Auto Wordt Niet Warm: 7 Oorzaken & Oplossingen


airconditioning auto

Wordt je auto niet warm? Dan wil je natuurlijk direct weten waar dit aan ligt en hoe je het zo snel mogelijk kan oplossen. Probleem is vaak dat er verschillende oorzaken zijn voor het niet warm worden van de auto. Daar kijken we straks allemaal naar, eerst even een snel antwoord:

Als een auto niet warm wordt dan heeft dit waarschijnlijk te maken met de airco van de auto die stuk is. Een andere oorzaak is dat er te weinig koelvloeistof in de auto aanwezig is waardoor de warme lucht niet door het systeem vervoerd kan worden. Mocht het probleem aan de thermostaat liggen dan kost vervanging 150 – 250 EUR. Anders zijn de kosten 50 EUR voor het bijvulen van de koelvloeistof.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we de problemen met de thermostaat en de koelvloeistof in detail en kijken we naar hoe je ze herkent en de eventuele kosten om het op te lossen. Daarna kijken we naar de vijf andere mogelijke oorzaken en doen we precies hetzelfde. Lees snel verder!

1. Thermostaat Is Stuk

Een van de meest voorkomende problemen als het gaat om het niet warm worden van je auto is dat de thermostaat in je auto stuk is. Dit betekent dat de airco niet goed weet welke temperatuur het nu echt in het interieur is en daardoor wordt de koeling niet geactiveerd. De airco denk in dit geval dus dat de temperatuur al laag is.

Problemen met de thermostaat gaan in de meeste gevallen gepaard met andere problemen of symptomen. Hieronder een lijstje met de bekendste kenmerken van een kapotte thermostaat.

  • Temperatuur motor te hoog of te laag
  • Minder motorvermogen en geluiden
  • Storingslamp van motor staat aan
  • Hoger brandstofverbruik
  • Lekkende en/of verkleurde koelvloeistof
  • Niet goed werkende verwarming

Mocht je een thermostaat zelf willen vervangen dan is dat goed mogelijk. Wel heb je hiervoor de juist materialen nodig aan gezien de behuizing van de thermostaat losgeschroefd zal moeten worden. Zie onderstaande video voor een handleiding over hoe je dit het beste aanpakt.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de thermostaat door de garage te laten vervangen. De kosten voor het vervangen van een thermostaat in de auto liggen tussen de 150 – 200 EUR. Dit is ongeveer 30 EUR voor de thermostaat, 120 EUR voor de arbeidsuren en 50 EUR voor de nieuwe koelvloeistof.

2. Weinig Koelvloeistof

Na het probleem met de thermostaat is het hebben van te weinig koelvloeistof het meest voor de hand liggende probleem als je een auto hebt die niet warm wordt. Reden hiervoor is dat er koelvloeistof door de kachelkraan heen moet stromen om zo de warmte verder in het systeem te brengen en de auto op te warmen.

In veel gevallen is het zo dat het niveau van de koelvloeistof zo laag is dat er helemaal geen koelvloeistof bij de kachelkraan moet komen. Gelukkig is dit natuurlijk een klus die makkelijk is op te lossen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is te controleren of je auto nog genoeg koelvloeistof heeft. Mocht dat niet zo zijn kun je het gewoon bijvullen en dat zou het probleem moeten oplossen.

3. Slechte Ventilator Of Motor Van Airco

Als er wel genoeg koelvloeistof in het systeem zit, en de airco blijkt ook gewoon te werken, dan wordt het tijd om te kijken naar de airco zelf. In veel gevallen kan het dan zijn dat de ventilator van de airco niet goed werkt. Dat betekent dat de warme lucht die geproduceerd wordt niet het interieur wordt ingeblazen.

Dit kan komen doordat er iets mis is met de ventilator zelf of doordat de motor waar de ventilator van afhankelijk is niet meer goed functioneert.

Een slechte ventilator of motor van je ventilator kun je in veel gevallen herkennen doordat je merkt dat er helemaal geen lucht de cabine van je auto instroomt. Dit geeft aan dat de ventilator dus niet werkt, anders had je een sterke koude luchtstroom gevoeld.

Als je wilt controleren of het inderdaad de ventilator van je airco is dan zul je hiervoor even wat instructies moeten volgen. Je kunt dit in principe zelf doen maar zorg er wel voor dat je de tests alleen uitvoert met een auto die uitstaat. Anders kun je jezelf een elektrische schok geven.

Als de ventilator wel gewoon blijkt te werken na deze test dan ligt het waarschijnlijk aan de motor van de ventilator van de airco.

Kosten voor het vervangen van de ventilator van je airco liggen tussen de 250 – 350 EUR afhankelijk van het merk auto en het model.

4. Verstopte Kachelradiateur

Een probleem wat minder vaak voorkomt is het hebben van een verstopte kachelradiateur. Dit zou goed een optie kunnen zijn als je merkt dat de bovenstaande oorzaken niet overeenkomen met wat jij in de auto ervaart.

Een kachelradiateur kan naar verloop van tijd verstoppen als er vuil in het koelsysteem terechtkomt. Dit kan gebeuren als er vuil door de radiateur heen komt of als de kachelradiateur van binnen begint te roesten. Je kunt een probleem met je kachelradiateur herkennen als je merkt dat er wel gewoon lucht de auto instroomt maar dit maar niet warm lijkt te worden. Als je de thermostaat en de koelvloeistof hebt nagekeken dan is dit een oorzaak die heel logisch lijkt.

Het vervangen van een kachelradiateur is geen goedkope klus en zal tussen de 700 – 900 EUR kosten afhankelijk van het merk auto en het model. Reden hiervoor is dat de kachelradiateur eigenlijk direct vervangen moet worden als dit het probleem lijkt te zijn.

5. Lekkende Radiateur

Een ande probleem wat aan de radiateur ligt is het feit dat deze kan lekken. In dat geval zul je echter ook andere problemen ervaren zo kan het zijn dat er ‘water’ op de grond ligt aan de passagierskant. Daar hebben we in deze blog over water in de auto en de verschillende oorzaken ook al over geschreven.

Probleem is in dit geval alleen dat het hier niet gaat om water maar om koelvloeistof. Als je geen koelvloeistof in de auto hebt maar wel merkt dat er een soort slijmachtige condens op de ramen achterblijft dan heb je met hetzelfde probleem te maken.

In dit geval kan de koelvloeistof niet naar het verwarmingselement komen en dat zorgt ervoor dat de hitte niet de auto in kan stromen. In dit geval zal je radiateur ook weer vervangen moeten worden en dat kost dus tussen de 700 – 900 EUR.

6. Slecht Bedieningspaneel

Als alles gewoon lijkt te werken en er geen verdere problemen worden gevonden dan kan het natuurlijk ook aan hele kleine dingen liggen. Een daarvan is dat het systeem simpelweg niet communiceert met de airco en dat de lucht daarom niet warm wordt.

Zo kan het zijn dat een van de knoppen van je airco niet goed werkt en dat hier het probleem ligt. De knoppen van de airco controleren is echter een moeilijk verhaal en daarvoor kun je de auto beter naar de garage brengen. Als je de oorzaak tot nu toe nog steeds niet gevonden hebt is dat sowieso een goed idee.

7. Slechte Kabels

In het verlengde van de knoppen die niet werken kan het ook zijn dat de kabels van de airco versleten zijn en dat deze de signalen niet meer goed oppakken. Dit is ook een probleem wat je het beste door de garage kunt laten controleren omdat airco’s en de radiateur dieper achter het dashboard verscholen liggen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs