Mercedes B-Klasse Automaat: Top 6 Meest Voorkomende Problemen


zwarte mercedes b-class

De Mercedes B-Klasse is al sinds 2005 in productie. Het is dus niet zo gek dat je er tegenwoordig veel van op de weg ziet. Daarnaast zijn er veel modellen die ondertussen wat ouder zijn en dat zorgt voor de nodige problemen bij deze auto. Laten we je eerste een snel antwoord geven:

De meest voorkomende problemen van een BMW B-Klasse automaat zijn als volgt: problemen met het vliegwiel, de multiriem of de dynamo. Verder zijn er de koppeling die vervangen moeten worden, de elektrische parkeerrem die het niet goed doet en de navigatie die het begeeft.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd! Hieronder duiken we dieper in op de specifieke problemen, hoe je ze herkent en de specifieke kosten waar je rekening mee moet houden.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

1. Het Dual-Mass Vliegwiel

De B-Klasse kent veel problemen met het zogenaamde dual-mass vliegwiel. Dat is op zich al vervelend, maar het wordt nog minder leuk wanneer je weet dat er hiervoor eigenlijk vrijwel altijd een reparatie of vervanging van de garage is vereist. Dit kan namelijk alleen gebeuren door eerst de koppeling te verwijderen en dat is geen makkelijke klus wanneer je er geen verstand van hebt. En zelfs voor mensen die dat wel hebben zal het tegenvallen.

Voordat we kijken hoe het dual-mass vliegwiel vervangen kan worden en wat de kosten hiervoor zijn, gaan we eerst bespreken hoe je dit probleem kunt herkennen. En dat is belangrijk, want als je er niet op tijd bij bent kan het nog meer schade opleveren. De volgende dingen kunnen aanduiden dat er iets niet goed is met dit onderdeel:

  • Trillingen in het stuur
  • Ratelen van de versnelling
  • Lastig kunnen schakelen

Wanneer je merkt dat er een van deze dingen aan de hand is, kun je het beste zo snel mogelijk een garage opzoeken. Hiermee voorkom je vervolgschade en dat er nog meer onderdelen beschadigd raken of vervangen moeten worden. Als het dual-mass vliegwiel is versleten zal dit vervangen moeten worden. Hiervoor moet de koppeling verwijderd worden wat met speciale onderdelen gebeurd.

Wanneer een monteur dit doet zullen er gelijk een aantal andere onderdelen worden gecontroleerd zoals de druklager en de koppeling. Op dat laatste komen we overigens later nog terug, want ook daarmee is bij de Mercedes B-Klasse nog wel eens iets aan de hand. Het vervangen van een dual-mass vliegwiel kost tussen de 550 en 900 euro inclusief arbeidskosten en BTW. Dit komt deels door de kosten voor het onderdeel zelf, maar ook omdat het aardig veel werk is en een monteur er dus al gauw een halve dag aan kwijt is.   

Ben je in de markt voor een Mercedes B-klasse, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies!

2. Veel Gerammel en Geluiden

Het is algemeen bekend dat er vaak van alles rommelt aan de Mercedes B-Klasse. Daarbij maakt de auto ook nog weleens wat vreemde geluiden. Vaak is dit niets ergs, maar het risico van een auto die sowieso wat veel rammelt is dat je het niet meer in de gaten hebt als er echt iets aan de hand is. Deze geluiden kunnen namelijk ook duiden op meer ernstige problemen zoals met de multiriem of met de dynamo.

Als het erop lijkt dat het gerammel en de geluiden steeds erger worden, is het dus een goede vervolgstap om dit even bij de garage te laten controleren. Mocht het wel aan de dynamo of multiriem liggen dan zullen deze vervangen moeten worden. Voor een multiriem kost dat ongeveer 100 euro, en bij een nieuwe dynamo ben je rond het dubbele van dat bedrag kwijt. Dat is wel voor beiden inclusief alle bijkomende kosten. 

3. Koppeling Moet Worden Vervangen

Een kapotte koppeling is knap vervelend en komt helaas vaak voor bij dit soort Mercedessen. De koppeling is het onderdeel wat zorgt voor de verbinding van het vliegwiel en de prise-as. Daar zitten overigens meerdere onderdelen tussen. Deze behoren allemaal tot de koppeling. Wanneer dit onderdeel niet meer naar behoren functioneert moet hier snel wat aan gedaan worden, voordat de rest van de auto hier ook onder lijdt.

Wanneer de koppeling vrij laat afslaat of dat helemaal niet doet is dit een teken dat deze aan vervanging toe is. Dit kun je normaal gesproken testen in de derde versnelling. Wanneer het echter niet helemaal duidelijk is, kun je het ook nogmaals in de vierde versnelling proberen voor de zekerheid.

Wanneer je overigens sowieso moeite met schakelen hebt is dit ook een teken dat de koppeling aan vervanging toe is, net als wanneer je een branderige lucht ruikt. Normaal gesproken gebeurd dit rond de 100.000 kilometer gereden te hebben, maar het kan bij een Mercedes B-Klasse al wat eerder het geval zijn.

Mocht het tot het punt zijn gekomen dat de koppeling aan vervanging toe is, dan kun je net zo goed alle onderdelen hiervan laten vervangen. Daardoor voorkom je dat er later nog meer kleine onderdeeltjes die tot de koppeling behoren stuk gaan en je iedere keer opnieuw moet betalen voor arbeidskosten en dergelijke. Het vervangen van de complete koppelingsset zal je 380 euro kosten, maar dan kun je er wel gelijk voor een lange tijd weer mee vooruit..

4. Temperatuurmeter Veranderd

Dit is niet het allergrootste probleem, maar daarom zeker niet minder vervelend. De temperatuurmeter wil namelijk soms schommelen. Dit houdt in dat deze steeds verandert, terwijl de werkelijke temperatuur dat juist niet doet. Er is eigenlijk niets aan de hand, maar het lijkt alsof dit wel zo is. Dit komt vooral bij B-Klasse uitvoeringen voor uit de eerste bouwjaren. Hoewel het dus niets is om bang voor te zijn, kun je altijd kijken of de garage er iets aan kan doen.

Het kan vrij stressvol zijn om de temperatuur van het ene op het andere moment omhoog en omlaag te zien schieten. Daarbij kan het liggen aan de warmteverdeling. In Sommige gevallen kan het verholpen worden door de thermostaat te vervangen. Let er wel goed op dat dit de daadwerkelijke oorzaak is, zodat je deze niet voor niets eruit laat halen. Het vervangen van dit onderdeel kost vaak rond de 120 euro inclusief alle bijkomende kosten.

5. Elektrische Parkeerrem Werkt Niet Goed

Wanneer een elektrische parkeerrem niet naar behoren werkt kan dit verschillende oorzaken hebben. Bij Mercedessen uit de B-Klasse komt dit nogal vaak voor. Toch is het zelden gelijk duidelijk waar dit precies aan ligt. Onderdelen als de stelmotoren en het hoofdrelais kunnen hier onder andere de schuld van zijn. Daarbij wordt er ook altijd aangeraden om de auto in de versnelling te parkeren.

Toch hebben veel eigenaren van een Mercedes B-Klasse vaak geen idee waar het aan ligt. Dit terwijl je met een elektrische parkeerrem die weigert niet makkelijk weg kunt rijden. Laat er daarom naar kijken wanneer je hier vaker problemen mee hebt. Misschien dat experts bij de erkende garage kunnen zien wat het euvel is en of het aan een van de bovenstaande onderdelen ligt.

6. Navigatie Begeeft Het

Het komt vooral bij de eerdere modellen in de Mercedes B-Klasse voor dat de navigatie nog wel eens weigert of er helemaal mee stopt. Daarom is het goed om deze zo snel mogelijk na aankoop goed te controleren om te zien of er iets opvalt. Wanneer dit het geval is, kan af en toe een softwareupdate een hoop van deze problemen verhelpen. Mocht dit het ook niet oplossen, dan wordt het een lastiger verhaal.

De navigatie is bij veel Mercedessen nog wel eens een punt wat te wensen overlaat. Op dit gebied lijkt deze autofabrikant wat achter te blijven in vergelijking met veel concurrenten. Al gaat het er de laatste jaren wel een stukje beter uitzien. Wanneer je echter in het bezit bent van een wat oudere wagen uit de B-Klasse is de kans zeker aanwezig dat het allemaal niet naar behoren werkt.

Nieuwste blogs