Wat als je auto niet meer in zijn versnelling wil gaan? Als eerste is dat natuurlijk een vervelend probleem omdat je auto op die manier echt geen kant meer opgaat. Verder wil je natuurlijk snel de oorzaak en een oplossing vinden. In deze blog hebben we de mogelijke problemen en oplossingen voor je op een rijtje gezet. Eerst even het meest voorkomende antwoord:
Als een auto niet meer in zijn versnelling gaat dan moet de remvloeistof waarschijnlijk vervangen worden. Remvloeistof vervangen kun je zelf doen door de remvloeistof leeg te laten lopen en bij te vullen met DOT4 remvloeistof. Een garage kan de remvloeistof ook vervangen, dit kost ongeveer 80 – 120 EUR.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. In onderstaande blog leggen we de vijf problemen uit die ervoor kunnen zorgen dat je auto niet meer in zijn versnelling gaat. Voor elk probleem kijken we naar de oorzaak, hoe je dit kunt oplossen en wat het zou kosten als je het laat oplossen door je garage. Lees snel verder!
Lees ook: Koppelingspedaal Blijft Hangen, De 5 Oorzaken!
1. Koppelingsvloeistof Is Leeg Of Slecht (Elke Tranmissie)
Een van de meest voor de hand liggende verklaringen voor een transmissie die niet meer in de versnelling gaat is je koppelingsvloeistof. In de meeste gevallen zal deze ‘slecht’ of leeg zijn. Met slecht bedoelen we dat de vloeistof door veelvuldig gebruik dunner wordt dan normaal en daardoor zijn wekr niet meer goed kan doen.
Dat de vloeistof de juist dikte heeft, of dat er genoeg in zit, is belangrijk omdat deze vloeistof ervoor verantwoordelijk is om te zorgen dat de mechanische onderdelen in je koppeling soepel in elkaar vallen. Oude of vieze koppelingsvloeistof zit vol met vuil en dat is geen goed teken.
Tranmissievloeistof vervangen
Als je de koppelingsvloeistof moet bijvullen dan is het in eerste instantie verstandig om wat koppelingsvloeistof in huis te halen. Dat kun je gewoon doen bij Bol.com, dit is een koppelingsvloeistof die goed werkt. Houdt er rekening mee dat remvloeistof en koppelingsvloeistof exact hetzelfde zijn als je deze vloeistof gaat kopen.
Er zijn verschillende soorten remvloeistoffen te verkrijgen. Voor de meeste auto’s geldt dat DOT4 gewoon geschikt is. Auto’s die meer remkracht nodig hebben kunnen van DOT5.1 gebruikmaken (als dit staat aangegeven in de handleiding).
Vervolgens wordt het tijd om de koppelingsvloeistof te ontluchten en de nieuwe vloeistof erin te doen. In onderstaande video een uitleg van hoe je dit aanpakt. Houdt er rekening mee dat dit een vuil klusje is en dat je hier en daar wat spullen nodig hebt.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met je auto langs de garage te gaan. Daar kunnen ze de remvloeistof gewoon voor je vervangen en dan blijf je een stuk schoner en heb je minder materialen nodig. In dat geval praat je over een bedrag van 80 – 120 EUR voor de kosten.
Zorg ervoor dat je de remvloeistof van je auto ongeveer een keer per 50.000 gereden kilometers vervangt. Anders kun je het ook eens in de twee jaar laten vervangen door je garage.
Lees ook: Koppeling Maakt Geluid, Is dit Zelf te Verhelpen?
2. Versleten Koppelling (Standaard Transmissie)
Een andere mogelijke verklaring voor een auto die niet in zijn versnelling wil gaan is dat je koppeling versleten is. Dat is natuurlijk een groter probleem dan het eerstgenoemde punt. Zelfs als je de auto in dit geval in de versnelling krijgt slipt de versnelling alsnog vaak. Dit is een goed teken van een versleten koppeling.
Het vervangen van je koppeling is helaas geen doe-het-zelf klus. Hiervoor heb je ontzettend veel materialen en machines nodig dus voor de grote meerderheid van de bevolking kun je dit het beste aan een garage overlaten. Dat betekent echter ook dat dit geen goedkope klus is. Het vervangen van een koppeling kost tussen de 450 – 650 EUR afhankelijk van het merk en model wat je rijdt.
Het goede nieuws is dat je een koppeling gelukkig niet heel veel hoeft te vervangen. Normaliter gebeurd dat een keer in de levensduur van de auto. Afhankelijk van je rijgedrag gebeurd dit tussen de 150.000 – 250.000 km.
Als je merkt dat je jouw koppeling misschien te snel hebt laten verslijten dan zijn er dingen die je kunt doen die de levensduur van je koppeling verlengen. Denk hierbij aan:
- Rij minder hard
- Probeer file waar mogelijk te vermijden
- Rij minder in de stad en gebruik een alternatief vervoermiddel
Lees ook: 8 x Oorzaken Waardoor Auto Stottert Bij Optrekken!
3. Lekende Hoofdcilinder Koppeling (Standaard Transmissie)
Een ander probleem wat je kunt ervaren is dat de hoofdcilinder van je koppeling het begeven heeft. Een lekkende hoofdcilinder betekent dat remvloeistof uit het systeem kan lekken. Daardoor wordt er niet genoeg druk geleverd in het systeem en kan je auto niet goed schakelen. Je kunt dit als bestuurder voelen als je merkt dat je koppelingspedaal weinig tegendruk geeft en je deze zonder veel moeite naar de grond kan drukken.
Als je een hoofdcilinder van je koppeling zelf wilt vervangen dan kan dat. Zie hier een video die je daarbij helpt en je uitlegt wat je daarvoor nodig hebt en moet doen. Als je de hoofdcilinder van je koppeling laat vervangen door een garage dan ben je waarschijnlijk rond de 300 EUR kwijt. Als je het zelf doet dan bespaar je waarschijnlijk 150 EUR op de arbeidsuren.
4. Falende Elektronica (Automatische Transmissie)
Als er niets mechanisch is wat ervoor zorgt dat je automatische transmissie niet in zijn versnelling gaat dan kan het natuurlijk ook zijn dat het te maken heeft de elektronica. In dit geval heeft het waarschijnlijk te maken met de elektromagnetische kleppen van je automatische versnellingsbak.
Een elektromagnetische klep is een component van je koppeling. Deze zorgen er onder andere voor dat ze op het juiste moment open en dichtgaan waardoor koppelingsvloeistof in de juist mate naar de transmissie kan vloeien. Dit is hetgeen wat ervoor zorgt dat je koppeling schakelt.
De kosten van deze reparatie zijn onduidelijk en eerlijk gezegd komen ze gelukkig ook niet heel vaak voor. Mochten de andere problemen op de lijst niet van toepassing zijn dan kan dit echter het geval zijn. Gezien het hier gaat om een elektronisch component is het verstandig om dit door een professional na te laten kijken.
5. Shift-Lock Werkt Niet Goed (Automatische Transmissie)
Als je een automatische transmissie hebt dan heeft je auto waarschijnlijk ook een zogeheten shift-lock functie. Een shift-lock functie. Deze functie zorgt ervoor dat je, als je aan het rijden bent, niet ineens je auto in zijn achteruit kan zetten. Dezelfde functie zorgt ervoor dat je auto niet uit de koppeling kan schieten als deze geparkeerd staat.
Alleen als de motor loopt en je voet op het rempedaal staat kan je met een automatische transmissie schakelen. Als je dit doet en je kunt dan alsnog niet schakelen dan heeft je shift-lock waarschijnlijk problemen. In dit geval kun je het beste de handleiding raadplegen om te kijken waar de reset optie voor deze functie in jouw auto zit.
Het goede nieuws is dat je in de meeste gevallen namelijk iets van een sleutel of een pen kunt gebruiken om deze knop in te drukken. Hier nog maar eens even een video met uitleg over hoe je dit nu het beste kunt oplossen. Eigenlijk een redelijk makkelijke oplossing als dit inderdaad het probleem is.
6. Koppelingskabel Versleten (Elke Transmissie)
Als laatste kan een auto die niet in zijn versnelling wil een probleem hebben met de koppelingskabel. Dit is een belangrijke kabel die de communicatie regelt tussen de koppeling en de transmissie. Over het algemeen is dit een probleem wat eigenlijk niet voorkomt. Echter, helemaal als je een wat oudere auto hebt kan het zijn dat de kabels versleten zijn.
Als alle andere problemen en oplossingen er nog niet voor hebben gezorgd dat je auto weer in zijn versnelling gaat dan wordt het tijd om de auto naar de garage te brengen (of de garage naar jou te laten toe komen). Het oplossen en vinden van een probleem met het koppelingsdraad is moeilijk en echt iets voor de expert.