Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Volvo XC60? Als je een nieuwe of tweedehands XC60 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de XC60 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Volvo XC60 zijn als volgt: EGR-kleppen blijven hangen, Het EGR-koelsysteem werkt te hard of de cilinderkoppakking heeft lekkage. Het niet werken van de stuurbekrachtiging, een airco die niet goed koud wordt of een koppelingspedaal wat blijft hangen.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. EGR-Kleppen Blijven Hangen
Het is goed om te weten dat de D4 motor verschillende problemen kennen. Een van de grootste problemen die de D4 motor heeft is dat de EGR-kleppen blokkeren. EGR staat in het Engels voor ‘Engine Gas Recirculation’. Dit systeem heeft als taak om schadelijke stikstofgassen die door de D4 motor worden geproduceerd te laten recirculeren in het systeem. Dit zorgt ervoor dat dieselmotoren niet al te vervuilend zijn.
Probleem met dit systeem is dat de kleppen die open en dicht moeten gaan (en zo de schadelijke stikstof kunnen insluiten of kunnen uitsluiten) niet goed open en dichtgaan. Dat heeft weinig met de kleppen zelf te maken en meer met het slechte ontwerp van de bekabeling die naar de kleppen toe loopt.
De bekabeling van deze motor heeft namelijk een groot mankement en dat is dat deze vaak te krap tussen andere elementen inzit en daardoor kan de kabel beschadigd raken met storingen tot gevolg. Het oplossen van het probleem met de kabels die naar de EGR toelopen kan al snel in de papieren lopen en kosten van 300 – 500 EUR met zich meebrengen.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. EGR-Koelsysteem Werkt Te Hard
Een van de onderdelen van het EGR-systeem is de koeler. Deze koeler zorgt ervoor dat de circulerende stikstof gekoeld wordt tot een acceptabel niveau. Volvo gebruikt hiervoor altijd hun AdBlue vloeistof. AdBlue vloeistof is een kleurloze vloeistof die in het EGR-systeem werd gespoten en zo helpt om de schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen te halen.
In auto’s met een D4 motor heeft Volvo echter besloten gebruik te maken van een geavanceerd koelsysteem wat in eerste instantie beter leek te werken. Volvo was gedwongen dit te doen omdat er vanuit de Europese Unie strakkere richtlijnen op het gebied van uitlaatgassen werden opgelegd (de zogenaamde Euro 6 standaard).
Het probleem van dit systeem bevind zich echter weer bij de kabels. De kabels die naar het systeem toelopen zitten te dicht tegen het koelsysteem aan en de ECU (de computer van de auto) is ook te hard aan het koelen. Dit heeft tot gevolg dat er condens ontstaat in de leidingen waar de dieselstoffen doorheen lopen.
Condens gecombineerd met uitlaatgassen zorgt voor een smerige, zwarte substantie in de leidingen met als gevolg dat deze dus verstopt komen te zitten. Dit probleem werd al snel zichtbaar met auto’s die alleen korte ritten maakten. Deze hadden na 6 maanden al last van dit probleem. Auto’s die langere ritten maakten hadden na een jaar al problemen.
Volvo heeft dit probleem meerdere malen proberen op te lossen. De methode waarop ze dit probeerden te doen was via software updates. De eerst software updates haalden echter weinig uit. Echter, uiteindelijk is het Volvo gelukt een software update uit te brengen die het probleem wel opgelost heeft.
Ben je in de markt voor een Volvo XC60, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies!
3. Cillinderkoppakking Begeeft Het
Het laatste probleem waar D4 motoren veel te maken mee hebben is het feit dat de ciinderkoppakking het te snel begeeft en dat deze vervangen moet worden. De cilinderkoppakking is het onderdeel wat de cilinders goed afsluit van de rest de onderdelen die er onder de motorkap zitten. In de cilinders wordt namelijk de brandstofmix verbrand en het is belangrijk dat deze goed zijn afgesloten.
Als deze cilinderkoppakking het begeeft dan loopt er koelvloeistof in de cilinders van de motor. Dit zorgt ervoor dat de brandstofmix niet meer goed is en dat kan problemen opleveren met de motor. Een van de meest voorkomende tekens van een cilindermotor die stuk is, is het feit dat het koelvloeistofresevoir snel leeg lijkt te raken maar dat je nergens een lek kunt bekennen.
In dit geval is het heel aannemelijk dat de koelvloeistof in de cilinders lekt en dat deze daar wordt verbrand. Het is in dit geval dus zeker de moeite waard om de cilinderkoppakking te bekijken. Als je inderdaad een cillinderkoppakking hebt die het begeven heeft dan is de reparatie prijzig te noemen. We praten dan over een bedrag van 500 – 1.300 EUR.
4. Hydraulisch Systeem Stuurbekrachtiging Lekt
Een ander probleem waar veel XC60 Volvo’s last van hebben of last van hebben gehad is dat de stuurbekrachtiging ineens niet meer naar behoren werkt. Dit betekent dat er vooral bij lagere snelheden ineens veel moeite gedaan moet worden om te sturen.
Het probleem ligt hier in het feit dat de slangen die naar de stuurinrichting lopen, en onder hoge druk staan, niet goed zijn gemonteerd. Dit zorgt er in veel gevallen voor dat deze vloeistof gaan lekken. Doordat er vloeistof gelekt wordt kan er niet de juiste druk worden uitgeoefend en dat betekent dat de stuurbekrachtiging ermee ophoudt.
Je kunt dit probleem proberen te herkennen door de motorkap te openen en te kijken of je natte plekken op de onderdelen ziet zitten. Loop de slangen die rond deze plek lopen goed na en kijk of je een lek kunt ontdekken.
Mocht je een lek kunnen ontdekken bedenk jezelf dan dat de kosten voor het repareren van een probleem met de stuurbekrachtiging aardig uit de hand kunnen lopen. Het repareren van een slang van de stuurbekrachtiging kan 200 EUR kosten maar als er meer onderdelen vervangen moeten worden kan dit al snel 500 – 700 EUR kosten.
5. Een Te Warme Airconditioning
Een ander probleem wat hier en daar bij verschillende Volvo van dit type voorbij komt is dat de ventilator van de airconditioning niet goed functioneert. Dit probleem heeft te maken doordat er een mankement zit in de software die deze ventilator reguleert.
Dit mankement zorgt er niet alleen voor dat de airconditioning niet goed werkt maar hierdoor kan ook de motor niet goed gekoeld worden en kun je problemen krijgen met het oververhitten van je XC60. Check in dit geval eerst altijd even of je koelvloeistoflampje niet brandt aangezien dit waarschijnlijk te maken heeft met het andere probleem wat we zojuist al besproken hebben van de cilinderkoppakking die stuk is.
6. Koppelingspedaal Blijft Hangen
Het laatste probleem wat bij sommige Volvo XC60 auto’s lijkt voor te komen is dat het koppelingspedaal naar verloop van tijd niet meer goed terug lijkt te veren. Het probleem hier is dat de hulpcilinder van het koppelingspedaal (dat is de cilinder die de tegendruk moet geven) waarschijnlijk een lekkage heeft. Dat kan eigenlijk de enige oorzaak van dit specifieke probleem zijn.
Het vervangen van dit onderdeel is niet iets wat je makkelijk even zelf doet en kun je het beste aan de garage overlaten. Die hebben er normaal gesproken zo’n 1-2 uur werk aan. Samen met de kosten voor een nieuwe cilinder kom je gemiddeld uit op kosten van 150 – 200 EUR voor het vervangen van de hulpcilinder van je koppeling.