Toyota Aygo: 6 Meest Voorkomende Problemen


witte toyota aygo

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Toyota Aygo? Als je een nieuwe of tweedehands Aygo wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Aygo op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Toyota Aygo zijn als volgt: startproblemen door een defecte accu of een defecte startmotor en een koppeling, remschijven of uitlaat die last hebben van roest of corrosie. Daarnaast zijn lekkage in de achterbak en het voorste voetgedeelte en mistlampen die niet goed werken ook bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Startproblemen

Een van de eerste problemen die je bij een Toyota Aygo kan tegenkomen is het feit dat de auto niet meer wil opstarten. In de meeste gevallen zal dit bij de Aygo te maken hebben met de batterij. Om de een of andere reden houden de batterijen die Toyota in de Aygo heeft gebruikt er vaak vroegtijdig mee op. Hiervoor is het verstandig om de batterij eerst na te kijken met een multimeter. Deze moet 12V aangeven. Heeft de batterij minder dan is deze aan zijn einde.

Ander probleem wat zich vaak voordoet is dat de batterij wel genoeg lading heeft maar dat er corrosie is ontstaan op de contactpunten van de accu waar de kabels aan verbonden zijn. In dit geval is het een kwestie van de contactpunten even schoonmaken (natuurlijk met de accu losgekoppeld van de bedrading en de auto uit).

Mochten beide problemen het niet zijn dan heb je waarschijnlijk te maken met een dynamo die niet werkt of een startmotor die niet werkt. In dat geval zal een van deze twee elementen vervangen moeten worden.

Lees ook: auto start niet meer en maakt tikkend geluid of auto start niet en maakt geen geluid.

2. Koppeling En Remschijven Gaan Snel Stuk

Toyota Aygo’s zijn over het algemeen redelijk goedkope auto’s en dat zorgt ervoor dat de onderdelen die erin zitten niet altijd van de sterkste kwaliteit zijn. Twee onderdelen die het snel lijken te begeven zijn de koppelingen en de remschijven.

De koppeling staat erom bekend last te hebben van roest. Dit zorgt ervoor dat je niet meer goed kunt schakelen en dat de koppeling blijft hangen. Alles bij elkaar kun je hier weinig aan doen en dit betekent eigenlijk direct dat de koppeling vervangen moet worden. Kosten hiervan zijn ongeveer 500 – 700 EUR.

De Aygo maakt gebruik van een koppeling met een diameter van 180mm maar las deze vervangen wordt is het aan te raden te kiezen voor een koppeling met een diameter van 190 mm (zoals deze gebruikt wordt in de Toyota Yaris). Deze koppeling lijkt namelijk een stuk langer mee te gaan dan de koppeling van de Aygo. Zorg er wel voor dat het vliegwiel van de Aygo op de nieuwe koppeling gaat passen.

Ander probleem wat ook met corrosie te maken heeft is dat de remschijven met hetzelfde probleem kampen. Deze werken door corrosie niet meer goed en blijven hangen of maken vervelende geluiden. Dit kun je controleren door simpelweg naar de remschijven te kijken en te zien of je corrosie ziet zitten. Het vervangen van een set remschijven (voor en/of achter) kost 300 – 450 EUR.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Roestende Uitlaat

Roest en corrosie zijn een duidelijk probleem bij deze auto. Het laatste punt waar je veel roest kan tegenkomen is de uitlaat. Dit kun je goed herkennen door een stukje met de auto te rijden en te luisteren of je van de achterkant van de auto rare geluiden hoort komen. Mocht dit zo zijn is er een grote kans dat er een gat in de uitlaat zit die ontstaan is door roest.

Het vervangen van een uitlaat kost tussen de 300 – 500 EUR afhankelijk van of de hele uitlaat vervangen moet worden of alleen bepaalde onderdelen.

Ben je in de markt voor een Toyota Aygo, bekijk dan onderstaande test van een Aygo met meer dan 307.000 kilometer op de teller.

4. Waarschuwingslicht Airbag

Ander probleem wat bij de Aygo vaak genoemd wordt is dat het airbaglampje spontaan begint te branden. Dit is niet direct een heel groot probleem maar wel iets wat moet worden opgelost om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk veilig kunt rijden.

Het probleem dat zich hier afspeelt wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een van de chips van de airbag die verantwoordelijk is voor het ‘afvuren’ van de airbag in het geval van een crash. Als deze een storing ondervindt dan gaat het airbaglampje branden.

Als je precies wilt weten wat er aan de hand is dan kun je de ECU (Electronic Computer Unit) van de auto uitlezen met een OBD2-meter. Als je de auto wilt aanschaffen dan kun je natuurlijk ook gewoon de dealer of de garage vragen om hier eens naar te kijken. De auto zal hoogstwaarschijnlijk een foutmelding afgeven en dit moet dus gerepareerd worden.

Het vervangen van de sensor van de airbag kost gemiddeld tussen de 200 – 400 EUR.

5. Lekkage

Lekkage is een klacht die we op verschillende forums ook vaak voorbij hebben zien komen. Deze lekkage zal zich vooral voordoen in de achterbak. Als eerste is het goed om de achterbak na te lopen op waterschade. Dit doe je door de matten die er liggen op te tillen, te voelen of er natte plekken zijn of dat je witte aanslag (kalk) ziet zitten in de hoeken en gaten van de achterbak.

Mocht dit zo zijn heeft de Aygo waarschijnlijk last van lekkage doordat de afdichtingsrubbers van de achterbak niet goed hun werk doen. Het vervangen van deze rubbers kun je zelf doen (een paar meter rubber kost misschien 10 EUR). Mocht je het door een garage laten doen ben je waarschijnlijk 50 EUR kwijt.

6. Lichten Werken Niet Goed

Laatste probleem waar de Aygo nogal eens mee lijkt te kampen is het feit dat je niet goed van de normale verlichting naar de mistlampen en weer terug kunt schakelen. Dit is vooral een probleem wat je op zult merken bij Aygo’s die in 2020 gemaakt zijn. Dit wordt veroorzaakt door een slechte bouw van de koplampen van de Aygo’s uit dit jaar. In dit geval is het een simpele kwestie van de koplamp vervangen. Een nieuwe koplamp kost ongeveer 40 EUR en je bent er zelf 2 uur mee bezig. Anders moet de garage het doen en betaal je ongeveer 80 EUR extra.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs