De Populairste Duitse Automerken In Nederland


Duitse Automerken

Duitsland is toch wel het auto producerend land van Europa. Frankrijk is groot, maar Duitsland heeft meer bekende en populaire automerken. De merken zijn eigendom van Duitse bedrijven, maar niet allemaal. Sommige merken zijn onderdeel van buitenlandse ondernemingen, maar het hoofdkantoor van het merk staat in Duitsland.

De Duitse automerken produceren niet alleen in Duitsland maar ook in andere landen van Europa, voornamelijk het voormalige Oostblok. Maar niet alleen Europa is een productielocatie, je kunt spreken dat in alle wereld delen Duitse automerken geproduceerd worden. Maar wat zijn dan die Duitse automerken.

Het zijn vaak oude automerken die eind 19de, begin 20ste eeuw begonnen zijn. De ontwikkeling staat niet stil, er zijn ook nieuwe automerken bij gekomen. Dit zijn meestal afsplitsingen van de bekende merken, dit waren eerst modellen en zijn later als merk in de markt gezet.

Onderstaande lijst is een overzicht van de populaire Duitse automerken.

1. Volkswagen

Volkswagen Logo

Volkswagen is ook naamgever van de Volkswagen Groep, ook wel Volkswagen AG. Dit is de grootste autoproducent van Europa met vele merken. Eén van die Duitse merken is Volkswagen.

Kijk hier voor de Spaanse merken van de Volkswagen groep.

Volkswagen heeft een geschiedenis met Nazi-Duitsland, want Hitler gaf opdracht om een wagen te bouwen die voor iedereen geschikt was en die iedereen kon betalen. Ferdinand Porsche, die toen der tijd een ontwerp bureau had, heeft deze wagen ontworpen die we allemaal wel kennen, de kever. De fabriek die hiervoor gebouwd werd kreeg de naam Volkswagen en dat is nu nog steeds de naam van de Duitse merk.

Na de oorlog begon de wederopstanding van het merk Volkswagen en is in verloop van tijd uitgegroeid tot een betrouwbare en degelijke autoproducent met modellen als de Kever, Bus (transporter) en de Passat.

volkswagen bus

Volkswagen wordt inmiddels wereldwijd verkocht en heeft fabrieken op elk continent. Vandaag de dag wordt heel veel geïnvesteerd in elektrische modellen, de eerste modellen die van de band af rolden zijn de ID-3 en de ID-4.

Lees ook: Wat Betekent TSI, TFSI, TDI, FSI, GTi. Lees Het Hier!

2. Audi

Audi Logo

Ook Audi is onderdeel van de Volkswagen Groep, maar het begon allemaal 1909 met de Duitser Horch. Die zijn eigen bedrijf, Horch Motorwercke AG na een ruzie verlaat en begint in 1909 opnieuw met het merk Audi. Audi is Latijns en betekent luister.

Het logo van Audi komt voort uit het feit dat Audi in de jaren 30 onderdeel was van een autogroep met de merken Audi, Horch, DKW en Wanderer. Deze vier ringen vertegenwoordigen de vier automerken van de groep.

Na een roerige periode wordt Audi in 1965 overgenomen door Volkswagen en de Volkswagen groep is een feit. Audi heeft zijn hoofdkantoor in Ingolstadt.

Audi heeft zich ontwikkeld tot een luxe merkt en heeft zich pas goed in de markt voor luxeauto’s gepositioneerd met de Audi 80 en 100, later hernoemd naar de Audi A4 en de Audi A6.

Ook Audi is bezig met elektrificatie onder de modellen naam E-tron.

3. Porsche

Porsche logo

En ook Porsche is onderdeel van de Volkswagen groep. Porsche werd in 1931 opgericht als ontwerpkantoor en adviseerde de militaire tak van de Nazi-partij. In 1948 kwam Ferry Porsche in het bedrijf en werd de basis gelegd voor het huidige Porsche.

Ferry Porsche wilden een auto bouwen die licht en compact was en uitstekende rem en rij eigenschappen had. Dit werd de Porsche 356, waarvan er uiteindelijk 78.000 van geproduceerd werden. De opvolger van de 356 kennen we vandaag de dag nog, namelijk de Porsche 911.

 Porsche 356

Het bedrijf werd verder uitgebouwd tot een gerespecteerde sportwagenfabrikant, die zijn sporen in de racerij verdiend heeft.

Het hoofdkantoor van Porsche staat in Stuttgart en sinds 2009 is Porsche ook onderdeel van de Volkswagen groep.

4. BMW

BMW Logo

BMW, Bayerische Motoren Werke, is opgericht in 1913 Karl Friedrich Rapp en produceerde alleen maar vliegtuigmotoren. In 1912 werd BMW overgenomen door de Bayerische Flugzeug Werke.

Het kent een geschiedenis van de eerste en Tweede Wereldoorlog waarin het vele onderdelen produceerde voor Nazi-Duitsland.

In 1922 kwam de eerste motor op de markt en in 1928 is de eerste auto ontworpen en geproduceerd.

In 1928 produceerde BMW een auto onder licentie, namelijk de kleine Dixi. Dit was de start van de autoproductie. In maart 1929 werd de eerst eigen auto geproduceerd, de 3/15 waar 15 staat voor het aantal Pk’s en was haast een kopie van de Dixi.

In 1933 werd de eerste echte eigen ontwikkelde auto op de markt gebracht, de 327 sedan en de 328 roadster. Dit waren bijzonder auto’s voor hun tijd, snel, betrouwbaar en sportief. Deze uitstraling heeft BMW vandaag de dag nog.

Na de oorlog maakte BMW een doorstart en produceerde zware modellen die het merk haast de kop kosten. De redding kwam door het in licentie bouwen van de Italiaanse driewieler de Isa, onder de naam Isetta.

Vandaag de dag is BMW een gerenommeerde autofabrikant met bekende modellen. De modellen zoals de 3-serie, 5-serie en 7-serie hebben BMW echt op de kaart gezet als sportieve autoproducent.

BMW is nog steeds zelfstandige en produceert o.a. motoren en auto’s. Het logo bestaat uit de kleuren van de vlag van de regio Beieren in Duitsland. Hoofdkantoor staat in München. Onderdelen van BMW zijn ook Rolls-Royce en Mini.

Ook BMW is bezig met de elektrificatie en de modelnamen hebben allemaal een klein “i’ voor de modelnaam. Ook wel de BMW i series genoemd.

4.1 BMW M

BMW M staat voor BWM Motorsports. Dit is het merk van sportauto’s die ook mee doen in de racerij en in de jaren 60 en 70 werden er vele successen geboekt.

De ervaring die op werd gedaan wordt toegepast in high performance cars. Een van de bekendste uitvoeringen is wel de BMW M3.

Ook de BMW Z serie is onderdeel van de BMW M

5. Alpina

Alpina Logo

Alpina, Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG is gestart in 1965 als tuning bedrijf van BMW, maar is een eigen merk in Duitsland. Het maakt auto’s op basis van BMW, daarom staat er voor de naam ook altijd BMW, BWM Alpina.

Het is een erkend eigen autoproducent die gebruikt maakt van de modellen en productielijnen van BWM.

Het bedrijf begon in 1949 en werd opgericht door Burkard Bovensiepen. Het bedrijf maakten typmachines. Burkard had ook interesse in de automobielindustrie en werkten zelf aan de ontwikkeling van carburateurs. In 1967 werd het merk en logo Alpina gedeponeerd.

6. Mercedes-Benz

Mercedes Logo

Mercedes-Benz, kortweg Mercedes, is ontstaan in 1926 toen de bedrijven Daimler Motoren Gesellschaft van Gottlieb Daimler en de firma Benz & Cie. van Carl Benz werden samengevoegd. Vandaag de dag is Mercedes onderdeel van Daimler AG.

De heren Daimler en Benz worden oom wel gezien al de eerste pioniers en ontwikkelaars van een verbrandingsmotor en de eerste auto.

De naam Mercedes werd begin 20ste gebruik voor deelname aan de racerij, Mercedes was de naam van de dochter van coureur Jellinek.

Mercedes was populair onder de leidinggevende van de Nazipartij, de Mercedes auto’s zijn dan ook op vele foto’s uit de oorlog te zien. In de oorlog echter werden en meer vliegtuigonderdelen en tanks gebouwd dan auto’s.

Ook Mercedes had veel last van de oorlog, alle fabrieken werden door de geallieerde gebombardeerd en na de oorlog begon ook hier de wederopbouw.

Mercedes maakt van begin af aan luxeauto’s en een van de iconische modellen is nog steeds de Mercedes 300 SL met de vleugeldeuren.

Mercedes 300 SL

Vandaag is Mercedes een luxe merk die ook bezig is met elektrificatie onder het typeaanduiding EQ.

Het is nog steeds zelfstandig en heeft onder andere ook de merken Mercedes AMG, Maybach en Smart in zijn portefeuille.

6.1 Mercedes AMG

AMG werd in 1966 opgericht door de heren Aufrecht, Melcher uit het Duitse Großaspach. Het bedrijf richtte zich op de racerij en later op tuning van auto’s en dan voornamelijk Mercedes.

AMG is overgenomen door Mercedes en is het sportieve label van Mercedes geworden.

7. Maybach

Maybach Logo

Maybach is in 1909 begonnen als motorenfabrikant voor de Zeppelin, trienen en onderzeeërs. Het bedrijf is opgericht door Wilhelm Maybach en Ferdinand Graf von Zeppelin. Na de Eerste Wereldoorlog mocht het geen motoren meer bouwen voor de luchtvaart en begon het bedrijf met motoren voor de auto-industrie.

Het maakten de DS7 waarvan er 137 zijn verkocht en geen enkel auto is gelijk, omdat elke eigenaar de auto naar zijn eigen inzichten kon samenstellen. Dit geeft aan dat het merkt zich richtte op de elite van de wereld.

Vandaag de dag is het nog steeds zo, het merk concurreert o.a. met Bentley en Rolls-Royce.

In 1960 werd Maybach overgenomen door Mercedes-Benz om luxe modellen van Mercedes te bouwen, maar sinds 1997 worden weer modellen geproduceerd onder de naam Maybach. Een Maybach kost rond de € 300.000.

8. Smart

Smart Logo

Smart is begonnen als een idee van de oprichter van Swatch, het eigenzinnige horloge merk. Hij wilde een auto produceren die je zelf kon samenstellen, net zoals de horloges van Swatch.

Voor de uitvoering van zijn idee had hij in 1991 een samenwerking gesloten met de Volkswagen groep, maar door verandering van CEO bij Volkswagen is het project nooit van de grond gekomen.

Mercedes zag wel kansen in de markt voor kleine stadsauto’s die zelf samen te stellen waren en in 1994 was Smart een feit. Het bedrijf dat opgericht werd heet Micro-Compact Car AG en heeft het hoofdkantoor in Stuttgart.

Smart is een samenvoeging van Swatch Mercedes Art en lanceerde de eerste auto in 1998 onder de naam Smart twofortwo. Dit was een bijzondere auto en is inmiddels een icoon geworden, omdat deze auto de ontwerpen van auto’s in positieve zin heeft veranderd.

9. Opel

Opel Logo

Opel werd in 1862 opgericht door Adam Opel, maar maakt voorlopig nog geen auto’s. De eerste producten die vervaardigt werden waren naaimachines en fietsen. Pas in 1899 werd de eerste auto gebouwd na de overname van  autobouwer Lutzmann. Adam Opel heeft die niet meegemaakt, hij stierf in 1895.

In 1929 is Opel onderdeel geworden van General Motor en zijn de modellen van Opel ook onder andere merknamen op de markt gekomen, zoals Vauxhall (VK), Holden (Australië) en Chevrolet (Latijns-Amerika).

In Nederland is Opel lange tijd de auto van “het gewone volk” geweest. Denk aan de Opel Kadett, wat in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw een van de best verkochte modellen was. Een simpele betaalbare auto voor de gewone man. Deze auto concurreerde o.a. met de Ford Taunis.

Maar ook de Mantra is een icoon geworden. Deze sportief uitziende auto moest concurreren met de Ford Capri.

De identiteit van de auto voor de gewone man raakte Opel kwijt door de komst van de goedkope Japanse auto’s eind jaren 70. Opel kwam hierdoor in een lange crisis waarin de verkopen niet spectaculair waren en Opel zoekende was op de markt naar een eigen gezicht.

De crisis in 2008 was een groot probleem voor General Motors die Opel in de etalage zetten. Het duurde tot 2017 toen Opel en Vauxhall werden overgenomen door de PSA-groep (Peugeot en Citroën). Die later samen ging met Fiat/Chrysler tot Stellantis.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs