Er zijn nog al wat benamingen, cijfer en letters om de verschillende type motoren aan te duiden. Ons zegt dit meestal niet, maar de aanduidingen beteken wel degelijk is. Er is door de autofabrikant over nagedacht. Waar staan nu de verschillende motor aanduidingen voor?
In dit artikel gaan we een paar van deze typeaanduidingen benoemen en verklaren waar de letters en cijfers voor staan.
Het eerst wat je moet weten is dat alle aanduidingen in deze blog bedacht zijn door de Volkswagen Groep, met uitzondering van GTI. GTI komt niet uit de koker van de Volkswagen Groep, maar deze heeft GTI wel bekendheid gegeven.
De motoren van Audi, Volkswagen, Skoda, Seat en Cupra hebben allen deze typeaanduiding.
Dus wil je weten wat de aanduiding van jouw motor betekent, lees dan snel verder.
1. FSI Betekenis
De betekenis van FSI is Fuel Stratified Injection. Dit staat voor directe brandstofinspuiting in de cilinders. Dit systeem is ontwikkeld door het Duitse Bosch en ook dit systeem werd onder de naam FSI toegepast op de motoren van Volkswagen.
Door de directe inspuiting van de brandstof ontstaat een beter verbranding is de cilinders van het brandstof/lucht mengsel. Door deze betere verbranding is de motor ook nog eens schoner, omdat de uitstoot van CO2 veel minder is.
Ford en Mitsubishi hadden ook een dergelijk systeem ontwikkeld, maar in die periode hebben zij dat niet toegepast in hun motoren. Volkswagen was de eerste die dit op grote schaal heeft toegepast
1. TFSI Betekenis
TFSI staat voor Turbo Fuel Stratified Injection en is een merknaam van de Volkswagen Groep. Dit typeaanduiding wordt gebruikt voor benzine motoren die een turbocharger hebben en waarbij de brandstof direct ingespoten wordt. De directe inspuiting is een ontwikkeling van Bosch.
Dit typeaanduiding is in gebruik sinds 2004, en wel bij het merk Audi. Nu gebruiken ook andere merken van de Volkswagen Groep deze aanduiding.
De meeste motoren hebben een vier cilinders, maar er worden ook motoren geleverd met een zes cilinders. Daarnaast worden de meeste motoren uitgevoerd in het aluminium.
2. TSI Betekenis
TSI betekent Turbo (Twincharger) Stratified Injection en is ook een merknaam van de Volkswagen Groep. Deze motor is geïntroduceerd in 2005.
Deze motor was in zijn tijd zo revolutionair en heeft hierdoor de prijs “beste nieuwe motor” van het jaar gewonnen.
De motor is niet specifiek snel maar staat wel bekend om zijn zuinigheid. De motor heeft meestal vier cilinders en 16-14 kleppen.
In de Twincharger uitvoering heeft de motor niet alleen een uitlaat turbocharger, maar ook nog eens een compressor die mechanisch wordt aangedreven.
Wanneer de motor lage toeren draait, zorgt de compressor voor extra druk. Neemt het toerental toe dan neemt de turbo het werk van de compressor over.
TFI en TFSI zijn bijna hetzelfde, alleen gebruikt Audi TFSI en de rest van de Volkswagen Groep TFI.
Lees ook: De Populairste Duitse Automerken In Nederland
4. TDI Betekenis
De letters TDI staan voor Turbocharged Direct Injection en is ook weer een merknaam van de Volkswagen Groep. Deze motor is geïntroduceerd in 1989 in de Audi 100.
Deze motor heet een turbocharger en een injectiesysteem om de diesel direct in te spuiten in de cilinder. Dit inspuitsysteem is ook weer ontwikkeld door Bosch.
Kenmerkend voor deze motoren is het lage brandstofverbruik en de overall efficiëntie.
Niet alleen Audi gebruikt deze motoren, maar ook Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen zijn gebruikers.
Het typeaanduiding TDI wordt wel eens verward met TID. Dit staat voor Turbo Injected Diesel en is gebruikt door SAAB in de jaren negentig. De motor is ontwikkeld door General Motors waar Saab toen onderdeel van was.
Zoals je waarschijnlijk wel verwacht is de werking en het principe van TDI en TID gelijk, alleen de benaming is anders.
5. GTi Betekenis
En dan GTi, dit staat voor Gran Turismo Iniezione en is groot gemaakt door, wederom de Volkswagen Groep.
De afkorting GT is alom bekend en is een typeaanduiding geworden voor Supercars, denk aan de Ford GT. De eerste die de aanduiding toepaste was Maserati in 1959 voor de Maserati 3500 GTi
GTi is door Volkswagen geïntroduceerd voor de sportieve uitvoering Volkswagen Golf in 1976. Het staat voor motoren met een vermogen van meer dan 110 pk.
Nadat de GTi geïntroduceerd was kwamen andere merken ook met een sportieve aanduiding. Opel bijvoorbeeld met de FSI terwijl Peugeot GTi kopieerde.
De Peugeot 205 GTi was de directe concurrent van de Golf GTi. Je hield toe van Frans of van Duits, beide kon niet. De 205 was trouwens de redding voor Peugeot die haast failliet was. De hoge verkopen van de 205 hebben een faillissement voorkomen.
Zoals je ziet, heeft de Volkswagen Groep een groot aandeel in de benaming van motor uitvoeringen die nu ook algemeen gebruikt worden.