Auto Start Niet En Maakt Tikkend Geluid: 3 Oorzaken


accu van auto

Wat als je auto niet wilt starten en ook nog eens een tikkend geluid maakt? Als eerste is dat natuurlijk een vervelend en onaangenaam probleem. Ten tweede wil je weten wat dit veroorzaakt en hoe je het kunt oplossen. Hieronder eerst even een snel antwoord:

Als een auto een constant tikkend geluid maakt dan heeft dit te maken met de accu of de dynamo. De accu kan leeg zijn, niet goed verbonden zijn of kapot zijn. Als de accu wel werkt dan ligt het probleem bij de dynamo en zal deze vervangen moeten worden. Het vervangen van een accu kost 70 – 130 EUR en het vervangen van een dynamo 150 – 700 EUR.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd! In deze blog lees je de drie oorzaken van dit probleem, hoe je ze kunt controleren, wat je eraan kunt doen en wat de kosten hiervan zijn. Lees snel verder!

Accu

Als je auto een tikkend geluid maakt tijden het starten dan is een van de meest voor de hand liggende oorzaken dat je last hebt van een lege accu. In dit geval is het eerst verstandig na te gaan of je bijvoorbeeld de koplampen of lichten in het interieur hebt laten aanstaan. Mocht dat zo zijn dan is dat bijna zeker het probleem.

Mocht dit niet zo zijn dan kan een lege accu alsnog het probleem zijn. Als dit het geval is dan zul je de auto met een set startkabels moeten opstarten. Daarvoor heb je natuurlijk wel een auto nodig die wel een goede batterij heeft. Vervolgens kun je de instructie in onderstaande video volgen.

Mocht je geen andere auto tot je beschikking hebben maar ben je wel met meerdere mensen dan kun je het ook met mankracht proberen op te lossen. In dit geval kun je de auto namelijk aanduwen. Dat werkt als volgt:

  • Zorg ervoor dat de auto zo ligt mogelijk is. Het liefst alleen de bestuurder in de auto.
  • Zorg dat iedereen die kan duwen achter de auto gaat staan.
  • De bestuurder heeft de koppeling van de auto ingedrukt en de rechtervoet niet op de rem of het gaspedaal.
  • Als de auto wat vaart heeft dan laat de bestuurder tegelijkertijd de koppeling opkomen en drukt deze het gaspedaal in alsof hij wil optrekken.
  • Stop niet te vroeg met aanduwen, soms heb je net die 2 seconde nodig waarin de auto aanslaat.
  • Soms heeft dit 2-3 pogingen nodig voordat het goed werkt.
  • Als de auto aanslaat geef dan gas en blijf even doorrijden. Zet de auto NIET uit! De batterij moet zich weer opladen en dat doe je door te rijden.

Lees ook: Auto Maakt Ratelend Geluid.

Mocht het probleem zich niet oplossen met startkabels of met aanduwen dan kan het zijn dat de batterij niet zozeer leeg is maar dat deze stuk is. In dit geval zul je een nieuwe batterij moeten kopen. Dat kost je tussen de 70 – 130 EUR.

Als je merkt dat de auto wel start, even aanslaat en vervolgens afslaat dan bevind het probleem zich waarschijnlijk niet in de accu maar in de dynamo van de auto. Daar kijken we zo even naar.

Mocht de accu wel goed zijn maar start deze soms moeilijk op met de accu dan kan het ook zijn dat er corrosie zit op de punten waar de kabels van de de auto en de accu zich met elkaar verbinden. Dit kun je oplossen door de kabels lost te maken en ze schoon te maken. Verder kan het ook zijn dat de kabels wat loszitten, aandraaien kan dan ook een oplossing zijn.

Wees in alle gevallen voorzichtig als je met de accu gaat werken. Dit is en blijft een batterij en dat kan pijnlijke schokken opleveren als je daar niet goed mee omgaat.

Dynamo

Zoals we net al zeiden kan het probleem zich ook bevinden bij de dynamo van de auto. In dat geval slaat de auto wel even aan maar kan de accu niet genoeg voltage leveren om de dynamo te activeren. Dat kun je controleren met speciale meter die je hier bijvoorbeeld bij Bol.com kunt vinden.

Als je die meter gebruikt dan moet de dynamo 14 volt genereren als de motor aan het draaien is (er vanuit gaande dat de accu volledig werkt, die moet 12 volt leveren).

Als je merkt dat de dynamo niet genoeg volt genereerd dan heb je waarschijnlijk last van een defecte laadregelaar of is de kabel van de excitatiestroom naar zijn grootje. Verder kan een beschadigde vrijloop van de dynamo ook zorgen voor een lagere spanning.

In alle gevallen is het verstandiger om een dynamo te vervangen in plaats van te repareren. Dynamo’s die gerepareerd worden zijn namelijk redelijk onbetrouwbaar. Het vervangen van een dynamo laat je daarnaast het beste over aan de garage of de dealer en kost je tussen de 150 – 700 EUR afhankelijk van het merk en model auto wat je hebt.

Startmotor

Als je een constant klikkend geluid hoort dan ligt het probleem bijna zeker bij de accu of de dynamo zoals we net al besproken hebben. Mocht je echter maar een tik horen en werkt accu nog wel gewoon (de koplampen en stereo doen het nog) dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de startmotor.

Als de startmotor geluid maakt maar de motor niet start dan is dit waarschijnlijk een mechanisch probleem met de startmotor. Het kan zijn dat een van de tandwielen van de startmotor niet ingrijpt op de tandwielen van de motor. Dat zou betekenen dat deze versleten of gebroken zijn.

Als de auto soms wel of soms niet start dan kan dit liggen aan kapotte of vervuilde bedrading. In dit geval ligt het probleem dus niet direct aan de startmotor zelf. Een elektrisch onderdeel kan beschadigd zijn en dat heeft sporadische problemen bij het opstarten tot gevolg.

Ga er in dit geval niet vanuit dat het probleem zichzelf oplost. Vaak is dit het begin van groter wordende problemen als ze niet worden opgelost. Laat in dit geval je auto controleren door een garage voordat je ineens stil komt te staan.

Tot slot kan het zijn dat de verlichting van je interieur dimt als je de auto probeert op te starten. Dit geeft aan dat de startmotor kortsluiting weet te veroorzaken in je elektrische systemen of dat de startmotor zelf kortstluiting heeft.

In alle gevallen is het verstandig om de auto naar de garage te brengen aangezien het vervangen van een startmotor geen makkelijke klus is. Het vervangen van een startmotor kost tussen de 150 – 450 EUR.

Nieuwste blogs