Wat is de oorzaak van een auto die trilt bij het optrekken? Dat is een ingewikkelde vraag die helaas geen veelvoorkomend antwoord heeft. In plaats daarvan zijn er meerdere oorzaken die een rol zouden kunnen spelen. Hieronder eerst even een snel antwoord:
Als een auto trilt bij het optrekken komt dit vaak door een van de volgende redenen: borg- of wielmoeren die loszitten, verkeerd uitgelijnde banden, verbogen steek- of aandrijfassen, problemen met de verbranding van de brandstof of remklauwen die blijven hangen.
Nu je dit weet wordt het tijd om hier dieper op in te duiken. Hieronder heb ik de tien oorzaken voor je op een rij gezet die ervoor kunnen zorgen dat je auto trilt bij het optrekken. Verder kijken we ook hoe je elk probleem kunt oplossen en wat de kosten hiervan zouden zijn. Lees snel verder!
1. Borgmoeren Van De Motor
Een van de meest voorkomende redenen van een trillende auto bij het optrekken zijn losse borgmoeren van de motor. Deze moeren zijn gemaakt van rubber (om de trillingen te absorberen) en verantwoordelijk voor het vastmaken van de motor aan de frame van je auto. Als een van deze moeren breekt of los komt te zitten dan voel je de trillingen zeker.
Als dit het geval is dan zul je de auto ook voelen trillen als deze stationair loopt. De trillingen worden echter erger tijdens het optrekken omdat de motor dan harder moet werken. Borgmoeren gaan over het algemeen een jaar of 5-7 mee maar het is goed om ze bij een servicebeurt te laten controleren. Als je last heb van een losse borgmoer dan moet je dit direct laten vervangen voordat de trillingen andere borgmoeren beschadigen.
Kosten: het vervangen van borgmoeren kost over het algemeen ergens tussen de 150 – 500 EUR afhankelijk van het merk auto wat je hebt en hoe erg de schade is.
Bekijk ook de video van de ANWB over een schokkende motor en hoe ze het oplossen.
2. Verkeerd Uitgelijnde Banden
Als je recent je banden hebt laten vervangen dan moet er nu een belletje gaan rinkelen. Hoogstwaarschijnlijk zijn je banden op het moment niet goed uitgelijnd. Dat is een probleem wat je niet voelt als je stilstaat maar wat steeds merkbaarder wordt bij hoge snelheden. Mocht het probleem zich dus echt alleen voordoen bij het optrekken dan zou dit het heel goed kunnen zijn.
Kosten: als je nieuwe banden hebt laten installeren zal de garage het waarschijnlijk gratis voor je oplossen. Mochten ze er wel kosten voor in rekening brengen praat je waarschijnlijk over 20 EUR.
3. Vacuumlek
In dit artikel hebben we al eens geschreven over waarom een auto een fluitend geluid kan maken. Dezelfde problemen die ervoor zorgen dat een auto gaat fluiten kunnen er ook voor zorgen dat je auto gaat schokken. Mocht je dus van beide problemen last hebben dan heb je waarschijnlijk last van een vacuumlek in je luchtinlaat.
Als de luchtinlaat van je inlaatspruitstuk een gat heeft dan betekent dat dat er niet goed wordt gemeten hoeveel lucht erin de motor terecht komt. Het gevolg is dat er teveel lucht en te weinig brandstof in de motor komt. Dat zorgt er vervolgens voor dat de motor niet goed zijn werk kan doen en vervolgens gaat trillen.
Helemaal als je last hebt van een auto die onregelmatig trilt dan zou het weleens hieraan kunnen liggen. Verder voel je dit probleem ook bij lage snelheden maar valt het dan wat minder op.
Gelukkig is dit geen groot probleem om op te lossen. Als dit het geval is dan moet alleen de tube vervangen worden waar het gat zich in bevind. Dat kost misschien even wat werk maar is zeker geen grote reparatie.
Kosten: als alleen de tube vervangen moet worden dan ben je waarschijnlijk 30 – 70 EUR kwijt.
4. Remklauwen
Een andere oorzaak van een trillende auto kan zijn dat je remklauwen teveel blijven hangen. Dit kan ervoor zorgen dat je stuur begint te trillen als je een kilometer of 80 bereikt. Hoe meer gas je geeft, hoe erger dit probleem wordt. Daarnaast kan het ook een brandende lucht afgeven.
Als het inderdaad de remklauwen zijn die blijven hangen dan zul je dit opmerken door de geur. Het probleem kan soms worden opgelost door olie toe te passen op de onderdelen van het remsysteem. Mochten er echter onderdelen zijn die stuk zijn dan moeten deze vervangen worden.
Kosten: het vervangen van een remschijf kost tussen de 100 – 150 EUR per schijf. Moeten ze alle vier vervangen worden praat je dus over 400 – 600 EUR. Als een remklauw vervangen moet worden dan praat je over 300 – 700 EUR per remklauw afhankelijk van het type wagen wat je hebt.
5. Fuseekegels Of Homokinetische Gewrichten
Afhankelijk van het type auto wat je hebt gebruikt je auto fuseekegels of homokinetische gewrichten. Deze elementen zijn verantwoordelijk voor het verbinden van de banden met de aandrijfas van je auto. Een van de makkelijkste manieren om te controleren of dit het probleem is, is door onder je auto te liggen en de onderkant van je auto te bekijken. Als je bruine stof aan het einde van de aandrijfas ziet komen dan is een van je fuseekegels/homokinetische gewrichten waarschijnlijk verroest of gebroken.
Het is mogelijk om deze zelf te vervangen maar daarvoor zul je wel een hoop geduld, tijd en technische kennis nodig hebben. Het is geen klusje voor de beginnende automonteur.
Kosten: als je een fuseekegels laat vervangen dan kost dit gemiddeld tussen de 100 – 350 EUR per stuk. Voor homokinetische gewrichten moet je uitgaan van 400 – 750 EUR.
6. Steekas
Het kan zijn dat de aandrijfas van je auto stuk is als deze trilt bij het optrekken. Dit is helemaal een logische verklaring van je mankement als je recent te hard over een gat in de weg of een hobbel bent heen gereden. In dit geval is je aandrijfas waarschijnlijk ligt verbogen. Omdat de aandrijfas bijna in direct contact staat met je wielen kan dit al snel trillingen veroorzaken
Kosten: het vervangen van een steekas kost tussen de 150 – 350 EUR.
7. Aandrijfas
Als we het dan toch over assen hebben dan kan het ook goed zijn dat je aandrijfas het probleem is en niet de steekas. Dit kan een probleem zijn als je auto achterwielaandrijving heeft. De aandrijfas zorgt namelijk voor het doorgeven van de energie van de motor naar de achterwielen. Als deze as verbogen of gebroken is dan
If your vehicle has RWD (rear-wheel drive), power from the motor to the rear axle and connected wheels is transferred via the driveshaft (propeller shaft). So, if the propeller shaft is slightly bent or damaged (frequently due to an accident), it’ll cause the vehicle shakes when accelerating at low speed and worsen as you speed up.
Kosten: het vervangen van een aandrijfas kost tussen de 300 – 600 EUR.
8. Bougies
De bougies zijn een belangrijk onderdeel die ervoor zorgen dat er genoeg vonken geproduceerd worden om de brandstof te laten verbranden. Net als met het vacuumlek wat we eerder op deze lijst al besproken hebben kan een probleem met de bougies ervoor zorgen dat de brandstof/lucht-mix in je motor niet helemaal klopt.
Dat kan ervoor zorgen dat de motor niet efficient loopt en dat zal dan weer leiden tot trillingen in je auto. Dit is een probleem wat je ook zou opmerken als je auto stationair loopt maar wat vooral opvalt als je wat harder rijdt omdat de motor dan harder moet werken.
Kosten: het vervangen van bougies kost tussen de 100 – 200 EUR.
9. Koelventilator
Koelventilatoren van de radiateur zorgen ervoor dat er genoeg lucht langs de motor stroomt om deze te koelen. Normaal gesproken draaien de ventilatoren soepel maar als deze stuk zijn kan het zijn dat ze blijven hangen. Dit kan voor onregelmatige trillingen zorgen.
Helemaal als je merkt dat de trillingen onder je motorkap vandaan lijken te komen kan dit een verklaring zijn. Let er verder op of dit gebeurd op het moment dat je ventilator aanslaat, ook dit is natuurlijk een belangrijke indicator.
Kosten: het vervangen van een koelventilator kost ongeveer 150 EUR.
10. Wielmoeren
Wielmoeren kunnen gaan trillen als ze te los zitten. Als ze te los zitten kunnen ze naar verloop van tijd nog losser gaan zitten en dat kan ervoor zorgen dat ze er vanaf vallen. Dit is vooral een probleem wat je aan een kant van de auto zult merken als je voelt dat een van de banden trillingen veroorzaakt.
Kosten: het vastdraaien van je wielmoeren zullen de meeste garages als service beschouwen.