Koppelingspedaal Blijft Hangen, De 5 Oorzaken!


koppelingspedaal blijft hangen

Niets aan een auto is zo fijn als alles goed functioneert. Dit geeft een goed en veilig gevoel. Natuurlijk kunnen en dingen stuk gaan, het zijn allemaal bewegende onderdelen en deze kunnen stuk gaan. Zo ook het koppelingspedaal. Als het koppelingspedaal blijft hangen geeft dit een onveilig gevoel. Hoe komt dit? In het kort:

Koppelingspedaal blijft hangen. Dit kan komen doordat er lucht in het systeem zit, het vloeistofniveau laag is, vervuiling van de koppelingscilinder is opgetreden een kapotte koppelingscilinder of de eindveer die kapot is.

Dit is in het kort de oorzaak waardoor het koppelingspedaal blijft hangen en hoe je het kan repareren. Er komt echter nog wel wat meer bij kijken dan boven in het kort is beschreven. In deze blog wordt het allemaal besproken; van de verschillende oorzaken tot de oplossingen, dus lees snel verder.

Lees ook: Auto Gaat Niet In Versnelling: 5 Oorzaken

Waardoor Blijft Het Koppelingspedaal Hangen?

Heel veel onderdelen aan een auto, of in dit geval de motor bewegen, draaien, schakelen en kunnen hierdoor kapot gaan. Zo ook het koppelingspedaal, en dat is in dit geval best lastig. Zonder koppelingspedaal kan je niet schakelen en dus niet rijden. Dit euvel moet zo snel als mogelijk verholpen worden om weer veilig de weg op te kunnen.

In de meeste gevallen, als het koppelingspedaal blijft hangen kan je deze met je linkervoet weer omhoog halen en de koppeling weer gebruiken. Soms moet je een paar keer extra op de koppeling drukken en ook dan komt deze weer omhoog. Een ding is zeker, zo hoort een koppeling niet te werken en het is nog onveilig ook, voor jezelf en voor andere weggebruikers.

Het systeem van de koppeling werkt met behulp van een hydrauliek; vloeistof onderdruk brengt onderdelen in beweging. Het vloeistofsysteem van de koppeling kan/is gekoppeld aan het vloeistofsysteem van het remsysteem. Als er iets aan het remsysteem is gedaan (bijgevuld, ontlucht of wat dan ook) kan het voorkomen dat ook de hydrauliek van het koppelingssysteem hier hinder van ondervind.

Ga dan terug naar je garage en laat hun het systeem controleren, zij hebben per slot van rekening de reparatie uitgevoerd.

Als je niets aan het remsysteem hebt gedaan dan wordt het een ander verhaal. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een koppelingspedaal beneden blijft. De 5 meest voorkomende oorzaken zijn:

  1. Koppelingscilinder is stuk
  2. Geen vloeistof in het systeem
  3. Vervuiling
  4. Lucht in het systeem
  5. Veer kapot

Het is nu een kwestie van mogelijke oorzaken uitsluiten. Onderzoek een van de mogelijke oorzaken en sluit uit dat dit de oorzaak is. Ga vervolgens verder met de volgende stap en sluit ook dit uit. Ga net zo lang door totdat je de oorzaak van het probleem gevonden hebt.

Onderstaand meer over de 5 meest voorkomende oorzaken.

1. Koppelingscilinder Is Stuk

De koppeling maak gebruik van een hydraulisch systeem en deze maakt gebruik van een cilinder. Door de koppeling in de trappen wordt de cilinder in werking gezet. Als de koppeling wordt losgelaten dan druk de cilinder het pedaal via een hefboom weer in de neutrale stand. Het laatste stukje wordt vaak gedaan door een veer.

Als de cilinder stuk is dan kan deze het koppelingspedaal niet terug duwen. De oplossing is dan ook om de koppelingscilinder te vervangen. De kosten bedragen hiervoor ongeveer € 450 afhankelijk van het type auto.

Door het intrappen van de koppeling wordt via een mechanisme van beugels en overbrengingen de cilinder in werking gezet. Controleer dit mechanisme ook voor de zekerheid. Als er spelling in deze mechanische overbrenging zit kan ook het koppelingspedaal hier last van hebben.

2. Geen Vloeistof In Het Systeem

Als de cilinder goed is, dan kan het ook zo zijn dat het vloeistofniveau te laag is en hierdoor geen druk op kan bouwen. Door het te lage niveau kan het systeem niet meer opdruk komen en blijft het pedaal beneden hangen.
Een simpele oplossing in dit geval is om het vloeistofniveau bij te vullen. Als het bijgevuld is en na verloop van tijd treedt hetzelfde probleem weer op dan is er ergens een lekkage in het systeem. Breng de auto dan naar de garage en laat de lekkage repareren.

Kijk hoe de Wegenwacht dit probleem oplost in onderstaande video.

3. Vervuiling

De vloeistof van het remreservoir wordt ook gebruikt voor de koppelingscilinder. Als de remvloeistof vervangen is dan kan het zijn dat er vervuiling is achter gebleven welke in de cilinder terecht is gekomen. Schoonmaken van de koppelingscilinder is dan de enige optie die je kunt doen.

Eigenlijk moet het hele systeem uit elkaar om de cilinder schoon te maken. Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.

4. Lucht In Het Systeem

Wat ook nog kan is dat er lucht in het systeem zit. Dit kan in het systeem zijn gekomen doordat de vloeistof is vervangen of in bijgevuld. Het systeem moet dan altijd goed ontlucht worden om de koppeling goed te laten werken.

Meestal is er een ontluchtingsnippel aanwezig die open gedraaid kan worden om de lucht te laten ontsnappen. Als er veel lucht ontsnapt dan is de kans groot dat je ook de vloeistof weer op peil moet brengen. Controleer dit altijd als je het systeem hebt ontlucht.

5. Veer Kapot

Wanneer het koppelingspedaal weer ophoog wordt gebracht door de cilinder wordt het pedaal het laatste stukje geholpen door een veer. Het koppelingspedaal blijft in dit geval niet helemaal benden hangen, maar ergens halverwege of haast aan het einde.

Ook dit zal je merken, want jij weet precies hoe jouw koppelingspedaal werkt. Als deze niet helemaal omhoog komt dan is waarschijnlijk de veer kapot. Gelukkig is dit redelijk makkelijk op te lossen en vallen de kosten mee.

Dit zijn wel de meest voorkomende oorzaken waardoor het koppelingspedaal kan blijven hangen, beneden op de vloer. Hopelijk vind je de oorzaak snel e

Nieuwste blogs