Volvo V60: 5 Meest Voorkomende Problemen


Zilveren Volvo V60

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Volvo V60 Als je een nieuwe of tweedehands V60 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de V60 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Volvo V60 zijn als volgt: Een D6 Hybride die niet meer wilt starten, D2 en D4 motoren die last hebben van problemen met het EGR-systeem of een cilinderkoppakking die in deze motoren stukgaat. Verder heeft de D5 motor soms problemen met de compressie van de cilinders en schakelt de automatische transmissie van de T3 motor traag terug.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. D6 Hybride Problemen

Laten we het als eerste even hebben over mogelijke problemen bij het D6 hybride model van de V60. Voordat we dat doen willen we als eerste wel even melden dat de hybride versie van de V60 niet zo heel veel klachten heeft en dat het merendeel van de consumenten met grote tevredenheid in deze auto lijkt rond te rijden.

Problemen die wel naar voren komen hebben bijna vanzelfsprekend te maken met de batterijen en de technologie die daaraan verbonden zit. Sommige V60 auto’s hebben namelijk last van een 12V accu die soms leeg raakt als de auto stilstaat. Hierdoor start de accu niet meer. Starthulp moet in dit geval door een Volvo-monteur of de Wegenwacht gegeven worden omdat het elektrische systeem bij een hybride een stuk ingewikkelder is dan bij een ‘normale’ bezine/dieselmotor.

Vaak moet de auto hiervoor een harde reset krijgen wat er dus op wijst dat de auto last heeft van een technische storing. Die zou bijvoorbeeld kunnen liggen aan een softwarefout maar het is nog niet iets wat Volvo heeft weten op te lossen.

Ander probleem wat bij de hybride modellen nogal eens voor lijkt te komen zijn problemen met het opladen zelf. Vaak gaat het hier over een OBC (On Board Charging) module (in het Nederlands ook wel een omvormer genoemd) die stuk is gegaan. Deze module zorgt ervoor dat je de auto gewoon aan het normale stroomnet kunt opladen. Vaak gaan deze na een paar jaar (5+ stuk) en dan zijn de kosten voor vervanging toch al snel 1.500 – 2.000 EUR.

Ben je in de markt voor een Volvo V60, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankooptest.

2. D2 Motor Problemen

De D2 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 1.6 L met 113 pk en als 2.0 L met 119 pk. Problemen met de D2 motor vinden vooral plaats bij de 1.6 L motor. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen en het lekken van de o-ringen van de brandstofinjectie.

Het eerste probleem van de 1.6 D2 ligt bij de EGR kleppen. EGR staat in het Engels voor ‘Engine Gas Recirculation’. Het systeem zorgt er in feite voor dat er niet teveel schadelijke stikstof in het milieu komt door de uitlaatgassen te circuleren in het systeem. Probleem met dit element vind je vooral bij de EGR-kleppen.

Het probleem ligt niet direct bij de kleppen zelf maar eerder bij de kabels die aan de EGR-kleppen verbonden zijn. Doordat deze slecht zijn ontworpen blijven de kleppen nogal eens hangen en daardoor kan het EGR-systeem niet goed zijn werk doen. Het oplossen van dit probleem kan aardig in de papieren lopen en verwacht een kostenpost van 300 – 500 EUR.

Ander probleem van de 1.6 D2 motor is dat de brandstofinjectie nogal eens willen lekken. Deze injectoren zijn verantwoordelijk voor het juist injecteren van de brandstof in de cilinders. Het probleem hier vind je bij de o-ringen die de injectoren goed afsluiten. Deze staan erom bekend het vroegtijdig te begeven en moeten dus vervangen worden. Het vervangen van de o-ringen kost ongeveer 200 EUR.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. D4 Motor Problemen

De D4 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 2.0 L met 175 pk en met 189 pk. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen, het overkoelen van de EGR-koeler en en het lekken van koelvloeistof in de cilinders door een gebroken cilinderkoppakking.

Het probleem wat de D4 motor heeft met de EGR-kleppen is eigenlijk hetzelfde probleem als wat we hierboven hebben omschreven met de D2 motor. De EGR-kleppen blijven hangen door slecht ontworpen kabels van het EGR-systeem. Repareren kost ongeveer 200 EUR.

Ander probleem met de EGR in de D4 is het feit dat de koeler eigenlijk te goed zijn best doet. In de D4 motor heeft volvo besloten gebruik te maken van hun nieuwe geavanceerde EGR koelsysteem in plaats van hun bewezen AdBlue systeem. Dit hebben ze gedaan om aan de nieuwe Euro 6 standaard te voldoen die diesels moeten hebben.

Het probleem hier is dat de kabels waar de uitlaatgassen doorheen stromen te krap was en dat de ECU (de computer van de auto) de gassen ook teveel aan het koelen was. Dit zorgde voor condens in de leiding wat gecombineerd werd met de vieze dieselstoffen. Dat zorgt naar verloop van tijd voor een vieze smurrie die de leiding verstopt.

Problemen met de auto’s die uit de dealer komen was dat auto’s die voor korte ritten gebruikt werden al na 6 maanden problemen hadden. Auto’s die vooral lange ritten maakte hadden na een jaar pas problemen.

Het uitgebreide artikel over de problemen van de D4-motor lezen? Klik op deze blog die we eerder schreven: Volvo D4 Meest Voorkomende Problemen.

Volvo heeft dit probleem meerdere keren proberen op te lossen (eerst door een softwareupdate die eigenlijk weinig uithaalde) de softwareupdate is uiteindelijk verbeterd en dat zou het probleem opgelost moeten hebben. Toch is het zeker iets om naar te kijken als je een V40 wil aanschaffen.

Het laatste probleem wat je bij de D4 motor zult tegenkomen is eigenlijk hetzelfde als wat de D2 motor heeft: de cilinderkoppakking kan het begeven en deze moeten vervangen worden.

Veelvoorkomend kenmerk van dit probleem is dat er koelvloeistof weglekt uit het koelvloeistofresevoir maar dat er nergens een lek te bekennen is. De koelvloeistof verdwijnt in dit geval in de cilinder en wordt daar verbrand. Je hebt dan dus een onzichtbaar lek. Het oplossen van dit probleem kost ongeveer 500 – 1.300 EUR dus wees hier heel voorzichtig mee.

4. D5 Motor Problemen

Een probleem wat vaak bij de D5 motor lijkt voor te komen is dat deze in plaats van 5 maar 4 cilinder lijkt te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de motor niet soepel loopt loopt, dat het brandstofverbruik hoger ligt en dat de motor bij lagere toerentallen (voordat de turbo oppakt) ook niet snel op gang lijkt te komen.

De exacte oorzaak van dit probleem is niet zo 1-2-3 te vertellen. Volvo is ook nog niet in staat geweest om hier een eenduidig antwoord op te geven. Een goed startpunt is om de auto naar de garage te brengen en daar de compressie van de cilinders te laten testen. Vanuit daar kun je concluderen of een cilinder inderdaad niet goed werkt, welke cilinder het is en het geeft de garage aanknopingspunten om verder te onderzoeken. Kosten van een compressietest liggen tussen de 100 – 150 EUR. Daar komen de kosten voor het oplossen van het probleem dan nog bovenop.

5. T3 Automaat Problemen

Tot slot dan nog wat problemen die hier en daar bij de T3 benzinemotor voorbijkomen. Dan hebben we het in dit geval vooral over de automatische transmissie die vaag lijkt te werken. Sommige bestuurders van deze auto is het namelijk opgevallen dat de auto traag lijkt terug te schakelen op het moment dat je bijvoorbeeld een rotonde op gaat.

Dit is niet zozeer een technisch probleem maar eerder gewoon een slome reactie van de transmissie in deze auto. Veel bestuurders geven aan hier gewend aan te raken en rekening te houden met de vertraging. Het probleem lijkt ook minder te worden op het moment dat je de auto in Dynamic Drive zet.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs