Mercedes C350e: Top 6 Meest Voorkomende Problemen


Rode Mercedes C350e

De Mercedes C350e is een populaire benzine-elektro hybride sedan of stationwagen van Mercedes. De auto werd tussen 2017 en 2018 geproduceerd en heeft met 275 pk aardig wat vermogen onder de motorkap liggen. Echter, met welke problemen moet je rekening houden als je deze auto tweedehands wil kopen?

Problemen bij een Mercedes C350e hebben vaak te maken met de versnellingsbak of de elektrische techniek. De versnellingsbak staat erom bekend snel te slijten en heeft dan zeker onderhoud nodig. Daarnaast zorgt de electronica voor onder andere problemen met de parkeersensoren, de backup accu en gevarenlampjes op het dashboard.

Nu je dit weet wordt het tijd om hieronder dieper op alle problemen in te duiken. Daarnaast bespreken we ook hoe je ze kunt ontdekken en wat het je zou kosten als je besluit het probleem zelf op te lossen. Lees snel verder!

1. Schakelproblemen

Het ontstaan van schakelproblemen kan vaak vele redenen hebben. Mocht jouw voertuig ermee kampen, dan merkt je dat gauw genoeg. Deze gaat dan slecht schakelgedrag vertonen, wat aardig vervelend kan worden. Er treedt dan slijtage op in de automatische versnellingsbak. In veel gevallen ontstaat dit door te snel optrekken of vaak rijden met een aanhanger of caravan. In sommige gevallen komt het voor zonder deze dingen.

Na een tijd treden er vaak mankementen op. De ATF olie is vervuild door allerlei zaken. In principe zou deze nooit vervangen hoeven worden, maar in de praktijk blijkt dit vaak niet haalbaar. Dit is daarna goed merkbaar als bestuurder, want het wordt simpelweg steeds moeilijker om te schakelen. Ook schakelt de auto pas bij hoge toerentallen op.

De oplossing is gelukkig niet ver weg. Door de automaat te spoelen, ook wel flushen genoemd, worden dergelijke problemen vaak prima verholpen. Maar hoe werkt dat precies? Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Deze methode wordt overigens niet alleen gebruikt om deze klachten te verhelpen, maar net zo goed om ze alvast te voorkomen.

Met een speciale machine wordt de oude olie tien minuten gespoeld en daarna afgepompt. Vervolgens wordt het automaat filter ook nog vervangen en de automaat gespoeld. Daarbij wordt gelijk nieuwe olie toegevoegd. Er wordt aangeraden om dit na iedere 60.000 tot 100.000 kilometer opnieuw te doen. De kosten hiervoor liggen rond de 300 euro.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Elektrisch bereik is beperkt

Dit hangt deels af van de rijstijl, de plekken waar je rijdt en hoe druk het daar is. Toch horen we vaker dat het elektrisch bereik met de c350e korter is dan wordt aangegeven. De teller zegt dan bijvoorbeeld dat er nog 25 kilometer elektrisch gereden kan worden, terwijl dit in werkelijkheid maar 15 of 20 kilometer is.

Hoewel het vaak ligt aan een combinatie van de eerder genoemde zaken, is dat niet altijd zo. Soms gebeurd hetzelfde bij automobilisten die heel rustig rijden en in hetzelfde tempo. Mocht dit bij jou ook zo zijn, dan zou er wat anders aan de hand kunnen zijn. Er wordt daarbij overigens gesteld dat er ongeveer 30 kilometer met de auto gereden zou kunnen moeten worden, wanneer deze volledig is opgeladen.

Het is, met dank aan de omstandigheden, vrij normaal dat dit in de praktijk de actieradius maar rond de 25 kilometer ligt. Mocht de accu echter vol zijn en kom je niet verder dan 15 tot 20 kilometer, dan kan er meer aan de hand zijn. Als dit het geval is kan het verstandig zijn om de accu na te laten kijken om er erachter te komen wat er aan de hand is.

Als je in de markt bent voor een Mercedes C350e, bekijk dan zeker onderstaande video!

3. Last Van Defecte Parkeersensoren

De parkeersensoren werken alleen wanneer je aan het rijden bent, ook achteruit. Deze beginnen te piepen wanneer je in de buurt van een object zult komen. Daarbij werkt het niet boven een snelheid van 15 kilometer per uur. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor storingen of defecten aan parkeersensoren. De volgende zijn hier veel voorkomende voorbeelden van:

  • Piepen op willekeurige momenten
  • Twee gele lijnen die altijd aanstaan bij lage snelheden
  • Sensoren functioneren helemaal niet
  • Rode LED indicatoren staan continu aan
  • Gepiep blijft constant doorgaan

Wat er ook aan de hand mag zijn, alle bovengenoemde punten zijn uiteraard vrij vervelend. Daarom is het zaak dat het systeem wordt afgelezen om te kijken welke foutcode er precies wordt gegeven. Daaruit kan dan worden opgemaakt wat er precies aan de hand is. Zo kan de sensor beschadigd zijn, kan er regen of modder op de sensoren zitten, kunnen de sensoren niet meer verbonden zijn of ligt het aan de bedrading.

Vaak kun je zelf al enigszins raden wat er aan de hand is. Heb je bijvoorbeeld alleen problemen bij regen en nat weer? Dan is de kans groot dat er water in een of meerdere sensoren zit waardoor ze niet goed werken. Daarnaast is het goed om te weten welke sensoren precies problemen hebben. De oplossing is uiteindelijk dat deze vervangen zullen moeten worden, althans, in de meeste gevallen. 

4. Schokken bij het remmen

Onder bestuurders van de c350e is het schokken tijdens het afremmen een vaak gehoord probleem. Daarbij horen we nauwelijks klachten over het afremmen bij hoge snelheden. Dit gaat eigenlijk vrijwel altijd prima en niemand ondervindt hier last. Bij lagere snelheden is dit een ander verhaal. Vooral het laatste stukje van de remweg schokt de wagen dan vaak, waardoor je niet vloeiend tot stilstand kan komen. Geen onoverkomelijk probleem, maar toch wel aardig vervelend.

Wanneer de remmen op een dergelijke manier schokken kan dit tal van oorzaken hebben. De meeste hiervan zien we vooral terug bij oudere voertuigen. Mocht dit dus niet het geval zijn voor jouw voertuig, en staan er niet veel kilometers op de teller, dan is het extra opvallend. Is dit wel het geval, dan kan het bijvoorbeeld liggen aan:

  • Vervorming en/of oververhitting remschijf
  • Verschil in de dikte van de remschijf
  • Slecht gemonteerde remschijf

Mocht het een van deze oorzaken hebben, dan is het goede nieuws dat het vrij makkelijk op te lossen is. Dit kan soms alleen al door de remschijf goed te reinigen, zoals wanneer deze niet goed zit, of last heeft van roest. Als de remschijf echt vervormd is, dan zal er niets anders opzitten dan deze te vervangen.

5. Storing Van De Backup Accu

Er zijn gevallen bekend waarbij er storingen met de accu voorkomen. Dit is meestal te herkennen aan het feit dat de auto niet meer opgeladen kan worden. In dat geval ontstaat er een storing, wat uiteraard enorm vervelend kan zijn. Vaak is deze te herkennen aan een alarmsignaal en de rode accu in het display. 

Het belangrijkste is dat de oorzaak van dit probleem achterhaald kan worden. Als het meezit kan het relatief simpel worden opgelost. Vaak ligt het dan aan de bekabeling en het oplaadcontact. Al kan het ook in dit geval wel een tijdje duren voordat alle benodigde onderdelen zijn geleverd. Mocht het probleem daarmee echter de wereld zijn uitgeholpen, dan kom je er aardig goed van af.

Als dit niet het probleem is, of de storting nadat er wat aan de bekabeling is gedaan blijft optreden, is er iets ergers aan de hand. Dit kan erop duiden dat de hele accu vervangen dient te worden. Het kan dan zomaar een paar maanden duren voordat de juiste accu geleverd kan worden. Bovendien kunnen de kosten voor het vervangen hiervan oplopen tot boven de 3.000 euro.   

6. Meldingen Op Display

Een probleem wat we vaak horen van eigenaren van een c350e is dat er bepaalde meldingen op het display verschijnen. Er wordt dan een melding van een storing gegeven. Bij het vorige probleem benoemden we dit ook al, maar het gaat vaak om verschillende meldingen. Een ander voorbeeld van een vaak gemelde storing gaat over het hybride systeem.

Deze melding heeft een gele of oranje kleur op het display. Dit betekent dat deze niet direct gevaarlijk is, maar dat er natuurlijk wel iets aan gedaan moet worden. In dit geval kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Zo zou de startmotor defect kunnen zijn, maar kan het ook te maken hebben met de koppeling tussen de verbranding motor, elektromotor en automaat.

Hoe dan ook doe je er verstandig aan om in dit geval een officiële dealer te bezoeken. Zeker als je niet precies weet wat het probleem kan zijn, is dit op korte termijn de beste oplossing. Daarna kun je in overleg kijken hoe het verholpen kan worden.  

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs