk zonder koelvloeistof rijden? In deze blog bespreken we alles over wat je moet weten als je zonder koelvloeistof de weg op wilt gaan. Laten we echter eerst even beginnen met een snel antwoord:
Rijden zonder koelvloeistof is niet aan te raden omdat dit snel grote schade aan de motor zal opleveren. Als de motor niet goed gekoeld kan worden zullen onderdelen als de waterpomp, de cilinderkoppakking en onderdelen van de cilinders en zuigers het snel begeven. Zonder koelvloeistof kan schade al na een minuut optreden.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we eerst dieper in op de gevolgen van rijden zonder koelvloeistof en hoe je de waarschuwingssignalen kunt herkennen. Vervolgens kijken we naar wat voor een laag niveau van je koelvloeistof kan zorgen en hoe je dit kunt herkennen. Tot slot bespreken we hoe vaak je koelvloeistof moet bijvullen en of je zonder koelvloeistof dop kan rijden. Lees snel verder!
Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Bijvullen Met Water Of Gaat Dit Fout?
Wat Zijn De Gevolgen Van Rijden Zonder Koelvloeistof?
Rijden zonder dat je koelvloeistof in de koelvloeistof tank van je auto hebt zitten kan serieuze schade opleveren aan de motor en andere systemen van de auto die van de motor afhankelijk zijn. Reden hiervoor is dat koelvloeistof verantwoordelijk is voor het koelen van de verschillende onderdelen in de auto die nodig zijn om te rijden en alles in goede conditie te houden.
Op het moment dat er geen koelvloeistof aanwezig is wordt de motor heel snel heel erg warm en raakt deze binnen de kortste keren oververhit. Dat zal er zonder twijfel voor zorgen dat onderdelen van de motor stuk gaan en dat zal tot gevolg hebben dat de auto eigenlijk direct naar de schroothoop kan. Veelvoorkomende gevolgen van rijden zonder koelvloeistof zijn als volgt:
Lees ook: Olie In Koelvloeistof, Hoe Kan Dat En Wat Te Doen?
De Thermostaat Staat In Het Rood
Elke auto heeft een thermostaat op het dashboard zitten of een waarschuwingslampje wat aangeeft als de motor oververhit aan het raken is. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld hiervan. Dit lampje is je eerste waarschuwing en geeft aan dat je de auto direct uit moet zetten en moet laten afkoelen.
Als je dit lampje op je dashboard voorbij ziet komen is het niet aan te raden om naar de dichtstbezijnde garage te rijden. De kans is groot dat de motor hier al te weinig koelvloeistof voor heeft. Zet de auto zo snel mogelijk aan de kant en ga op zoek naar koelvloeistof om je motor mee bij te vullen.
De Airconditioning Stopt Ermee
Als het zomer is en je hebt last van een laag koelvloeistofniveau dan kan het goed zijn dat je merkt dat er warme lucht de cabine in stroomt. Vanzelfsprekend wordt koelvloeistof onder andere gebruikt om de warme lucht van de motor te koelen. Echter, als de vloeistof niet meer aanwezig is dan lijkt het dus alsof je airconditioning niet meer goed werkt.
Hoger Brandstofverbruik
Om een goed brandstofverbruik te realiseren zorgt de motor er eigenlijk altijd voor dat deze de juiste temperatuur heeft. Als er geen koelvloeistof in het systeem zit dan kan de motor de temperatuur niet goed reguleren en dat heeft als gevolg dat de verbranding niet optimaal is. Als je merkt dat je ineens veel meer brandstof verbruikt dan normaal dan is het moeite waard je koelvloeistofpeil na te kijken.
Schade Aan De Motor
Als je alle waarschuwingssignalen negeert en alsnog rondrijdt met een auto die geen of weinig koelvloeistof heeft dan is het onvermijdbaar dat de motor schade oploopt. Houdt er in dit geval rekening mee dat je deze compleet stuk aan het rijden bent en dat je auto hierna waardeloos is.
Onderdelen die het snel begeven op het moment dat de motor oververhit raakt zijn onder andere:
- Waterpomp
- Cilinderkoppakking
- Cilinderkoppen
- Zuigers
- Krukassen
Lees ook: Koelvloeistof Lampje Brandt: Oorzaken & Oplossingen
Wat Zorgt Voor Een Laag Koelvloeistof Niveau?
Over het algemeen hoef je geen scherp oog te houden op het niveau van je koelvloeistof. Jaarlijks wordt deze bij de APK vervangen en sommige auto’s werken met een gesloten systeem waardoor er ook niets kan verdampen. Mocht je wel ineens last hebben van een laag koelvloeistofniveau dan heb je waarschijnlijk last van een van de volgende lekken:
- Extern lek in de leidingen van de radiateur of de radiateur zelf
- Lek bij de dop van de radiateur waar de koelvloeistof die onder druk staat eruit geperst wordt
- Intern lek in de motor bij bijvoorbeeld de cilinderkoppakking
De eerste twee soorten lekken kun je goed herkennen. Hier heb je namelijk koelvloeistof onder de auto liggen of het is, als je de motorkap opent, duidelijk dat er ergens koelvloeistof lekt doordat het nat is op bepaalde punten.
Het interne lek is echter moeilijker te herkennen. Als je cilinderkoppakking lek is dan lekt er koelvloeistof de cilinders in. Het probleem hier is dat dit dus ook verbrand wordt en dat het daardoor lijkt alsof je geen lek hebt. In dit geval is het dus verstandig de cilinderkoppakking te controleren en te kijken of je hier barsten of scheuren ziet zitten.
De externe lekken kun je makkelijker herkennen doordat er koelvloeistof aan het lekken is. Let er wel op dat, als je de airconditioning aan hebt staan, er sowieso water onder de auto zal liggen. Om te kijken of het lek wat je denkt te hebben water van de airco is of koelvloeistof kun je het volgende doen.
Zorg ervoor dat je de vloeistof ruikt. Koelvloeistof heeft namelijk een ontzettend zoete geur en zal je direct herkennen. Als de vloeistof die je ruikt geurloos is dan hebben we het over water van de airconditioning.
Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Mengen Met Elkaar Of Met Water?
Hoe Lang Kan Je Rijden Zonder Koelvloeistof?
Als je om wat voor reden dan ook toch besluit met de auto te gaan rijden wees jezelf er dan bewust dat deze meestal een minuut kan draaien zonder schade op te lopen. In sommige auto’s kan dit misschien 2-4 minuten zijn maar dat heeft meer te maken met geluk dan dat het een goede richtlijn is.
Daarnaast is het goed om te weten dat het laten draaien van de motor in stilstand minder ernstig is dan daadwerkelijk rijden omdat bij het rijden de toerentallen oplopen en er meer warmte vrijkomt. Toch is dit nog steeds niet aan te raden en als je toch niet met de auto gaat rijden kun je deze net zo goed niet starten en het probleem gewoon oplossen.
Lees ook: 5 x Ruitenwisservloeistof Maken, Waarmee Doe Je Dat?
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen?
Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto’s kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Op het moment dat je auto een APK-keuring of grote beurt krijgt dan zullen de meeste garages ook het niveau van je koelvloeistof even nakijken. Als er dan geen problemen mee zijn dan kun je zonder problemen weer een jaar vooruit.
Vooral moderne auto’s hebben steeds minder behoefte aan het vervangen van de koelvloeistof. Het zullen vooral de oudere auto’s zijn die hier meer problemen mee ervaren. Reden hiervoor is dat milieuregels ervoor hebben gezorgd dat steeds minder koelvloeistof in het milieu terecht mag komen en dat automakers hierdoor gedwongen zijn zuiniger te zijn met de koelvloeistof.
Rijden Zonder Koelvloeistof Dop?
Het rijden zonder koelvloeistof dop is niet aan te raden. Reden hiervoor is dat de koelvloeistof onder druk komt te staan en warm wordt. Daardoor zal de koelvloeistof gaan borrelen en zal de tank overlopen. Dit heeft als gevolg dat je snel de helft van je koelvloeistof zal verliezen binnen een paar dagen.