Olie In Koelvloeistof, Hoe Kan Dat En Wat Te Doen?


olie in koelvloeistof

Olie hoort niet in het koelvloeistofreservoir te zitten! Als je dit constateert dan is er iets niet goed met de motor en/of de koelsystemen. Olie is lichter dan koelvloeistof omdat koelvloeistof voornamelijk uit water bestaat. Vandaar dat de olie op water drijft. Maar wat nu als je olie in de koelvloeistof hebt?

Olie in Koelvloeistof. Dit kan komen door onder andere een lekke koppakking of een lekke warmtewisselaar. Repareer dit probleem zo snel als mogelijk en rijd niet verder door met de auto. Na reparatie wordt het koelsysteem doorgespoeld met een reinigingsmiddel om alle olie te verwijderen.

Dit zijn in het kort de oorzaken waarom olie in de koelvloeistof zit en wat je eraan kunt doen. Er komt echter nog wel wat meer bij kijken en dat wordt in deze blog besproken. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom de olie bij de koelvloeistof is gekomen en deze worden allemaal besproken.

Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Bijvullen Met Water Of Gaat Dit Fout?

Olie Bij Koelvloeistof, Hoe Komt Dat?

Het is heel erg vervelend als er olie in de koelvloeistof zit, want dit kan voor problemen zorgen aan het koelsysteem. De olie kan de rubberslangen aantasten waardoor nog meer problemen ontstaan.
Daar komt nog bij dat het zo niet hoort te zijn, er is dus iets niet goed met de motor. Nu is helaas niet zo maar te zeggen wat er aan de hand is, er zijn meerdere oorzaken mogelijk waardoor de olie en de koelvloeistof bij elkaar zijn gekomen.

Beide systemen, het koelsysteem en oliesysteem zijn van levensbelang voor de auto en gelukkig zelf te controleren. De olie controleer je door de peilstok te checken en de koelvloeistof kan je controleren door naar het niveau van het reservoir te kijken. Daar staat een maximum en minimum niveau aangegeven.

olie in koelvloeistof

Draai de op van het koelreservoir open en kijk of de vloeistof niet verontreinigd is met olie. Doe deze handeling trouwens alleen als de motor koud is. Een warme motor heeft druk opgebouwd in het koelsysteem en dan zal je de motor eerst moeten afkoelen voordat je de dop ervan afdraait.

Als er olie in het koelwaterreservoir zit dan kan het de volgende oorzaken hebben:

  1. Een beetje olie is per ongeluk is het reservoir gegooid tijdens het bijvullen van de olie. Dit is mogelijk maar niet heel erg waarschijnlijk.
  2. Het kan een een lekke koppakking zijn.
  3. Er kan een lek in de oliekoeler/warmtewisselaar zitten.

Bij de koppakking en bij de oliekoeler komen de systemen bij elkaar. Een lekkage in een van deze systemen zorgt ervoor de de vloeistoffen zich met elkaar kunnen gaan mengen, wat dan zichtbaar wordt in het koelvloeistofreservoir.

Nu wordt vaak gedacht dat het de koppakking is die voor problemen zorgt en menig garagebedrijf stelt vaak ook deze diagnose. De koppakking wordt vervangen (wat een behoorlijk dure klus is) en naderhand blijkt dat het probleem niet verholpen is.

Voordat je aan de koppakking begint is het slimmer om eerst de warmtewisselaar te controleren op lekkage. Vele motoren hebben een warmtewisselraar voor het koelen van de olie en deze kan een lekkage bevatten. Doordat de druk van het oliesysteem hoger is dan dat van het koelsysteem komt er olie in de koelvloeistof terecht en niet andersom.

Als je niet gewend bent om aan de auto te klussen zal je voor deze diagnose en reparatie terecht moeten bij jouw garagebedrijf.

Lees ook: Rijden Zonder Koelvloeistof: Houdt Hier Rekening Mee!

Olie In Koelvloeistof, Doorrijden Is Niet Zo Slim!

Als er olie in het koelsysteem zit dan kan je maar beter gelijk actie ondernemen om verder schade te voorkomen. Er kunnen nog meer onderdelen stuk gaan als je blijft doorrijden met olie in de koelvloeistof.

  • De olie in het koelsysteem beschadigd de rubber onderdelen van het koelsysteem. Hierdoor kan er nog meer stuk gaan. Het is dus zaak om de olie zo snel als mogelijk uit het systeem te halen.
  • Doordat er olie in het koelsysteem komt zit het hele koelsysteem voller waardoor deze onder grotere druk komt te staan wat vanzelfsprekend niet goed is.
  • De olie die in het koelsysteem zit, zit niet meer in het oliesysteem. Het olieniveau daalt waardoor de olie minder zijn werk kan doen. De smering en koeling wordt minder wat ook weer voor nieuwe problemen kan zorgen.

Dus als er olie in de koelvloeistof zit zorg er dan voor de het systeem schoongemaakt wordt en dat de auto gerepareerd wordt. Blijf niet doorrijden, dit is het beste advies wat ik je kan geven.

Olie In Koelvloeistof Schoonmaken, Hoe Doe Je Dat?

Wanneer je naar de garage gaat om de koppakking te vervangen of om de warmtewisselaar te repareren/vervangen dan zorgen zij er ook voor dat de systemen weer schoongemaakt worden. Dat moet ook wel anders blijft een olie achter in het koelsysteem.

Je kunt de olie voorzichtig van de koelvloeistof in het reservoir afscheppen of opzuigen met een spuit. Zo krijg je de olie wel uit het koelreservoir maar je lekkage probleem is nog niet opgelost. Hiervoor zal je echt een garage moeten bezoeken of zelf de reparatie uitvoeren.

Lees ook: Koelvloeistof Lampje Brandt: Oorzaken & Oplossingen

Koelsysteem Doorspoelen

Na reparatie wordt het koelsysteem gevuld met water of koelvloeistof en laat de monteur de auto voor lange tijd stationair draaien met de verwarming op maximale warmte. Door het stationair draaien komt het koelsysteem in beweging en komt de olie die nog in het systeem zit bovendrijven in het expansievat. Dit kan nu weer opgezogen of weg geschept worden.

De olie kan echter nog aan wanden van leidingen kleven en daarom wordt het koelsysteem gespoeld met een reinigingsmiddel om alle olie uit het koelsysteem te krijgen. Er zijn verschillende soorten reinigingsmiddelen te koop. Ook Bol.com heeft een assortiment koelsysteem reinigers, hier kan je gelijk de instructies en de werking lezen. Dit reinigingsmiddel is een ontvetter om alle olie uit het systeem te krijgen. Lees voor gebruik altijd de instructies goed door zodat het middel juist ingezet wordt.

Het koelsysteem wordt gevuld met water en het reinigingsmiddel. Na ongeveer 15-25 minuten stationair draaien wordt het koelsysteem afgetapt en opnieuw gevuld, nu zonder reinigingsmiddel om het systeem schoon te spoelen. Vervolgens weer afgetapt en opnieuw gevuld om nogmaals te spoelen. 2 keer spelen is meestal wel genoeg om alle olie en reinigingsmiddelen te verwijderen. Het water wat afgetapt wordt moet uiteindelijk gewoon helder water zijn.

Op deze manier kan je het koelsysteem doorspoelen en de olie verwijderen.

Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Mengen Met Elkaar Of Met Water?

Nieuwste blogs