Opel Corsa: 5 Meest Voorkomende Problemen


rode opel corsa

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Opel Corsa. Als je een nieuwe of tweedehands Corsa wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Corsa op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Nieuwe EGR-klep nodig

Veel bestuurders die een Opel Corsa beslissen klagen steen en been over de EGR-klep. Dit onderdeel laat vaak te wensen over waardoor men vroegtijdig genoodzaakt is om dit te vervangen. Omdat de EGR-klep een belangrijke component van het uitlaatsysteem is zit er echter niet veel anders op dan hier zo snel mogelijk iets aan te laten doen. Dit onderdeel legt namelijk een verbinding tussen de inlaat sectie en de uitlaatklep. Hierdoor worden de uitlaatemissies van de auto verlaagd, waardoor deze niet in de auto zelf terecht komen, terwijl dit ook stukken beter is voor het milieu.

Er zijn meerdere symptomen die als een teken kunnen worden gezien dat er iets met de EGR-klep aan de hand is. Je doet er als automobilist goed aan om hier extra goed op te letten, zodat je zo snel mogelijk kunt handelen als er iets met dit onderdeel niet goed meer gaat. Daarbij zijn vooral de volgende zaken vaak een teken dat dit onderdeel aan vervanging toe is:

  • Verlies van vermogen
  • De auto loopt allesbehalve soepel
  • Het controlelampje brandt

De EGR-klep is te vinden onder de kap in het motorcompartiment. Wanneer deze niet meer goed genoeg werkt zal de Opel Corsa niet meer door de emissies komen. Zonder EGR-klep of met een exemplaar wat niet goed werkt zal de uitstoot toenemen. Niet alleen is dit slecht voor het milieu, je zult er zelf eventueel een boete voor kunnen krijgen wanneer dit wordt ontdekt. Dit kun je uiteraard voorkomen door een niet goed werkende EGR-klep te laten vervangen. Voor de Opel Corsa zal dit inclusief BTW en arbeidskosten tussen 230 euro kosten.   

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Vervangen Bougies

Het wil soms aardig problematisch gesteld zijn met de bougies van de Opel Corsa. Hoewel dit vrij kleine onderdelen zijn, vervullen ze toch een belangrijke rol. Ze leveren namelijk vonkjes af voor verbrandingsmotoren waardoor deze kunnen worden opgestart en blijven draaien. Daardoor kun je begrijpen dat wanneer dit niet goed gaat, er verstrekkende gevolgen zijn. Simpel gezegd komt de auto dan niet meer vooruit. Op andere momenten merk je zelfs tijdens het rijden dat er iets niet goed zit. Zo kan de auto gaan stotteren of inhouden.

Omdat de bougies dus een essentiële rol vervullen, is het van groot belang deze tijdig te vervangen wanneer ze het niet meer goed doen. Het is heel normaal dat deze na een bepaalde tijd gevoelig zijn voor slijtage, maar bij de Opel Corsa is dat wel vele malen eerder het geval dan bij veel andere auto’s, getuige de vele bestuurders die aangeven bij een niet al te hoge kilometerstand die al te moeten doen.  

Mocht de auto niet meer goed starten, dan wordt vaak aan het ergste gedacht. Dure reparaties zijn in dat geval zeker geen uitzondering, maar als het aan de bougies ligt vallen de kosten relatief mee. Wees er wel snel bij, voordat er nog meer onderdelen negatief worden beïnvloed door deze problemen. De bougies vervangen voor een Opel Corsa kost inclusief BTW en arbeidsloon ongeveer 80 euro.

Ben je in de markt voor een Opel Corsa occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion test van een Corsa.

3. Bouten Lagerkappen Nokkenas Raken Los

Een auto als de Opel Corsa kent meerdere problemen, al is dit voor veel dergelijke wagens het geval. Een bekend voorbeeld van een dergelijk euvel, hoewel klein, is dat de bouten van de lagerkappen van de nokkenas los raken. Als je hier vrij lang meer door blijft rijden kan het voor ernstige schade aan andere onderdelen zorgen. Daarom moet je er scherp op zijn dat dit niet het geval is bij jouw Corsa. Wanneer dit wel zo is, kan het namelijk veel gaan kosten, terwijl het vervangen van deze bouten zelf bijna niets kost.

4. Distributieketting Gaat Niet Lang Mee

De distributieketting die het vroegtijdig begeeft is inmiddels een bekend verhaal. Helaas weet de Opel Corsa zich op dit gebied niet op een positieve wijze te onderscheiden. Lang niet alle Opels hebben overigens last van dit probleem, maar bij de Corsa komt het aardig vaak voor. Dit probleem heeft er vaak mee te maken dat nieuwe auto’s steeds kleiner en compacter ontworpen worden. Dat geldt voor de nieuwere versies van de Opel Corsa ook, en vooral deze hebben last van deze problemen.

Als taak heeft de distributieketting het aandrijven van de nokkenas, die op zijn beurt weer ervoor zorgt dat de uitlaat kleppen bediend worden. Vanaf de buitenkant van de motor is de distributieketting niet te zien. Deze ketting wordt gemaakt van een stevig materiaal omdat deze veel moet kunnen hebben. De hoge trekkracht kan deze alleen aan wanneer het is geproduceerd met een sterk rubber. De tanden die op de ketting zetten voorkomen dat deze gaat slippen.

Een distributieketting kan een lange levensduur hebben, maar bij een Opel Corsa is dat vaak niet het geval. Verder zijn er een aantal zaken van invloed op hoe lang dit onderdeel mee kan gaan. Onder andere het onderhoud en de weersomstandigheden spelen hierin een belangrijke rol. Voordat een distributieketting zal knappen kun je vaak al merken dat er iets niet goed is. Dit valt onder andere op doordat er steeds meer geluid onder de motorkap vandaan zal komen.

Zoals gezegd komt het vooral bij nieuwere versies van de Corsa voor dat de distributieketting vroegtijdig aan vervanging toe is. Helaas kost het voor deze uitvoeringen vaak wel stukken meer dan bij oudere modellen van deze auto het geval is. Doe je dit echter niet, dan loop je de kans dat de motor in de problemen raakt, en dat is nog veel erger. Een reparatie aan de distributieketting zal aardig wat tijd in beslag nemen en kost inclusief BTW en arbeidsloon minimaal rond de 400 euro.

5. Stuur Is Erg Licht

Er zijn gelukkig niet al te veel klachten over de Opel Corsa. De meeste die er wel zijn en vaak terugkomen, zijn bovendien niet van hele ernstige aard. Een dingetje wat wel echt door meerdere mensen wordt aangegeven is dat er problemen zijn met de elektrische stuurbekrachtiging die niet altijd goed werkt. Waar dit precies vandaan komt lijkt voor zowel Opel zelf als de meeste bestuurders die hiermee zitten een raadsel. Daarbij moet wel worden gezegd dat er niet heel veel exemplaren zijn die ermee zitten. Maar mocht je bijvoorbeeld een proefrit gaan maken, dan is het zeker iets om even goed op te letten.

De tweede klacht met betrekking tot het stuur is dat dit erg licht aanvoelt. Wanneer je een ander soort auto gewend bent is het dus goed om hier in het begin extra voor op je hoede te zijn. Wees voorzichtig met het insturen zodat je een beetje kunt wennen aan het lichte stuur van de Opel Corsa. Wel is het iets wat typisch is voor deze auto. Er kan dus weinig aan worden veranderd, en het beste kun je niet voor deze auto kiezen wanneer je dit echt heel belangrijk vindt.  

Nieuwste blogs