Volvo V40: 4 Meest Voorkomende Problemen


Zilveren Volvo V40

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Volvo V40? Als je een nieuwe of tweedehands V40 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vier grootse mankementen van de V40 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Volvo V40 zijn als volgt: de 1.6 L D2 motor of de 2.0 L D4 motor hebben problemen met het blijven hangen van de EGR kleppen, het teveel koelen van de EGR-koeler of het lekken van de cilinderkoppaking. Verder kan de olieleiding van de turbo lekken of slijten het vliegwiel en de koppelingscilinder van de koppeling te snel.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen van de D2 en de D4 motor. Daarna bekijken we ook de problemen met de olieleiding en de koppeling. Natuurlijk bespreken we hoe je ze herkent en wat het kost om ze op te lossen. Lees snel verder!

1. D2 Motor Problemen

De D2 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 1.6 L met 113 pk en als 2.0 L met 119 pk. Problemen met de D2 motor vinden vooral plaats bij de 1.6 L motor. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen en het lekken van de o-ringen van de brandstofinjectie.

Het eerste probleem van de 1.6 D2 ligt bij de EGR kleppen. EGR staat in het Engels voor ‘Engine Gas Recirculation’. Het systeem zorgt er in feite voor dat er niet teveel schadelijke stikstof in het milieu komt door de uitlaatgassen te circuleren in het systeem. Probleem met dit element vind je vooral bij de EGR-kleppen.

Het probleem ligt niet direct bij de kleppen zelf maar eerder bij de kabels die aan de EGR-kleppen verbonden zijn. Doordat deze slecht zijn ontworpen blijven de kleppen nogal eens hangen en daardoor kan het EGR-systeem niet goed zijn werk doen. Het oplossen van dit probleem kan aardig in de papieren lopen en verwacht een kostenpost van 300 – 500 EUR.

Ander probleem van de 1.6 D2 motor is dat de brandstofinjectie nogal eens willen lekken. Deze injectoren zijn verantwoordelijk voor het juist injecteren van de brandstof in de cilinders. Het probleem hier vind je bij de o-ringen die de injectoren goed afsluiten. Deze staan erom bekend het vroegtijdig te begeven en moeten dus vervangen worden. Het vervangen van de o-ringen kost ongeveer 200 EUR.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. D4 Motor Problemen

De D4 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 2.0 L met 175 pk en met 189 pk. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen, het overkoelen van de EGR-koeler en en het lekken van koelvloeistof in de cilinders door een gebroken cilinderkoppakking.

Het probleem wat de D4 motor heeft met de EGR-kleppen is eigenlijk hetzelfde probleem als wat we hierboven hebben omschreven met de D2 motor. De EGR-kleppen blijven hangen door slecht ontworpen kabels van het EGR-systeem. Repareren kost ongeveer 200 EUR.

Ander probleem met de EGR in de D4 is het feit dat de koeler eigenlijk te goed zijn best doet. In de D4 motor heeft volvo besloten gebruik te maken van hun nieuwe geavanceerde EGR koelsysteem in plaats van hun bewezen AdBlue systeem. Dit hebben ze gedaan om aan de nieuwe Euro 6 standaard te voldoen die diesels moeten hebben.

Het probleem hier is dat de kabels waar de uitlaatgassen doorheen stromen te krap was en dat de ECU (de computer van de auto) de gassen ook teveel aan het koelen was. Dit zorgde voor condens in de leiding wat gecombineerd werd met de vieze dieselstoffen. Dat zorgt naar verloop van tijd voor een vieze smurrie die de leiding verstopt.

Problemen met de auto’s die uit de dealer komen was dat auto’s die voor korte ritten gebruikt werden al na 6 maanden problemen hadden. Auto’s die vooral lange ritten maakte hadden na een jaar pas problemen.

Ben je trouwens in de markt voor een Volvo V40, bekijk dan onderstaande video. Het betreft een occasion aankoopadvies.

Volvo heeft dit probleem meerdere keren proberen op te lossen (eerst door een softwareupdate die eigenlijk weinig uithaalde) de softwareupdate is uiteindelijk verbeterd en dat zou het probleem opgelost moeten hebben. Toch is het zeker iets om naar te kijken als je een V40 wil aanschaffen.

Het laatste probleem wat je bij de D4 motor zult tegenkomen is eigenlijk hetzelfde als wat de D2 motor heeft: de cilinderkoppakking kan het begeven en deze moeten vervangen worden.

Veelvoorkomend kenmerk van dit probleem is dat er koelvloeistof weglekt uit het koelvloeistofresevoir maar dat er nergens een lek te bekennen is. De koelvloeistof verdwijnt in dit geval in de cilinder en wordt daar verbrand. Je hebt dan dus een onzichtbaar lek. Het oplossen van dit probleem kost ongeveer 500 – 1.300 EUR dus wees hier heel voorzichtig mee.

3. Olieleiding Van De Turbo Lekt

Een ander probleem wat nogal eens wil voorkomen is het feit dat de turbo problemen kan veroorzaken. Dat heeft in dit geval niet direct met de turbo zelf te maken maar vooral met de olieleiding die naar de turbo loopt. Omdat de turbo een machine is met veel bewegende onderdelen moet daar onder hoge druk olie in geinjecteerd worden.

Probleem hier is dat de olieleiding die naar de turbo loopt niet altijd van hoge kwaliteit is gebleken. Dit kun je vooral herkennen aan de olieleiding zelf. Het kan goed zijn dat hier scheuren in zitten. Daarnaast zul je merken dat er olie op dit onderdeel zit of dat de auto olie lekt. Ander probleem kan zijn dat de o-ringen die de olieleiding aan de turbo vasthechten breken. Dit kan ook een olielek veroorzaken.

Over het algemeen is dit niet het grootste probleem. Het vervangen van een olieleiding kost vaak ongeveer 100 EUR. Wel is het verstandig dit zo snel mogelijk te doen aangezien de problemen snel groter kunnen worden.

4. Vliegwiel Van De Koppeling Gaat Stuk

Een van de laatste problemen die een V40 kan hebben zijn problemen met het vliegwiel en de koppelingscilinder van de koppeling van de auto. Het vliegwiel is verantwoordelijk voor het dempen van de trillingen van de koppeling terwijl de koppelingscilinder er onder andere voor zorgt dat het koppelingspedaal terugveert.

De koppelingscilinder kan nogal eens gaan lekken. In dit geval veert het koppelingspedaal niet helemaal terug of lijkt er te weinig druk achter te zitten. Daarnaast kan het vliegwiel snel verslijten doordat er teveel druk op staat en dat kan dan een ratelend geluid veroorzaken.

Het vervangen van het vliegwiel kost ongeveer 500 – 900 EUR omdat dit een arbeidsintensieve klus is. Het vervangen van de koppelingscilinder zou je in dit geval tussen de 75 – 125 EUR kosten afhankelijk van het merk en model auto.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs