Het is fijn als je auto aan het rijden bent en alles functioneert zoals het moet. Maar opeens is daar een geluid. Dit geluid hoor je als je bij het intrappen en opkomen van de koppeling. Er gaan geen lampjes branden op het dashboard, maar je weet dat het niet hoort. Waardoor maakt de koppeling geluid? In het kort:
Als je een ratelend geluid hoort tijdens het indrukken of oplaten komen van de koppeling, dan wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door het druklager. Deze is versleten en aan vervanging toe. Dit komt voor bij auto’s die heel veel kilometers hebben gereden.
Dit is het korte antwoord, maar er komt nog wel wat meer bij kijken. Waardoor het komt dat de koppeling geluid maakt en hoe je het kunt verhelpen wordt in deze blog besproken, dus lees snel verder.
Lees ook: Koppelingspedaal Blijft Hangen, De 5 Oorzaken!
Waardoor Maakt De Koppeling Geluid?
De koppeling is een essentieel onderdeel van de auto. Het brengt het draaiende vermogen van de motor over op de wielen, de wielen worden als het ware gekoppeld.
We hebben te maken met draaiende onderdelen die veel krachten te verwerken krijgen en deze krachten zorgen ervoor dat er iets kapot kan gaan. Er kunnen 5 problemen optreden met de koppeling, deze zijn:
- Bokt (hikt)
- Slipt (dit ruik je in de auto)
- De koppeling is stug
- Komt niet vrij
- Maakt lawaai
Hier bespreken we het probleem dat de koppeling lawaai maakt, wat niet hoort als je de koppeling indrukt of op laat komen.
Het probleem waardoor de koppeling geluid maakt, wordt (waarschijnlijk) veroorzaakt door een versleten druklager. Het druksysteem koppelt de platen waardoor het vermogen van de motor overgebracht wordt op de assen en wielen van de auto.
Dit is het enige denkbare probleem als je een lawaai hoort tijdens het gebruik van de koppeling. Dit probleem treedt vaak op bij auto’s die meer dan honderdduizenden kilometers hebben gereden. Als je het hoort bij een jonge auto, dan heb je gewoon pech, helaas.
Lees ook: Auto Gaat Niet In Versnelling: 5 Oorzaken
Kan Het Ook De V-snaar Zijn?
Er wordt ook vaak gedacht aan een scherp fluitend geluid als het gaspedaal en de koppeling gebruikt worden. Zeker bij gas geven is dit geluid wel eens te horen.
Dit is echter geen geluid wat door de koppeling veroorzaakt wordt, maar het is het slippen van een van de V-snaren.
De V-snaar verbindt de as van de motor met andere draaiende onderdelen van de auto. Zo drijft de snaar de dynamo aan en ook de nokkenas.
Dit geluid is echter een ander geluid en wordt dus veroorzaakt door gas te geven waardoor de V-snaar slipt. Zeker bij een koude motor is dit geluid wel eens te horen. Het heeft niets te doen met de koppeling.
Doe in dit geval de motorkap open en luister goed terwijl een ander je helpt en gas geeft. Je zult het vast en zeker horen.
Lees ook: 8 x Oorzaken Waardoor Auto Stottert Bij Optrekken!
Hoe Is De Koppeling Te Repareren?
Dit is nog wel even een klus wat je het beste kunt doen is een bezoek te brengen aan de garage. De monteur zal waarschijnlijk dezelfde diagnose stellen en een voorstel doen om de koppeling te repareren.
Als het een druklager is raad ik je aan alles te vervangen, dus koppeling, drukgroep, druklager en toplager. Het is een prijzige operatie, want de kosten kunnen oplopen tot € 1.200 of meer. Afhankelijk van de gebruikte materialen en het type auto.
Als je alleen het druklager vervangt heb je kans dat je over een maand terug mag naar de garage om de drukgroep te laten vervangen!
Loop een paar garages af en vraag om een offerte en kijk goed was ze voor die prijs allemaal doen.