Mercedes ML 350: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


mercedes-ml-350-meest-voorkomende-problemen

De Mercedes ML 350 is een bekende SUV van Mercedes die ongeveer zo’n twee decennialang verkocht is. Dat heeft ervoor gezorgd dat er aardig wat exemplaren van deze M-klasse Mercedes op de weg te vinden zijn. Grote kans dus dat je deze wagen tegenkomt als je een tweedehands SUV zoekt. Echter, op welke problemen moet je dan letten?

Problemen bij een Mercedes ML 350 hebben vaak te maken met de distributieketting en de motor. De distributieketting kan na verloop van tijd te los komen te zitten en dat kan ernstige motorschade opleveren als het niet wordt opgelost. Motorproblemen ontstaan vaak doordat er niet genoeg olie aanwezig is en de motor hierdoor slecht accelereert of een ratelend geluid veroorzaakt.

Nu je dit weet wordt het tijd om hieronder dieper op alle problemen in te duiken. Daarnaast bespreken we ook hoe je ze kunt ontdekken en wat het je zou kosten als je besluit het probleem zelf op te lossen. Lees snel verder!

1. Distributieketting

Na verloop van tijd is het vrij normaal dat de distributieketting op de motor van een Mercedes op kan rekken. Dit heeft allerlei oorzaken, al is het vaak een combinatie van meerdere factoren. Voorbeelden hiervan zijn veel gemaakte kilometers, onvoldoende onderhoud of simpelweg veelvuldig gebruik in combinatie met veroudering.

De distributieketting blijft normaal gesproken goed werken met dank aan de ingebouwde distributiekettingspanner. Dit helpt de distributieketting om gespannen te zijn en te blijven.

Na een tijd rekt deze echter steeds verder uit. Doordat deze steeds langer wordt gaat de timing van de motor steeds verder verlopen. De kettingspanner kan het dan niet meer compenseren. Er zijn een aantal symptomen waaraan je dit kunt herkennen, zoals bijvoorbeeld:

  • Een tikkend geluid
  • Het storingslampje wat gaat branden
  • De ketting die gaat klapperen

Als het eenmaal zover is dat deze klachten voorkomen, dan is doorrijden absoluut een slecht idee. Er ontstaat dan kans op ernstige motorschade. Mercedes heeft eerder aangegeven dat voor bepaalde modellen de distributiekettingen niet voldoende gehard zijn.

Om ergere problemen te voorkomen moet er regelmatig onderhoud uitgevoerd worden zodat de auto in de best mogelijke conditie kan blijven.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Aarzelende Motor

Een aarzelende motor die begint te rammelen bij het starten is een vaker voorkomend probleem bij ml 350 modellen. Dit gebeurd vooral wanneer het erg koud is en bij het starten. Dit hoeft niet altijd lang te duren maar kan soms wel aardig vervelend zijn. De mogelijke boosdoener is in dit geval de motorsmering.

De oliezeef is het onderdeel wat ervoor zorgt dat de olie wordt opgezogen. Daarna laat dit het stijgen naar de bovenkant van de motor.

Het kan zijn beschadigd. Hierdoor kost het extra tijd om de olie te laten stijgen en deze is op dat moment nog vrij stroperig. Het kan dan ongeveer een halve minuut duren waarna alles weer normaal zal functioneren.

Dit omdat de smering van de motor dan weer normaal verloopt. Het is goed om de staat van de motor te onderzoeken als dit zich vaker voordoet. Al is het maar om grotere problemen te voorkomen, of uit te sluiten dat het iets anders is.

Er zijn nog meer eventuele oorzaken. Zo kan het liggen aan de gloeibougies of te vloeibare olie. De tweede oorzaak komt vaak voor nadat de olie is ververst. Als dan niet voor de beste soort olie is gekozen, kan dit problemen opleveren.

De olie is dan dunner dan de originele soort, waardoor bij kou de smering niet voldoende is om het dichtslaan van de motor te verminderen. Er zit dan vaak niets anders op dan de olie opnieuw te vervangen als je dit wilt verhelpen.  

Als je in de markt bent voor een Mercedes ML 350, bekijk dan zeker onderstaande video!

3. Ratelend Of Tikkend Geluid

Wanneer je een ratelend geluid hoort dan speelt dit vaak op specifieke momenten op. Het gebeurd vooral wanneer je op lage snelheden rijdt of als je over een hobbelig of ongelijk wegdek gaat, of een hobbel neemt. Zoals zo vaak valt dit juist op wanneer je onregelmatig rijdt.

Dus ook wanneer je op de snelweg file aan het rijden bent, of met onregelmatige snelheden te maken hebt omdat je binnen de bebouwde kom bent. Rij je juist langdurig in hetzelfde tempo, dan zal het minder snel opvallen, ondanks dat het probleem er misschien al gewoon is.

Een ander moment waarop een ratelend of tikkend geluid op kan vallen is bij het starten van de auto. Soms start de auto helemaal niet maar hoor je wel het tikkende of ratelende geluid. In dit geval zal dat liggen aan het startrelais, wat niet voldoende stroom krijgt.

Dit wordt dan weer veroorzaakt door een accu die leeg of zwak is. Komt het geluid juist voor tijdens het optrekken, dan duidt dit vaak op iets anders. Een loszittende hitteplaat of uitlaat kan in dat geval goed de boosdoener zijn. Als dit het geval is dan valt het mee, het is namelijk relatief eenvoudig om dit weer vast te zetten. Alleen wanneer de onderdelen echt zijn verroest is het beter om deze wel in hun geheel te vervangen.

De auto kan soms het geluid produceren wanneer er door een bocht wordt gereden. De aandrijfas of de homokineet kunnen dan de oorzaak zijn. Als de smering niet meer goed is of de hoes om de homokineet stuk gaat, spelen dit soort problemen op.

Een andere oorzaak waardoor dit kapot kan gaan is impact, dus bijvoorbeeld als je ergens hard tegenaan gereden bent. Als dit de oorzaak van het geluid is en je rijdt ermee door, dan zal dit na verloop van tijd steeds nadrukkelijker hoorbaar worden.

Bovendien kan het gevaarlijke situaties opleveren en kunnen er nog meer onderdelen kapot gaan. Ga daarom bijtijds naar een erkende garage met deze problemen.   

4. Balansas En Het Tandwiel

Er kan slijtage ontstaan aan de balansas met tandwiel bij de Mercedes ml 350. Deze problemen zijn bekend en komen vaker voor bij dit type auto. Dat kan al beginnen vanaf het moment dat deze in gebruik wordt genomen. Bij splinternieuwe exemplaren kan het dus ook gebeuren.

Het heeft te maken met een montagefout alleen is er nooit een officiële terugroepactie geweest, zoals dit met andere mankementen bij bepaalde modellen vaak wel het geval is. Daardoor is het onduidelijk of het gaat om ml 350 exemplaren die in een bepaalde periode zijn geproduceerd.

Ondanks dat het probleem al gelijk begint, kan het vrij lang duren voordat het echt op gaat spelen. Je hoeft er dus niet gelijk iets van te merken, maar dan nog blijft het vervelend. Als het zover komt dat de balansas vervangen moet worden, gaat dit een prijzige klus zijn. De motor dient namelijk gedemonteerd te worden.

Dit is daarom een klus voor een erkende monteur, die niet goedkoop zal zijn. Het kan zomaar tussen de 3.000 tot 6.000 euro kosten, afhankelijk van de specifieke situatie. 

5. Slechte Acceleratie

Het slecht accelereren van de Mercedes ml 350 is een alom bekend mankement. Veel eigenaren zijn erg tevreden over deze auto maar noemen dit vaak als een klein minpuntje.

Opvallend genoeg komt het niet doorlopend voor, volgende de meesten. Maar soms heeft de auto problemen met accelereren. Dit gaat dan niet op een vloeiende manier, wat soms lastig en bovenal vervelend kan zijn als bestuurder.

Nog opvallender is dat het soms heel nadrukkelijk gebeurd, in andere gevallen heel licht en soms helemaal niet. Dat is opvallend, omdat veel dergelijke problemen vaak langzaam opkomen en dan blijvend zijn.

Dat is hier dus niet zo. Wel komt dit bij veel bestuurders met deze klachten pas voor na een bepaalde hoeveelheid kilometers op de teller, al kan deze variëren. Soms na 100.000, in andere gevallen na 60.000 kilometer. Mercedes heeft overigens toegegeven dat het een bekend probleem is.

Er zijn gevallen bekend waar dit is opgelost met een softwareupdate. Veel mensen geven echter ook aan dat dit bij hun het probleem niet heeft opgelost.

Een andere optie die het kan verhelpen is het verversen van de transmissievloeistof. Dat zal het meestal op zijn minst verminderen, zoniet helemaal oplossen. Een liter transmissievloeistof kost rond de 10 en 20 euro. Let overigens wel op dat er altijd geschikte olie wordt gebruikt.     

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs