Mijn Turbo Fluit, Hoe Is Dit Te Verhelpen?


turbo fluit

Soms hoor je het ineens, een fluitend geluid! Dit hoor je als de motor koud is en/of als je gas geeft om op te trekken of in te halen.

Het fluitende geluid is best irritant als je aan het rijden bent. Het is een constant gefluit wat niet prettig is om te horen. Soms denk je dat je dit al een hele tijd hoort en dat het inmiddels een onderdeel van de rijervaring is. Niet is minder waar, een fluitend geluid is meestal afkomstig van de turbo.

Als een turbo fluit is dit dan gevaarlijk en moet je dan stoppen? Nee, het is niet direct gevaarlijk, maar het is wel slim om je auto nat te laten kijken. Als iets stuk is met je dit altijd laten repareren, zo ook met een turbo die fluit.

Turbo Fluit Bij Gas Geven, Hoe Komt Dat?

Het is niet eenvoudig te achterhalen waarom een turbo fluit. Dit fluitende geluid wordt meestal gehoord als de motor koud is of als er gas gegeven wordt.

Er zijn meerdere redenen waarom een turbo fluit. Het is verstandig dit fluitende geluid te achter halen om verdere schade aan de motor te voorkomen.

Al er een storing is aan de turbo wordt dit ook opgeslagen via een code in het geheugen van de boordcomputer. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.

Onderstaand 8 redenen waarom een turbo fluit, we beginnen met nummer 1.

1. Olie In Carterontluchting

De turbo zuigt meestal vettige lucht aan, omdat de carterventilatie is aangesloten op de ventilatiebuis tussen het luchtfilter en de turbo. De turbo is ontworpen om deze vettige lucht aan te kunnen, dus to zo ver nog niets aan de hand. Het wordt pas een probleem als de auto niet goed onderhouden wordt, namelijk:

  • De motor heeft oude olie in het carter zitten en het inwendige van de motor is vuil. Deze vuile olie veroorzaakt vuile lucht en die komt dus ook in de turbo terecht, waar het hecht aan de turbo en verstopping veroorzaakt. Dit hoor je door een fluitend geluid.
  • Er zit te veel olie in de motor, het olieniveau in het cater is te hoog waardoor de motor dit afvoert via het caterventilatiesysteem. Dit kan je controleren door de turbo los te koppelen en te kijken of er voor- en na de turbo olie ligt. Is dit het geval dan bevat het carter te veel olie en dit veroorzaakt dat de turbo fluit.

2. Onvoldoende Smering

Dit probleem kan wel tot grote schade leiden. Het schoepenwiel maakt contact met het turbohuis zonder dat deze goed gesmeerd is. Dit hoor je goed als er gas gegeven wordt, het geluid klink ook als metaal op metaal. Als je dit hoort, is er geen smering aanwezig.

Te weinig smering kan de turbo echt beschadigen en tot hoge kosten leiden. Bezoek dus snel de garage en laat de turbo nakijken.

3. Scheur in leiding

Is het fluitende geluid steeds van een andere toonhoogte en hard en minder hard? En veranderd de toonhoogte met het toerental van de motor? Als het antwoord op beide vragen ja is dan zit er waarschijnlijk een scheur in de luchtleiding.

Door de opening van de scheur stroomt lucht uit het systeem wat het fluitende geluid veroorzaakt. Dit kan gemeten worden door de turbodruk te meten, deze moet lager zijn dan de autofabrikant heeft aangegeven.

4. Lekkage Langs Pakking

Niet alleen een scheur in de luchtleiding kan een fluitend geluid veroorzaken, ook kapotte pakkingen veroorzaken dit.

De turbo is via leidingen aangesloten op de motor. Tussen deze aansluitingen zitten pakkingen om het leidingsysteem luchtdicht te maken. Als een van deze pakkingen slecht is en er treedt lekkage op, dan veroorzaakt dit hetzelfde geluid als een scheur in de leiding.

Dit is minder ernstig dan een onvoldoende smering, maar het is welk verstandig dit na te laten kijken door de garage.

5. Compressorwiel Is Mogelijk Stuk

Het komt niet vaak voor, maar het kan wel, het compressorwiel is stuk. Dit kan alleen maar komen doordat er een vreemd deeltje in het systeem is gekomen waardoor het compressorwiel is beschadigd. Een of meerdere schoepen zijn beschadigd en uit balans. De luchtstroom kan niet niet ‘normaal’ door het schoepenwiel en veroorzaakt een fluitend geluid.

Dit moet snel nagekeken worden, want als er een schoep afbreekt kan dit tot grotere schade leiden en hogere kosten. Ook zorgt het kapotte schoepenwiel voor onbalans in de turbo wat ook weer voor nog meer schade kan zorgen.

Ga gelijktijdig op zoek naar het deeltje dat de schoepen heeft beschadigd, het hoort namelijk niet in het systeem en er is dus mogelijk ook nog iets anders stuk in de motor.

6. Vervuild EGR Systeem

Wat is een EGR-systeem? Alle moderne motoren zijn uitgerust met een ERG-klep (Exhaust Gas Recirculation). Deze klep zorgt ervoor dat de uitstoot van NOx van de motor verlaagd wordt. NOx is kort voor stikstofoxide of stikstofdioxide.

Als deze klep vervuild is en/of niet goed meer sluit dan kan ook dit een fluitend geluid geven, zeker als er gas gegeven wordt.

De luchtstromen zijn niet meer zoals ze moeten zijn en dit heeft ook een effect op de turbo. Laat de motor en deze systemen door de garage nakijken. Verder rijden is nu geen goed idee.

7. Te Hoog Uitlaatgassen Tegendruk

Dit kan weer komen door een kapot VNT hevel. Een VNT (Variabele Nozzle Turbo) is een turbo waarbij de schoepen tijdens gebruik variëren in afstellingen en grootte. Hierdoor is er bij een hoog en laag toerental een goed functionerende turbo en dus altijd goed vermogen; De turbo levert altijd de juiste druk.

De vanen van de schoepenrotor worden vooraf ingesteld door de fabrikant. Als de vanen niet goed meer afgesteld zijn dan kan ook dit weer een fluitend geluid veroorzaken. Zeker als er toeren worden gemaakt.

Dit probleem kan je zelf niet oplossen, want het is een specialistisch werkje om de vanen af te stellen. Maak een afspraak bij je garage, zij weten precies wat te doen.

8. Turbo Staat Vast

Als de turbo vast staat/ geblokkeerd is dan hoor je geen fluitende geluid, maar ook dit is niet goed. De turbo functioneert niet meer en kan ook voor problemen zorgen. Ook nu weer is een bezoek aan de garage wenselijk.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs