Opel Meriva: 7 Meest Voorkomende Problemen


Beige Opel Meriva

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Opel Meriva? Als je een nieuwe of tweedehands Meriva wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de Meriva op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Opel Meriva zijn als volgt: Airbags of achtergordels die niet goed werken in het geval van een crash, remschijven die vroegtijdig moeten worden vervangen of elektrische kabels die breken. Daarnaast kan het stuurhuis breken of moet de stuurbekrachtiging vervangen worden.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Airbags Werken Niet In Geval Van Crash

Een van de bekendste problemen van de Meriva is dat de airbags in het geval van een crash misschien niet goed werken. Dan praten we in dit geval niet over alle Meriva’s maar vooral de modellen die in 2016 geproduceerd zijn. Opel heeft in dit jaar namelijk gebruik gemaakt van een verkeerde mix aan gassen in de elementen van de airbag die verantwoordelijk zijn voor het afvuren van de airbag in een crash.

Als bestuurder is dit probleem redelijk moeilijk op te merken. Mocht je een Meriva uit dit jaar willen aanschaffen dan is het in ieder geval verstandig om na te kijken of het airbaglampje brandt. Mocht dit het geval zijn en mocht de dealer dit niet goed zelf kunnen oplossen zou je goed last kunnen hebben van dit probleem.

Daarnaast is het verstandig om het onderhoudsboekje van de Meriva die je op het oog hebt goed na te kijken. Reden hiervoor is dat Meriva’s die in 2016 zijn gemaakt door Opel zijn teruggeroepen om het probleem op te lossen. Als het goed is zou dit dus ook in het onderhoudsboekje van je Meriva moeten staan.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Achtergordels Schieten Los In Geval Van Crash

Ander probleem wat zich helaas vooral voor zal doen bij een crash is het feit dat de achtergordels in zo’n geval misschien niet goed werken. Dat heeft te maken met het gedeelte waarin je de gordel klikt. Als de stoelen lang in dezelfde positie staan dan kunnen deze zogenaamde ‘seat belt tensioners’ zwak staal krijgen.

Dat betekent dat het gedeelte waarin je de gordel klikt bij een crash niet sterk genoeg is en daardoor los kan schieten. Het gaat hier niet om alle Meriva’s die last hebben van dit probleem. Vooral de auto’s die tussen 2009 en 2015 zijn geproduceerd hebben dit probleem op hun lijst staan. Opel heeft ook deze auto’s terug laten komen naar de dealers maar het is zeker verstandig dit dus ook weer na te kijken in het onderhoudsboekje.

Ben je in de markt voor een Opel Meriva, bekijk dan deze test een van de ANWB.

3. Remschijven Moeten Vroegtijdige Vervangen Worden

Een vervelend punt van de Meriva is het feit dat de remschijven vaak vroegtijdig vervangen moeten worden. Op de een of andere manier remt de Meriva namelijk niet op de meest efficiënte manier. Dat zorgt ervoor dat remschijven vaak al na 25.000 kilometer vervangen moeten worden. Dat is zorgwekkend omdat de meest remschijven bij normaal gebruik toch 100.000 kilometer moeten kunnen hebben.

Dit probleem kun je bij de Meriva goed herkennen doordat je, als je met de auto rondrijdt, piepende geluiden hoort bij het afremmen. Die komen bijna zeker bij de remschijven vandaan die aan hun einde toe zijn.

Daarnaast is het vervangen van de remschijven ook niet een hele goedkope klus. Gemiddeld kost het vervangen van remschijven tussen de 300 – 600 EUR voor een voor- of achterset. Als maar een remschijf last heeft van dit probleem dan is het alsnog aan te raden de set te vervangen. Anders krijg je last van een ongelijk remgedrag.

Lees ook: Piepende Remmen Van Een Auto, Hoe Komt Dat?

4. Kabelboom Van De Motor Defect

Dan weer even door met een probleem waarvoor de Meriva weer is teruggeroepen. In dit geval gaat het over een kabelboom die defect is en daardoor kan de motor niet meer draaien. Dit probleem komt specifiek voor in Meriva’s van 2014 – 2015. Reden voor dit probleem is dat de kabels van de kabelboom te dicht tegen de behuizing van de transmissie aan zitten. Daardoor schuren de draden langs deze behuizing, raken ze beschadigd en kan de motor niet goed meer draaien.

Als je een Meriva op het oog hebt kun je hiervoor verschillende punten controleren. Kijk eerst goed of het motormanagementlampje niet brandt op het dashboard. Dat zou direct een grote waarschuwing zijn. Mocht dit niet branden dan wordt het om de kabelboom zelf te controleren. Dit is een moeilijke klus aangezien het hier gaat om een grote hoeveelheid kabels.

Je kunt natuurlijk niet alle kabels controleren. Wel kun je de motorkap openen en goed kijken waar het startpunt van de kabelboom zich bevindt. Vervolgens kun je de draden die hier aan vastzitten zo goed als mogelijk controleren om te zien of deze last hebben van slijtage. Kijk natuurlijk ook altijd even het onderhoudsboekje na omdat de Meriva hiervoor moet zijn teruggeroepen door Opel. Mocht je de kabelboom uiteindelijk toch moeten vervangen dan praat je over kosten van 600 – 800 EUR.

5. Stuurhuis Breekt Doormidden

Vervolgens hebben bepaalde soorten Meriva’s ook nog last van een stuurhuis wat niet altijd goed functioneert. Dat is natuurlijk een redelijk groot probleem aangezien het hier gaat om de besturing van je auto. Dit probleem kun je vooral herkennen doordat je bonkende geluiden hoort tijdens het sturen.

Het probleem wat zich hier afspeelt vind je vooral terug bij Meriva’s uit 2013 en als het goed is zijn ze hiervoor ook teruggeroepen. Kijk dus altijd even het onderhoudsboekje na. Het probleem zelf ligt vooral in het feit dat de warmte die in het stuurhuis wordt opgewekt niet goed geleid wordt.

Op de lange termijn zorgt dat ervoor dat het stuurhuis stuk kan gaan of zelfs kan breken. Dat zorgt ervoor dat je auto onbestuurbaar is. Het vervangen van het stuurhuis is ook geen goedkope klus. Houdt rekening met een totaalbedrag van 700 – 900 EUR incl. btw en arbeidskosten.

6. Achterbak Gaat Niet Open

Een kleiner probleem waar sommige Meriva’s last van hebben is het feit dat de achterbak niet goed open en dicht gaat. Dit probleem heeft te maken met het feit dat de schakelaar van de achterbak defect is. Mocht je een Meriva op het oog hebben kun je dit het beste controleren door de achterbak een paar keer open en dicht te doen en te kijken of deze weigerd of blijft hangen.

Het vervangen van deze schakelaar is een kleinere reparatie dan de meeste problemen die een Meriva kan hebben maar kost alsnog ongeveer 200 – 250 EUR. Daarom is het zeker de moeite waard dit even na te kijken.

7. Stuurbekrachtiging Houdt Ermee Op

Tot slot dan een van de meest bekende problemen van een Opel Meriva. Dit is een probleem waar ik zelf ook last mee heb gehad en dat is namelijk dat de stuurbekrachtiging ermee op houdt. Veel Meriva’s hebben last van dit probleem maar helaas zijn deze auto’s hier nooit voor teruggeroepen.

Het falen van de stuurbekrachtiging maakt het niet alleen moeilijk om de auto te besturen maar kan ook heel gevaarlijk zijn omdat de stuurbekrachtiging er soms tijdens het rijden mee op kan houden. Controleer dus bij een testrit goed of alles met het sturen goed lijkt te werken en of je geen dashboardlampjes ziet branden die met het stuur te maken hebben.

Het probleem is hier vaak dat er niet echt iets mis is met de stuurbekrachtiging zelf. In plaats daarvan is het een sensor die niet goed zijn werk doet en daardoor het systeem compleet uitschakelt. Het probleem hiermee is echter dat de sensor niet lost vervangen kan worden en dat daarvoor het hele stuurhuis vervangen moet worden. Houdt rekening met kosten van 700 – 900 EUR.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs