Water In Auto: 6 Oorzaken & Oplossingen


auto rijdt door water

Als je water in je auto hebt staan dan is dat natuurlijk hartstikke vervelend. Direct daarna vraag je jezelf waarschijnlijk af hoe je dit water hier zo snel mogelijk vandaan krijgt en wat het veroorzaakt heeft. Daar gaan we in deze blog uitgebreid naar kijken maar eerst even een snel antwoord:

Als er water in een auto staat dan komt dit vaak doordat er een lek in de auto zit. Vaak zijn de afdichtrubbers van de ramen gescheurd of is de portierfolie stuk. Andere oorzaken zijn een kachelradiateur met een gesprongen leiding, een airconditioning met een verstopte afvoer of een paravaan wat verstopt zit.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we eerst dieper in op de zes oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er water in je auto staat. We kijken hoe je ze kunt herkennen, hoe je ze kunt oplossen en wat dat zou kosten. Daarna kijken we naar de drie stappen die je moet volgen om je auto vochtvrij te maken en te beschermen tegen schimmel. Lees snel verder!

Waarom Zit Er Water In De Auto?

Als eerste is het goed om te weten dat water in je auto niet direct een oorzaak heeft. In totaal zijn er zes oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je een laag water in je auto hebt staan. Hieronder bekijken we ze allemaal!

1. Rubber Strips Van Deuren & Ramen

Als je water in de auto hebt staan nadat het heeft geregend of nadat je door de wasstraat bent gegaan dan heeft dit waarschijnlijk te maken met een afdichtingsprobleem. Het eerste wat je daarvoor moet doen is de afdicht strips van je deuren en ramen controleren.

Het afdicht strip van je deur vind je om de randen van de deur heen. Deze strips zijn gemaakt van rubber en dat betekent dat ze kunnen scheuren of dat er gaten in kunnen zitten. Helemaal als de auto wat ouder is kan het rubber makkelijker schade oplopen omdat het minder flexibel is. Het afdichtstrip van je raam is het rubber wat je ziet als je de ramen omhoog en omlaag schuift (de ramen schuiven in de rubbers).

In beide gevallen zou een visuele inspectie van deze rubbers genoeg moeten zijn. Vervang de strips als je merkt dat deze niet helemaal meer in goede conditie zijn.

Kosten: het vervangen van deze strips kost gelukkig niet zo heel veel. Normaliter koop je een paar meter van dit rubber voor nog geen 10 EUR.

2. Portierfolie

De deuren van je auto bieden bescherming tegen water van buitenaf doordat deze een zogeheten portierfolie hebben. Portiefolie zit achter het plastic van je deurpaneel en zorgt ervoor dat vocht wat in de deur door afvoergaten aan de onderkant van de deur lekt en naar buiten wordt geleid en niet de auto instroomt.

Het kan zijn dat deze folie die in je portier zit gescheurd is of dat er gaten in zitten. In dit geval kan water van de buitenkant van de auto naar binnen stromen. Dat kan zowel gebeuren bij de passagierskant als de bestuurderskant. Als je merkt dat er een laag water bij het voeteneind staat dan zou dit weleens de boosdoener kunnen zijn.

Controleer in dit geval of de onderkant van het portier vochtig is of dat je er sporen ziet van waterschade. Mocht dit het geval zijn dan wordt het tijd het deurpaneel eraf te halen, het portierfolie te controleren en dit eventueel te vervangen. Vergeet niet om waterbestendige tape te gebruiken als je de folie weer bevestigd.

Kosten: portierfolie kost ongeveer 50 EUR per rol en het vervangen kun je zelf doen.

3. Kachelradiateur

Als je last hebt van water wat zich vooral ophoopt aan de passagierskant dan is een van de eerste plekken waar je moet zoeken de kachelradiateur. Het ziet er dan namelijk naar uit dat deze lek is. Dit gaat vaak gepaard met een hele zoete, sterke geur in de auto.

Reden hiervoor is dat het ‘water’ wat je in de auto ziet koelvloeistof is. Nogmaals, kijk of je een hele sterke geur kan herkennen (proef het ‘water’ niet, dit kan giftig zijn). Reden dat het water zich vooral ophoopt aan de passagierskant is omdat daar de meeste kachelradiateuren zijn gemonteerd.

De kachelradiateur is een klein element waar water doorheen gaat om zo het interieur van je auto te verwarmen. Dit element bevind zich onder het dashboard aan de kant van de passagier en dat is dus de plek die je moet controleren op waterschade.

Het vinden van de kachelradiateur in je dashboard is over het algemeen een redelijk lastige klus. Daar komen dan ook vaak wat manuren bij kijken en is niet echt iets wat je goed zelf kunt doen. De auto naar de garage rijden is dus de enige oplossing.

Kosten: het vervangen van een kachelradiateur kost tussen de 600 – 900 EUR afhankelijk van het merk auto en het model. De hoge kosten komen mede door de vele arbeidsuren die erin gaan zitten.

4. Airconditioning

De meeste mensen zullen weten dat een airconditioning normaal gesproken water onder de auto lekt als deze intensief gebruikt wordt. Dat is een normale eigenschap van de airco. Het kan echter zijn dat de afvoer van de airco verstopt raakt en dat het water zich ophoopt totdat het zijn weg naar de cabine vindt.

Het water zul je in dit geval tegenkomen onder de tapijten van de voorste passagiers. Zowel aan de passagierskant als aan de bestuurderskant dus. Zorg er in ieder geval voor dat je de airconditioning niet meer gebruikt totdat je dit probleem hebt opgelost.

De afvoerlocatie van je auto vind je in de handleiding van je auto. Als je deze afvoer wilt ontstoppen zul je er iets in moeten stoppen om het vrij te maken van het vuil. Denk dan bijvoorbeeld aan een dunne, flexibele metalen staaf. Een metalen kleerhanger die je in de juist vorm kan verbuigen is een idee. Vervolgens steek je deze in de afvoer en beweeg je het heen en weer. Als alles goed gaat komt het vuil er nu uit.

Kosten: gratis als je zelf even de tijd neemt. Ergens tussen de 20 – 50 EUR als de garage het doet.

5. Dakraam

Dakramen zijn een van de grootste boosdoeners als het gaat om het hebben van water in je auto. Zelfs dakramen die gewoon door de producent zijn geïnstalleerd staan erom bekend een probleem te hebben met de afvoer van water. Dat komt doordat dakramen een afvoer hebben die om het dakraam heen zit maar welke vaak niet goed functioneert.

Mocht je opmerken dat er water aan de bovenkant van je auto zit, of als je merkt dat de pilaren die tussen de zijramen zitten nat zijn, dan zou dit weleens de boosdoener kunnen zijn.

Een manier om dit te controleren is het dakraam te openen en een beetje water in de afvoer te laten stromen. Stroomt dit water snel door of merk je dat het langzaam stroomt of zich zelfs ophoopt? Dan komt het lek waarschijnlijk vanuit het dakraam.

De oplossing voor dit probleem is de rubberen pijp te vinden waar het water doorheen stroomt (en die het water dus afvoert) en deze van binnen te reinigen met bijv. een compressor of met een metalen draad wat je er doorheen kan steken. Wees je ervan bewust dat er aardig wat vuil water uit kan komen.

Kosten: zelf reinigen is gratis en vereist geen speciale materialen.

6. Paravaan

Tot slot kan het goed zijn dat de paravaan van je auto verstopt zit. Het paravaan is het rooster/bak wat tussen je voorruit/ruitenwissers en de rest van de motorkap zit. Het loopt over de gehele breedte van je auto en is verantwoordelijk voor het afvoeren van water. Echter, deze kan verstopt raken.

Als je een klotsend water geluid hoort als je met de auto rijdt dan zit er teveel water in het paravaan. Dit zorgt ervoor dat je water in de auto hebt staan als het regent of als je door de wasstraat rijdt.

Het schoonmaken van een paravaan is over het algemeen niet heel moeilijk. Bij veel auto’s kun je een gedeelte van het paravaan gewoon onder de motorkap bereiken en zo schoonmaken. Mocht het wat moeilijker bereikbaar zijn dan zijn hulpmiddelen zoals metalen stangen of stokken aan te raden.

Kosten: het schoonmaken van je paravaan is gratis als je het zelf doet en heeft verder geen extra hulpmiddelen nodig.

Water In Auto Verwijderen

Als je water in je auto hebt staan dan is het belangrijkste punt direct om zoveel mogelijk water uit je auto te verwijderen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat je met handdoeken en emmers aan de slag moet gaan, zolang je maar zoveel mogelijk water uit de auto krijgt.

Houdt er rekening mee dat je ook zo goed mogelijk in alle hoeken en gaten terecht kunt komen. Al het water wat je in de auto laat staan kan op den duur schimmel veroorzaken en dat levert weer hele andere problemen op.

Nadat je de auto zoveel mogelijk gedroogd hebt ben je er echter nog lang niet. Een groot gedeelte van de auto is op dit moment vochtig en daar moet je wat aan doen. Een manier om dit te doen is door met ventilatoren aan de slag te gaan. Het belangrijkste is nu om ervoor te zorgen dat de luchtstroom op gang komt zodat dit vocht wordt afgevoerd.

Een andere methode, die iets minder effectief is, is om de verwarming van je auto zo hard mogelijk te zetten en dit aan te laten staan totdat al het vocht in je auto verdampt is. Zorg er wel voor dat je ramen op een kier staan zodat het vocht daadwerkelijk afgevoerd kan worden.

Nadat je dit alles gedaan hebt is de kans groot dat er alsnog water in de auto aanwezig is. Helemaal als je water bij het voeteneinde hebt gehad is dat heel moeilijk weg te krijgen. Een tip is om bakken met zuiveringszout in de auto op de grond te zetten en dat heel de nacht te laten staan. Het overige vocht wordt dan door het zuiveringszout opgenomen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs