Auto Maakt Fluitend Geluid (Bij Gas Geven & Stationair)


onder de motorkap mercedes

Wat veroorzaak het fluitende geluid van een auto? Een fluitend geluid is natuurlijk niet iets wat je normaal gesproken bij je auto wilt horen. Mocht je dit dus wel doen dan wil je waarschijnlijk weten wat dit precies veroorzaakt. In deze blog kijken we naar de meest voor de hand liggende oorzaken en bespreken we hoe je ze kunt identificeren en oplossen. Eerst even een snel antwoord:

Als een auto een fluitend geluid maakt dan komt dit waarschijnlijk door een vacuumlek in de luchtinlaat die naar het inlaatspruitstuk loopt. In deze inlaat zit een lek waar onder hoge druk lucht doorheen wordt geduwd en dat veroorzaakt het fluitende geluid.

Hieronder duiken we eerst dieper in op wat een vacuumlek is en waar het precies zit. Daarna bespreken we de andere symptonen waar je misschien tegenaan kunt lopen en kijken we hoe je het probleem het beste kunt oplossen. Lees snel verder!

Wat Is Een Vacuumlek?

Een van de meest voorkomende mankementen die een fluitend geluid maakt in de auto is als er een lek zit in de luchtinlaat van de auto. Dit wordt ook wel een vacuumlek genoemd. Een vacuumlek is een lek tussen de motor en de filter van de lichtinlaat.

Normaal gesproken stroomt lucht door de filter van de lichtinlaat, vervolgens komt deze lucht langs een belangrijke sensor die meet hoeveel lucht er binnenkomt. Vervolgens stroomt die lucht door de inlaat naar het inlaatspruitstuk waar de lucht en de benzine gemixt worden.

Als je een fluitend geluid hoort dan komt dit waarschijnlijk doordat er in de inlaat (het gedeelte tussen de sensor en het inlaatspruitstuk) een klein gaatje zit. Door dit gat ontsnapt onder hoge druk een hoeveelheid lucht en dat zorgt voor het fluitende geluid wat je hoort.

Andere Symptonen Van Een Vacuumlek

Een vacuumlek kan naast een fluitend geluid ook andere symptonen veroorzaken. Hoe meer van deze symptonen jouw auto heeft hoe waarschijnlijker het is dat dit daadwerkelijk het probleem is.

Als eerste kan het zijn de het waarschuwingslampje van je motor verlicht is. Verder kan het zijn dat je motor stationair niet heel soepel lijkt te lopen of dat deze soms blijft hangen.

Het kan ook zijn dat de motor soepel loopt als je hoge toerentallen draait maar dat de problemen vooral naar de voorgrond komen als deze stationair een stabiel toerental probeert te draaien.

Verder kan het goed zijn dat de sensor die verantwoordelijk is voor het meten van de hoeveelheid lucht niet goed zijn werk meer kan doen. Daardoor krijgt je motor nu teveel lucht toegevoerd en te weinig brandstof. Dat zorgt er in het algemeen voor dat deze niet soepel meer loopt.

Hoe Kom Je Erachter Of Je Een Vacuumlek Hebt

Een makkelijke manier om erachter te komen of je een vacuumlek hebt is door water te sprayen over de plekken waar jij vermoed dat er een vacuumlek zit. Doe dit als de motor stationair loopt en zorg ervoor dat je het fluitende geluid kunt horen. Het water zorgt er namelijk tijdelijk voor dat het gat gedicht wordt en dat stopt het fluitende geluid. Verder kan het zijn dat je bubbel op de plek van het lek tevoorschijn ziet komen.

Wat Moet Je Doen Als Je Een Vacuumlek Hebt?

Als je inderdaad een vacuumlek hebt dan hoeft dat niet direct te betekenen dat je de hele tube van de luchtinlaat waar de lucht doorheen stroomt hoeft te vervangen. Je kunt dit ook zelf met wat doe-het-zelf werk proberen op te lossen. Dat kost je in de meeste gevallen een paar minutren.

Als de tube van de luchtinlaat aan het begin of het einde beschadigd is dan kun je hier ongeveer een centimeter of twee vanaf knippen en deze vervolgens weer installeren. Dat lost het probleem in de meeste gevallen op.

Als het lek zich in het midden van de tube bevind dan kun je dit stuk er tussenuit knippen. Vervolgens kun je de rubber tube weer samenvoegen met een zogeheten slangklem. Dit kan het probleem in veel gevallen ook direct oplossen.

Mochten deze oplossingen niet werken dan kan het ook zijn dat je de hele tube van de luchtinlaat moet vervangen. In dit geval is het goed om ervoor te zorgen dat de tube die je gebruikt om de oude te vervangen precies geschikt is voor dezelfde doeleinden. Er zijn namelijk verschillende tubes beschikbaar en zorg er voor dat je dus wel de juiste onderdelen installeert. Zorgt er ook voor dat deze de exacte afmetingen heeft van zijn voorganger.

Als je alles gerepareerd hebt, zorg er dan tot slot voor dat de tube geen hete onderdelen of bewegende componenten aanraakt. Dat kan anders namelijk weer heel snel problemen veroorzaken.

Wat Als het Vacuumlek Niet In De Luchtinlaat Zit?

Soms kan het zijn dat het vacuumlek niet in de luchtinlaat zit. Afhankelijk van je auto zijn er verschillende andere plekken waar een tube gebruikt wordt waar een vacuum in gecreëerd wordt. Deze kun je normaal gesproken terugvinden in de handleiding of het instructieboekje van je auto.

Zorg er in dit geval voor dat je een tube per keer vervangt. Als je alle tubes tegelijk vervangt dan kan dat verwarring veroorzaken als je de tubes weer wilt installeren. Zorg er verder voor dat je alle onderdelen die bij de specifieke tube horen goed bij elkaar houdt.

Is Het Slecht Om Met Een Vacuumlek Te Rijden?

Als je een vacuumlek hebt dan is het aan te raden hier niet mee door te rijden. Zoals we in het begin van de blog al hebben verteld zorgt een vacuumlek in de luchtinlaat er vaak voor dat de motor te weinig brandstof krijgt en teveel lucht. Het mag duidelijk zijn dat dat problemen in de motor kan opleveren.

Als je vacuumlek in een andere tube dan de luchtinlaat heb zitten dan kan ook dit gevaarlijk zijn. Dat ligt er echter volledig aan waarvoor die tube wordt gebruikt. Sommige tubes worden bijvoorbeeld gebruikt voor het remsysteem en daar wil je natuurlijk ook geen risico’s mee nemen.

Wat Kost Het Om Een Vacuumlek Op Te Lossen?

De kosten van het repareren van een vacuumlek verschillen heel erg per situatie. Dit is namelijk totaal afhankelijk van wat er precies vervangen moet worden en hoe lang het duurt om het probleem op te lossen. Normaal gesproken betaal je, als alleen de tube vervangen moet worden, misschien een bedrag van 30 – 70 EUR voor de materialen en de arbeidsuren.

Als er meerdere problemen met de auto zijn ontstaan, of als er grotere componenten zoals de sensor van de luchtinlaat vervangen moeten worden dan kunnen de kosten natuurlijk rap oplopen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs