Opel Antara: 6 Meest Voorkomende Problemen


zilveren opel antara

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Opel Antara. Als je een nieuwe of tweedehands Antara wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de Antara op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Kapotte Lambda Sensoren

De Opel Antara is geen auto die met enorm veel problemen te kampen heeft. Toch zijn er wel een aantal zaken waar meerdere weggebruikers die dit populaire Opel model bezitten last van hebben. Om te beginnen is dat de waterpomp. Deze hoort normaal gesproken koelvloeistof door het motorblok te pompen om te voorkomen dat de motor oververhit kan raken. Het onderdeel wordt aangedreven door de multiriem, waardoor de kans ook aanwezig is dat hier iets mee aan de hand is. Vaker blijkt het bij de Opel Antara toch wel om de waterpomp zelf te gaan.

Een duidelijke indicator van een waterpomp die niet meer goed werkt is het continue moeten bijvullen van de koelvloeistof. Er wordt met een lampje op het dashboard aangegeven dat het niveau van de koelvloeistof te laag is. Met een kapotte waterpomp zul je dit daarom steeds vaker gaan zien. Een andere manier om het op te merken is een temperatuurmeter die in het rood komt. Mocht dit allemaal niet gebeuren maar werkt de waterpomp toch niet meer goed, dan kan de motor oververhit raken. Er kunnen dan zelfs rookpluimen onder de motorkap vandaan gaan komen.

Om dit op te lossen en niet steeds koelvloeistof te hoeven bijvullen, kun je daarom het beste de waterpomp laten vervangen. Dit zal je inclusief BTW en arbeidskosten ongeveer 100 euro kosten. Zoals gezegd is het dus wel goed om duidelijk uit te laten zoeken dat het ook echt aan de waterpomp ligt, ondanks dat dit bij dergelijke symptomen doorgaans het geval is met de Opel Antara. Zo voorkom je namelijk wel dat bepaalde onderdelen voor niets worden vervangen en het echte probleem nog steeds niet is opgelost.    

2. Hoog Verbruik

Een auto met een hoog verbruik is om meerdere redenen vervelend. Allereerst omdat het vaak meer kost dan in eerste instantie werd gedacht. Wanneer de auto precies zoveel gebruikt als gedacht, hadden veel mensen deze in eerste instantie al niet gekocht. Daarom kun je er meestal wel vanuit gaan dat er iets anders aan de hand is wanneer het verbruik onverwachts hoog is. In het geval van de Opel Antara blijkt het verbruik ontzettend hoog voor sommige bestuurders, die daar dan ook hun ongenoegen over laten blijken. 

Sommige Antara bezitters willen zelfs zover gaan om mensen die interesse hebben deze auto te kopen te waarschuwen dit niet te doen in verband met het hoge gebruik. Opvallend genoeg zeggen anderen er weer nauwelijks iets mee te merken. Daarbij spelen vaak andere zaken ook een rol, zoals rijstijl en de manier waarop de auto precies wordt gebruikt. Omdat het moeilijk is in te schatten waar dit hoge verbruik vandaan komt, kun je het beste goed na laten kijken of er iets aan de hand is waardoor dit wordt veroorzaakt.  

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Problemen Met Het Stuurhuis

Wanneer er zich problemen met het stuurhuis voordoen is dit vaak te wijten aan slijtage. Er komt daardoor steeds meer speling wat vanzelfsprekend het sturen zelf bemoeilijkt. De Opel Antara heeft hier aardig vaak last van, getuige het feit dat meerdere mensen klagen over problemen met dit specifieke onderdeel. De beste zet is in dat geval om het stuurhuis te vervangen, zodat je weer snel volledig vrij alle bochten kunt nemen. 

Het klinkt misschien vrij makkelijk, maar de reparatie zelf is dat helaas niet. Daarbij is het onderdeel zelf niet al te goedkoop. Een nieuw stuurhuis kost al gauw een paar honderd euro, en daar komen dan de kosten voor de reparatie zelf nog bij. Mocht je echt veel hinder ondervinden van problemen met het stuurhuis van de Opel Antara, dan zit er echter niets anders op.

4. Turbo Moet Worden Vervangen

De turbo is een belangrijk onderdeel van de Opel Antara. Helaas blijkt dat deze er nog wel eens vroegtijdig de brui aangeeft. Daarmee is dit een van de minpunten van deze auto. Normaal gesproken zorgt de turbo voor meer vermogen. Dit gebeurd doordat er meer lucht in de cilinders wordt geperst, en daardoor wordt er extra brandstof ingespoten. Voor een gedeelte zit de turbo in het uitlaatspruitstuk en voor een ander gedeelte in de inlaat.

Een turbo maakt per minuut wel 10.000 toeren per minuut en is daardoor gelijk ook aardig kwetsbaar. Bij de Antara is dit nog iets meer het geval, gezien de vele bekende verhalen over problemen met dit onderdeel. Onder normale omstandigheden gaat een turbo ongeveer tot 150.000 gereden kilometers mee, maar dat blijkt bij deze auto vaak de helft of zelfs minder te zijn. Daarna verslijten de lagers en kan de turbo in zijn behuizing gaan bewegen.

Er zijn meerdere indicatoren waaraan je kunt merken dat er iets niet goed is met de turbo. Zo komt er vaak blauwe lucht uit de uitlaat en gaat het olieverbruik omhoog. Daarnaast hoor je vaak geluiden uit de uitlaat komen en worden er soms foutcodes gegeven. Hoewel dit vaak op problemen met de turbo duidt, hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Let er dus goed op dat je de juiste diagnose laat stellen wanneer je last hebt van dergelijke klachten met de Opel Antara, zodat ook de juiste oorzaken aangepakt worden.

Het kan soms vrij lastig zijn om bij een turbo te komen wanneer deze moet worden vervangen voor de Opel Antara. Daarbij hangt het er wel een beetje vanaf welk type van deze auto je precies bezit. Zoals gezegd moet je wel erg goed opletten dat de problemen daadwerkelijk komen doordat de turbo niet meer goed functioneert. Als dit echt het geval is, dan kost het meestal tussen de 225 en 270 euro om een turbo te vervangen inclusief arbeidsloon en BTW.   

5. Stabilisatorstang

De stabilisatorstang wordt ook wel sway bar genoemd. Het is een erg belangrijk onderdeel van de ophanging van een auto. Helaas laat de kwaliteit hiervan bij de Opel Antara soms te wensen over, gezien het grote aantal mensen dat de stabilisatorstang heeft moeten laten vervangen. Dit onderdeel is ervoor bedoeld de auto in evenwicht te houden, waardoor de wegligging goed is. Problemen met de stabilisatorstang verstoren die dan ook.

Mocht dit onderdeel niet meer optimaal functioneren, dan herken je dit vaak op verschillende manieren. Voorbeelden hiervan zijn een bonkend geluid wanneer je wilt insturen, of wanneer je over een drempel heen rijdt. Ook kan het zijn dat alleen de rubbers of beugels die bij het onderdeel horen vervangen hoeven te worden. Laat het dus goed nakijken, zodat er geen onderdelen vernieuwd worden waarbij dit nog helemaal niet hoeft.

6. Roestproblemen

Er zijn meerdere mensen die klagen over roestproblemen met de Opel Antara. Daarbij schijnt dit op meerdere plaatsen tegelijk voor te komen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de achterklep en de sierstrippen. Erg vervelend natuurlijk. Niet alleen ziet het er allesbehalve mooi uit, het kost vaak vrij veel om dit te laten maken. Wanneer je er echter niets aan doet kunnen er nog veel meer dingen beschadigd raken met als gevolg dat de kosten veel hoger zijn. Het lijkt helaas een probleem wat onlosmakelijk met deze auto verbonden is, wat het lastig maakt om een goede oplossing te vinden.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs