1. Veel Geluid Bij De Voorwielen
Een vaak gehoorde klacht bij dit model Peugeot is een schurend geluid bij de voorwielen tijdens het nemen van een bocht. Dit gebeurd bij velen vooral wanneer er met een lage snelheid wordt gereden. Daarom zal dit vooral opvallen wanneer je over een rotonde zult rijden of de bocht neemt na stil te hebben gestaan bij het stoplicht.
Mocht je dit ook wel eens gemerkt hebben terwijl je in het bezit bent van een Peugeot 2008, dan ben je zeker niet de enige. Wie wat meer onderzoek doet komt erachter dat veel 2008 eigenaren in zowel binnen- en buitenland met deze klachten zitten. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar in de praktijk blijkt het vrijwel altijd om de aandrijfas te gaan. Of, beter gezegd, de homokineet, wat een belangrijk onderdeel is van deze aandrijfas.
Hoewel het uiteraard slordig is van de Franse autofabrikant dat zoveel exemplaren van dit model er last van hebben, doe je er goed aan om de homokineet te laten vervangen. Doordat deze speling vertoond ontstaat namelijk het geluid wat je hoort en dit is voor je auto allebehalve bevorderlijk. Gelukkig is het vervangen van dit onderdeel niet ontzettend duur, al ben je er bij de meeste erkende garages toch al snel 125 euro voor kwijt.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Kapotte Koppeling
Wanneer het steeds meer moeite kost om te schakelen, kan dit een teken zijn dat het tijd is om de koppeling te vervangen. Dit komt vrij regelmatig voor bij de Peugeot 2008, en vaak in een relatief vroeg stadium. Andere dingen waaraan je kunt merken dat de koppeling niet meer naar behoren werkt zijn het slippen hiervan en zelfs een branderige lucht bij het schakelen. Normaal gesproken komt het ook door slijtage en de rijstijl van de bestuurder. Wanneer je voorzichtig en zuinig rijdt zul je veel langer met de koppeling doen.
Problemen ontstaan vaak na ongeveer 100.000 kilometer te hebben gereden. Toch zijn er meerdere verhalen bekend over de Peugeot 2008 waarbij deze hier al eerder last van kreeg. De koppeling vormt een mechanische verbinding met de versnellingsbak en is daarom een belangrijk onderdeel van de auto. Daardoor is het zaak om deze zo snel mogelijk te laten vervangen als je een van de bovenstaande zaken op begint te merken.
Er wordt vaak aangeraden om bij het vervangen van de koppeling gelijk een aantal andere onderdelen ook te laten vervangen. Zeker wanneer je nog lang van plan bent om met de auto te blijven rijden, ben je hiermee op den duur goedkoper uit. Mocht je iedere keer opnieuw naar de garage moeten, dan zul je steeds weer opnieuw betalen voor allerlei extra kosten. Wanneer je de koppeling laat vervangen krijg je vaak een garantie voor een bepaalde duur. De kosten voor deze reparatie zijn zo’n 380 euro.
Ben je in de markt voor een Peugeot 2008 occasion, bekijk dan eerst eens deze video van de Consumenten Bond over de 2008.
3. Lampje Storing In De Motor Gaat Branden
Het oranje controlelampje emissiestoring gaat nog wel eens branden. Er zijn meerdere mensen die in het bezit zijn van een Peugeot 2008 met dit probleem, terwijl er niet altijd is te achterhalen waar dit precies aan ligt. Soms wordt er gedacht dat het verholpen kan worden door bepaalde sensoren te laten vervangen, en in andere gevallen door een reinigingsvloeistof in de benzinetank te laten spuiten. Mocht dit het probleem oplossen dan is dat uiteraard mooi, maar helaas blijkt dat lang niet altijd het geval.
Wanneer je niet altijd precies dezelfde brandstof tankt, kan dat ook een oorzaak zijn van het branden van het lampje. Bij iedere keer dat dit gebeurd zal het motormanagement namelijk moeten worden aangepast waardoor het lampje gaat branden. Mocht je dus verschillende soorten brandstof tanken, zoals E10 of Super E5, dan kun je het dus het beste bij een enkele soort houden. Andere boosdoeners kunnen een motorvervuiling of rek in de distributieketting zijn. Met zoveel potentiële oorzaken is het erg belangrijk om goed te onderzoeken wat precies het probleem veroorzaakt.
4. Katalysator Moet Worden Vervangen
Bij de Peugeot 2008 komt het relatief vaak voor dat er iets met de katalysator aan de hand is. Mocht je het vermoeden hebben dat dit ook bij jouw wagen het geval is, dan is dat vrij makkelijk te controleren. Dit kun je al doen door er simpelweg even op te kloppen. Mocht het zo zijn dat je bepaalde deeltjes hoort bewegen, dan is de kans groot dat er iets niet helemaal goed is en kun je daar het beste snel iets aan laten doen.
Door een kapotte katalysator werkt het reinigingssysteem vaak niet goed. In veel gevallen wordt dit ook weergegeven op het lampje op het dashboard. Nog een nadeel als dit onderdeel niet meer naar behoren functioneert, is dat het brandstofverbruik omhoog gaat. Daardoor lopen de kosten qua tanken vaak nog hoger op en bovendien bewijs je het milieu er ook geen goede dienst mee.
Redenen genoeg dus om zo snel mogelijk tot reparatie over te gaan. Vaak zit de katalysator vastgelast of vastgeschroefd wat het geen makkelijke klus maakt om deze zelf te vervangen. Je doet er dus goed aan om hiermee naar een erkende garage te zijn. Een expert zal er ongeveer anderhalf uur over doen om deze reparatie uit te voeren. De kosten hiervoor komen neer op een bedrag van een kleine 350 euro.
5. Multiriem is kapot
De multiriem wordt ook wel de V-snaar genoemd en is een belangrijk onderdeel van de auto omdat het verschillende andere dingen aandrijft. Eigenlijk heette het voorheen een V-snaar en wordt bij nieuwere auto’s gesproken van een multiriem. Voorbeelden van de andere onderdelen die deze aandrijft zijn de waterpomp, stuurbekrachtiging en de dynamo. Menig Peugeot 2008 ondervindt problemen met de onderdeel, en in een eerder stadium dan normaal gesproken zou moeten. Omdat een multiriem samenwerkt met zoveel andere onderdelen is een goed functionerende versie hiervan onmisbaar, en moet deze zo snel mogelijk gerepareerd worden als er iets mis is.
Er zijn verschillende redenen waarom een multiriem aan vervanging toe is. Vaak is deze slap geworden en is er dus niet meer genoeg spanning, ook kan er een piepend geluid ontstaan, waaraan je als bestuurder veelal kunt herkennen dat er iets niet goed is. Bij de meeste APK-keuringen komt aan het licht dat een multiriem niet meer naar behoren functioneert. Toch kun je dit zelf ook regelmatig even controleren, door de multiriem een beetje in te drukken om te voelen of het met de spanning nog goed zit.
Wanneer dit niet het geval is, of er op een andere manier naar voren komt dat dit onderdeel aan vervanging toe is, zal deze zo snel mogelijk vervangen moeten worden. Om dit zelf te doen heb je bepaalde kennis nodig, want het is niet altijd even makkelijk. Daarom wordt er aangeraden om het door een garage te laten regelen. Dit zal de monteur ongeveer een uur kosten en de prijs is inclusief bijkomende kosten 100 euro.