Volvo D5 Motor: Alles Wat Je Moet Weten


witte volvo c30

Een van de bekendste Volvo motoren die er in de afgelopen jaren geproduceerd is, is de Volvo D5 motor. Deze motor is in een tal van Volvo modellen gebruikt maar wordt op het internet vaak niet om de meest positieve redenen genoemd. In deze blog bekijken we de D5 motor tot in detail maar eerst even een korte samenvatting:

De Volvo D5 is een 2.0 – 2.4 L motor met 110 – 220 pk. De D5 is door Volvo gebruikt in de V50, V70, XC70, C30, C70, S40 en S80. In het algemeen is de D5 een betrouwbare motor. Echter, er zijn twee veelvoorkomende problemen. Het eerste probleem met de D5 motor is dat deze in plaats van 5 cilinders maar 4 cilinders gebruikt. Het tweede probleem is dat de distributieriem vroegtijdig slijt.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we dieper in op de problemen van de D5 motor, hoe je ze kunt herkennen en wat het kost om ze op te lossen. Daarnaast kijken we ook wie verantwoordelijk is voor het ontwerp van de motor. Lees snel verder!

Welke Problemen Heeft De D5 Motor?

Voordat we het gaan hebben over de problemen van de D5 motor is het wel verstandig hier een kanttekening bij te zetten. Dat is namelijk dat de D5 motor door veel eigenaren wordt gezien als een betrouwbare motor waar ze bijna geen problemen mee hebben. Dat neemt echter niet weg dat er ook een groep Volvo eigenaren is die wel problemen ervaart. In dat geval gaat het vaak over de onderstaande mankementen:

Problemen Met De Cilinders

Een probleem wat vaak bij de D5 motor lijkt voor te komen is dat deze in plaats van 5 maar 4 cilinder lijkt te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de motor niet soepel loopt loopt, dat het brandstofverbruik hoger ligt en dat de motor bij lagere toerentallen (voordat de turbo oppakt) ook niet snel op gang lijkt te komen.

De exacte oorzaak van dit probleem is niet zo 1-2-3 te vertellen. Volvo is ook nog niet in staat geweest om hier een eenduidig antwoord op te geven. Een goed startpunt is om de auto naar de garage te brengen en daar de compressie van de cilinders te laten testen. Vanuit daar kun je concluderen of een cilinder inderdaad niet goed werkt, welke cilinder het is en het geeft de garage aanknopingspunten om verder te onderzoeken. Kosten van een compressietest liggen tussen de 100 – 150 EUR. Daar komen de kosten voor het oplossen van het probleem dan nog bovenop.

Vroegtijdige Slijtage Distributieriem

Een ander probleem waar de D5 motoren last van hebben is vroegtijdige slijtage van de distributieriem. Dat is niet alleen een probleem van de D5 motor maar ook van de D4 en de T5 motor. De distributieriemen die op deze auto’s zijn gemonteerd zijn niet sterk genoeg om daadwerkelijk meer dan 100.000 – 150.000 kilometer mee te rijden.

In de meeste gevallen zijn de riemen al compleet versleten op het moment dat ze de 90.000 kilometer aantikken. Het is daarom altijd aan te raden de conditie van die riemen te controleren voordat de auto in de buurt komt van dit mankement. Naast de distributieriem is het ook verstandig de spanners van de riem te controleren en hetzelfde geldt voor de dynamo van de auto waar de distributieriem aan verbonden zit.

Als de distributieriem vervangen wordt is het namelijk ook sterk aan te raden deze elementen te vervangen omdat deze allemaal de neiging hebben om vroegtijdig te slijten. Het gevolg daarvan is dat, als de riem daadwerkelijk klapt, de motor direct kapot is en in dat geval kan de schade oplopen tot 3.000 – 6.000 EUR voor de vervanging van het motorblok. In dit geval is het beter om de distributieriem te vervangen (ongeveer 300 EUR) en de dynamo (ook ongeveer 300 EUR).

Wat Is Het Verbruik Van De Volvo D5 Motor In De Verschillende Modellen?

Het verbruik van de D5 motor verschilt natuurlijk heel erg per model. Hieronder hebben we het verbruik van de D5 motor in de verschillende Volvo modellen op een rijtje gezet.

ModelVerbruik D5 Motor (L/100km)
V506.96
V706.21
XC705.88
S404.87
S805.44
C306.43
C707.30

Vermogen D5 Motor Per Generatie

Naast het verbruik is het ook altijd goed om te weten dat er in totaal vier generaties van de D5 motor zijn geproduceerd. Hieronder hebben we de productiejaren op een rijtje gezet inclusief de inhoud en het vermogen van de motor.

ProductiejarenInhoudVermogen (PK)
2001 – 20052.4130 – 200
2005 – 20092.4130 – 200
2009 – 20122.4163 – 215
2012 – 20172.0150 – 177

D5 Motor In Vergelijking Met D4 En D2 Motor

Als je een tweedehands volvo wilt aanschaffen dan zul je vaak de keuze hebben om een D5, D4 of een D2 motor te kiezen afhankelijk van het model auto wat je op het oog hebt. Over de problemen van de D4 motor hebben we in dit artikel al een keer geschreven en de problemen van een D2 motor hebben we in onder andere de blogs over de V50 en de V60 al een keer besproken.

Mocht je de keuze hebben dan is het eigenlijk altijd een stuk verstandiger om voor de D5 te kiezen in plaats van de D4 of de D2. Reden hiervoor is dat de D5 over het algemeen een stuk minder problemen heeft en dat deze ook een stuk minder vaak lijken voor te komen. Daarnaast kunnen veel problemen van de D5 met regelmatig onderhoud volkomen kunnen worden.

De problemen van de D2 motor zijn iets groter en komen iets vaker voor dan de D5 motor. Het grootste probleem vind je echter bij de D4 motor. Deze motor heeft verschillende knelpunten (waaronder het EGR-systeem wat gewoon niet goed in elkaar zit) en dat zorgt ervoor dat er niet alleen verschillende problemen zijn maar ook dat deze een stuk vaker voorkomen dan problemen met de D5 motor.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs