Mercedes W212: Top 7 Meest Voorkomende Problemen


mercedes-w212-meest-voorkomende-problemen

De Mercedes W212 werd voor het eerst op de markt gebracht in 2010 en is daarna nog zes jaar lang in productie geweest bij Mercedes. Om deze reden is het over het algemeen niet moeilijk om een tweedehands Mercedes W212 te vinden. Echter, met welke problemen moet je rekening houden als je deze auto wilt aanschaffen?

De Mercedes W212 heeft in totaal zeven veelvoorkomende problemen. Het hybridesysteem is storingsgevoelig, de motor kan happeren of de injectoren werken niet goed, de ophanging kan verzakken, de brandstofpomp kan slecht werken, de automaat komt niet uit de parkeerstand of de sloten hebben een storing.

Nu je dit weet wordt het tijd om hieronder dieper op alle problemen in te duiken. Daarnaast bespreken we ook hoe je ze kunt ontdekken en wat het je zou kosten als je besluit het probleem zelf op te lossen. Lees snel verder!

1. Hybride Systeem Geeft Problemen

Als het hybridesysteem problemen heeft kan dit tot gevolg hebben dat de auto helemaal uit zal schakelen. Er kan dan zelfs niet worden verder gereden op alleen de verbrandingsmotor. Dit kwam vooral veelvuldig voor bij vroegere uitvoeringen. Doordat er sindsdien diverse software updates zijn gedaan is het inmiddels verholpen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Haperende/Stotterende motor

Een probleem als een haperende of stotterende motor komt vaak langzaam op. Zo gebeurd het eerst om de paar weken, waarna het steeds vaker voorkomt. Dit is op zich al niet goed, helemaal niet wanneer het na verloop van tijd dagelijks gaat gebeuren. Het kan onder andere komen doordat er veel (te) korte stukken met de auto worden afgelegd, wat voor wel meer problemen de oorzaak kan zijn. Vaak horen we ook dat dit gebeurd bij lage toeren.

Het lastige aan dit soort problemen is dat de exacte oorzaak nog wel eens moeilijk te achterhalen kan zijn. Soms kan een software update het vrij eenvoudig verhelpen, maar vaak is dit niet genoeg. Daarbij is het erg vervelend als er allerlei dingen vervangen worden tegen hoge kosten en later blijkt dat dit het nog steeds niet heeft opgelost. Er kunnen dan ook veel redenen zijn waardoor dit ontstaat. Dit zijn enkele voorbeelden van onderdelen die de schuld van deze problemen kunnen zijn:

  • De druksensor
  • De EGR klep
  • De dynamo
  • De versnellingsbak
  • De injectoren
  • De koppelomvormer

Omdat er zoveel dingen de mogelijke oorzaak vormen, is het soms een hele zoektocht om te achterhalen wat er aan de hand is. Daarom is het extra belangrijk om dit na te laten kijken door een specialist. Deze zal misschien ook niet heel snel kunnen achterhalen wat het precies is, maar zelfs dan zou je nog op meerdere plaatsen advies kunnen vragen. Dit is nog altijd beter dan een dure reparatie waarna het nog steeds niet is opgelost.

Ben je in de markt voor een Mercedes W212, bekijk dan zeker onderstaande video voor het aankoopadvies.

3. De Ophanging En De Luchtbalgen

Wat direct op zal vallen aan de ophanging van menig Mercedes, is dat het zeker geen eenvoudig systeem is. Daardoor kunnen er bij kleine probleempjes al aardig wat klachten ontstaan. Een klein lek of een onderdeel wat is versleten kan in dat geval al genoeg zijn. Het gevolg is een wat ruwere rijervaring of een lelijke inzakking. In dat soort gevallen is een oorzaak vaak het ergste, namelijk luchtlekkage van de luchtbalg achterin.

Wanneer dit aan de hand blijkt te zijn zullen de luchtbalgen vervangen moeten worden. Dit is een aardige klus, want er moeten heel wat onderdelen uit elkaar worden gehaald. Bovendien moet het plaatsen van de nieuwe luchtbalgen enorm secuur gebeuren. Normaal gesproken is dit dus een klus voor de garage.

Mocht je het vermoeden hebben dat jouw W212 luchtbalg problemen heeft, dan is het zaak bijtijds actie te ondernemen. Laat je het probleem langer voortduren, dan is de kans groot op meer schade. Met nieuwe luchtbalgen kan de vering weer gerepareerd worden en zal het voertuig weer als nieuw rijden. Kosten voor een dergelijke reparatie? Afhankelijk van of het de voor- of achteras betreft, kan dit oplopen tot over de 1.500 euro, dat is wel inclusief BTW.

