Een automotor wordt warm en als iets warm wordt moet het ook weer gekoeld worden. Het koelen van de motor gebeurt door het systeem van een radiator, leidingen en koelvloeistof. Dit systeem zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt. In het systeem zit koelvloeistof van een bepaalde kleur. Kan je koelvloeistof bijvullen met water. In het kort,
Ja, je kunt (tijdelijk) de koelvloeistof bijvullen met water. Koelvloeistof bestaat voor 50% uit gedemineraliseerd water en 50% uit toevoegingen. Het is wel noodzaak om de verdunde koelvloeistof te vervangen, voordat er schade aangebracht wordt aan de motor.
Dit is in het kort uitgelegd dat het niet verstandig is om koelvloeistof bij te vullen met water. Er zitten nog meer nadelen aan vast en ook het type koelvloeistof is belangrijk. Kan je verschillende kleuren koelvloeistof met elkaar mengen? Ook deze vraag wordt in dit artikel behandeld, dus lees snel verder.
Lees ook: Olie In Koelvloeistof, Hoe Kan Dat En Wat Te Doen?
Kan Je Koelvloeistof Bijvullen Met Gedestilleerd Water?
Je kent het vast wel, zeker als je op dit artikel terecht bent gekomen. Het dasboard lampje van de koelvloeistof brandt en deze moet bijgevuld worden. Nu is er om een of andere reden in je opgekomen dat je dit ook met water kunt doen. Maar kan dat ook of geeft dat alleen maar schade.
Koelvloeistof bestaat voor 50% uit gedemineraliseerd water en voor 50% uit toevoegingen, ook wel additieve genoemd.
Additieve worden toegevoegd om de koelvloeistof bepaalde eigenschappen te geven. Zo wordt er antivries, anticorrosiemiddel en smeermiddel toegevoegd. Als je dit zo leest zijn het logische toevoegingen, toch!
Wat gebeurt er nu als je koelvloeistof wilt bijvullen met water? Dan verdun je de oorspronkelijke koelvloeistof. De verhouding 50% water en 50% additieve verandert naar meer dan 50% water en minder dan 50% additieve.
En dit is geen goede situatie voor de motor, het aandeel additieve wordt minder en hierdoor neemt de kans op corrosie toe en de smeereigenschappen van de koelvloeistof nemen af.
Het is dus niet verstandig om het bij te vullen met water, maar…….het kan wel!
Je kunt koelvloeistof bijvullen met water, omdat koelvloeistof voor 50% uit water bestaat. Neem wel gedemineraliseerd water, dit is net even beter dan gewoon kraanwater.
Zie het bijvullen met water meer als een tijdelijke oplossing. Heb je geen koelvloeistof bij de hand en je moet verder dan kan je, tijdelijk, de koelvloeistof bijvullen met water.
Breng wel een bezoek aan de garage bij de eerstvolgende gelegenheid en laat de koelvloeistof vervangen. Verwijder de verdunde koelvloeistof voor goede koelvloeistof. Dit kost je ongeveer € 40 aan koelvloeistof en € 40 aan arbeidskosten.
Als je koelvloeistof bijvult met veel water en laat zitten, dan zal corrosie optreden. Dit zie je ook aan de koelvloeistof die na verloop van tijd bruin wordt. Dus vervang de verdunde koelvloeistof met goede koelvloeistof om je motor te beschermen.
Nu is alles weer goed en zal je motor op de lange termijn geen schade oplopen van de verdunde koelvloeistof.
Lees ook: Rijden Zonder Koelvloeistof: Houdt Hier Rekening Mee!
Kan je Koelvloeistof Bijvullen Met Warme Motor?
Het systeem van de koelvloeistof is een gesloten systeem. Het is een systeem van leidingen, een waterpomp, radiator om te koelen, geleiding langs het motorblok en een expansievat.
Dit expansievat is nodig, omdat de koelvloeistof warm wordt en deze wordt weer gekoeld door de radiator. De koelvloeistof wordt gekoeld, maar niet helemaal terug naar de begintemperatuur. Hierdoor zet de koelvloeistof uit en de ruimte in het expansievat vangt dit op.
Het gevolg hiervan is dat het systeem onder hoge druk staat. Vul daarom je koelvloeistof nooit bij met een warme motor. Wacht totdat deze is afgekoeld voordat je het expansievat opendraait!
Dit afkoelen kan 45 minuten tot een uur duren. Maar wees ook dan voorzichtig als je de deksel van het expansievat afdraait.
Hoe je koelvloeistof kunt bijvullen laat onderstaande video van de ANWB heel goed zien. Ze zeggen zelfs dat je het met water kunt aanvullen.
Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Mengen Met Elkaar Of Met Water?
Koelvloeistof Bijvullen Symbool
Op het dashboard verschijnen altijd lampjes als je de sleutel in het contact stop en deze opdraait. Het dashboard licht dan op en verschillende waarschuwingslampjes. Een van de lampjes is het koelvloeistof bijvullen symbool.
Koelvloeistof Lampje Rood Of Blauw
Tijdens het straten van de auto geeft het koelvloeistof lampje de kleur blauw aan. Dit is net als de kleuren op de kraan en blauw staat voor koud. Er is niets aan de hand en je kunt rijden.
Als dit koelvloeistof lampje rood brandt, dan is dit een signaal dat het koelvloeistofniveau te laag is. Het gevolg hiervan dat de motor te warm wordt en als je doorrijdt, zelfs kan oververhitten. Dus verschijnt dit lampje op het dashboard, zoek dan een plaats waar je de auto aan de kant kunt zetten en stop de motor.
Controleer het niveau van de koelvloeistof. Als deze te laag is, er staat altijd een minimum streepje op het expansievat, dan is er mogelijk een lekkage. Laat de motor afkoelen en vul de koelvloeistof bij, desnoods met water. Breng vervolgens een bezoek aan de garage.
Als het om kleine lekkages gaat kan je ook radiator lekkage stop proberen. Dit is ook te koop bij Bol.com. Radiator lekkage stop voeg je toe aan de koelvloeistof in het expansievat. Het spul vindt uiteindelijk het gaatje en zal dit van binnenuit dichten.
Voor grotere lekkages kan je beter de garage bezoeken, dit spul werkt dan niet meer.
Lees ook: Koelvloeistof Lampje Brandt: Oorzaken & Oplossingen
Koelvloeistof Bijvullen Is dat Normaal?
Het systeem van koelvloeistof is een gesloten systeem. Dit betekent dat er geen koelvloeistof verbruikt wordt. Daarom zul je dus ook nooit koelvloeistof hoeven bijvullen. Er gaat geen koelvloeistof verloren!
Het kan zijn dat het systeem niet goed ontlucht is tijdens het vullen, waardoor het niveau van de koelvloeistof laag is als alle lucht eruit is. Dan hoeft het maar 1 keer bijgevuld te worden en verder nooit meer.
Daalt het niveau van de koelvloeistof dan is er een lekkage of de waterpomp is stuk. Je kunt nu het beste een bezoek brengen aan de garage, want het lek kan overal zitten. Het vervangen van de waterpomp kost ongeveer € 500 afhankelijk van het type auto. Is de radiateur aan vervanging toe dan kost je dat ongeveer € 350, ook weer afhankelijk van het type auto.
Lees ook: 5 x Ruitenwisservloeistof Maken, Waarmee Doe Je Dat?