4. Slecht Werkende Brandstofpomp

Als onderdeel van het brandstofsysteem heeft de brandstofpomp een belangrijke functie. Wanneer deze dus kapot gaat levert dat veel problemen op. Dit kan bij de Mercedes w212 nog weleens voorkomen. Als dit bij jou ook het geval is kan het verschillende oorzaken hebben. Een slecht werkende of defecte brandstofpomp herken je onder andere aan:

  • Een motor die niet goed aanslaat tijdens het starten
  • Foutcodes in de ECU
  • Daling van het maximale motorvermogen
  • Cilinderoverslag die plaatsvindt

Wat het ook mag zijn, het is wel degelijk een probleem. De motor krijgt namelijk geen of onvoldoende brandstof aangevoerd als de pomp niet goed functioneert. Het zal echter niet altijd gelijk duidelijk zijn. Bij brandstofdruk die te laag is hoeft de brandstofpomp niet altijd kapot te zijn. Soms krijgt deze namelijk onvoldoende spanning. Dan ligt het dus niet aan de pomp zelf. Als dit wel zo is, dan is de kans groot dat er wel vervangen zal moeten worden.

5. Gevoelige Injectoren

De zogenaamde Piezo injectoren zijn extra gevoelig bij dit type E-klasse van Mercedes. Dat kan voor bepaalde problemen zorgen, die niet altijd even makkelijk te verhelpen zijn. In dat opzicht doe je er goed aan dit altijd door een deskundige te laten bekijken, wat de oplossing luistert erg nauw.

Het is niet altijd genoeg om de injectoren simpelweg te vervangen. Deze werken binnen ontzettend kleine marges, waardoor dit erg secuur moet worden opgelost. Als dat niet goed gebeurd blijft het terugkomen of gaat het helemaal niet weg. Let hier dus extra goed op. 

6. Hendel Automaat Komt Niet Uit P-Stand

Een vaker gehoorde klacht is dat de hendel van de automaat niet altijd uit de P stand komt wanneer je wilt schakelen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom dit gebeurd. Daarom is het van belang om erachter te komen waar het precies vandaan komt, zodat het op de juiste manier kan worden verholpen.

Mogelijke oorzaken zijn een kapotte schakelaar van de remlichten of een accuspanning die te laag is. Wanneer het niet een van deze twee zaken blijkt te zijn, kun je nog wat anders doen. Kijk in het tellerhuis of de auto de juiste stand aangeeft waarin de versnelling staat. Wanneer dit niet een van de standaard standen is, dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand. In dat geval kunnen er problemen zijn met de schakelunit.

7. Sloten Zijn Kwetsbaar

Dit is een mankement wat vooral veel voorkomt bij vroegere bouwjaren. Hierbij blijkt dat de contactsloten extra kwetsbaar zijn en veel eigenaren ondervinden hier problemen mee. Het zogenoemde DAS systeem (Drive Autorization System) werkt met EIS (Electronic Ignation Switch).

Als de EIS een storing heeft of defect is, zal de DAS vervolgens het systeem uitschakelen. In het EIS systeem staan belangrijke gegevens en codes die communiceren om zodoende de deur te openen. Deze zijn uniek voor ieder voertuig. Het verschaft daarbij de toegang naar andere elektrische modules in de auto. Werkt het dus niet, dan functioneren deze andere modules ook niet. Eventuele problemen waaraan je dit kunt herkennen zijn:

  • Sleutel kan niet worden gedraaid in contactslot
  • De centrale vergrendeling functioneert niet
  • Lukt niet om sleutel uit contactslot te halen
  • Elektrisch stuurslot wordt niet ontgrendeld
  • Hoewel de sleutel draait start de auto niet

Omdat het om een officieel en uniek contactslot gaat, doe je er goed aan altijd naar een officiële Mercedes dealer of garage te gaan. Er zijn verhalen bekend van mensen die het via de niet officiële weg doen, wat vaak nog meer problemen oplevert. Om dit te voorkomen kun je beter het zeker voor het onzekere nemen en wat meer betalen om het via de veilige weg te doen. De kosten voor het vervangen van het contactslot liggen tussen de 1.000 en 1.400 euro. Wanneer het stuurslot gerepareerd moet worden liggen de kosten tussen de 800 en 1.000 euro.   

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs