Mercedes A-Klasse: Top 6 Meest Voorkomende Problemen


Grijze mercedes a-klasse

De Mercedes A-Klasse is een van de meest betaalbare series van Mercedes. Dat betekent tegelijkertijd ook dat je er aardig wat van op de Nederlandse wegen kunt terugvinden. Daardoor zullen er ook modellen zijn met de nodige problemen en die wil je natuurlijk weten als je een tweedehands A-klasse op het oog hebt. Hieronder even een snel overzicht:

De meest voorkomende problemen van een Mercedes A-Klasse zijn als volgt: het cuppen van de achterbanden, een weigerend start-stop systeem of spelling tussen de fuseekogel. Andere problemen zijn het moeten laten vervangen van de radiateur en problemen met de airbags.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Cuppen Van De Achterbanden

Met het cuppen van de achterbanden wordt onregelmatige slijtage bedoeld. Dit komt bij de Mercedes A-klasse vrij regelmatig voor. Daarbij is het wel vrij eenvoudig te herkennen. Wanneer je namelijk ziet dat er slijtplekken op de banden zitten die niet geheel gelijk zijn, kun je concluderen dat je auto last heeft van cuppende banden. Ook zul je bij het rijden steeds meer lawaai kunnen horen als dit het geval is.

De beste manier om dit op te lossen is om de banden te laten vervangen en uit te laten lijnen. Laat dit vooral bij een erkende garage doen, zodat je zeker weet dat het niet nog een keer zal gebeuren. Er kan desnoods een ander merk banden gebruikt worden, waardoor het niet snel terug zal komen.

Het vervangen van de banden kost zo’n 70 euro per band. Hier zijn de kosten voor het werk zelf en de BTW al bij inbegrepen. Ondanks dat dit niet enorm duur is, blijft het wel jammer dat de achterbanden bijna altijd vroegtijdig vervangen dienen te worden.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Weigerend Start-Stop-Systeem

Dit is niet een enorm groot probleem maar het kan toch relatief vervelend zijn. Wanneer er nog maar weinig brandstof in de tank zit, weigert het start-stop-systeem regelmatig. Dit is een bekend probleem bij Mercedes A-Klasse modellen. Wat je eraan kunt doen?

Dat is vrij eenvoudig, zo snel mogelijk tanken. Als je vervolgens weer wat kilometers hebt gereden zal het probleem vanzelf weer verholpen zijn, al blijft het wel vervelend, want je moet er wel aan blijven denken. Het beste kun je ervoor zorgen dat je tijdig de brandstof weer aanvult, om een weigerend start-stop systeem te kunnen voorkomen. 

Ben je in de markt voor een Mercedes A klasse occasion, bekijk dan onderstaande video voordat je tot aankoop overgaat!

3. Speling Tussen Fuseekogel

Wanneer de fuseekogel kapot gaat zal er niets anders opzitten dan deze te vervangen. Maar hoe herken je een kapotte fuseekogel precies? Dit is meestal te merken aan het geluid dat hierdoor ontstaat. Als gevolg van slijtage kan er speling ontstaan tussen de kogel en de fusee. Bij het in- of uit veren zal deze een krakend geluid gaan maken, wat kan duiden op dergelijke problemen. Mocht dit het geval zijn bij jouw auto, dan is het zaak om de fuseekogel zo snel mogelijk te laten vervangen.

Problemen als deze met de fuseekogel zijn niet altijd even makkelijk te herkennen en worden daarom nog wel eens over het hoofd gezien. Er is echter nog iets anders waaraan je deze kunt herkennen, en dat is wanneer er bij het insturen een soort van knik in het stuur zit.

Let hier dus extra goed op wanneer je de bestuurder bent van een Mercedes A-Klasse. Want hoewel de symptomen niet altijd even duidelijk zijn, moet een niet goed functionerend onderdeel als dit wel degelijk op korte termijn worden vervangen.

Bij twijfel is de beste vervolgstap om zo snel mogelijk naar een garage te gaan. Daar kan men kijken of er wat aan de hand is met een krik of op de brug. Bij het omhoog hijsen van de auto zal het namelijk al vrij snel opvallen wanneer er speling is tussen de draagarm en het fuseestuk.

Met behulp van een paar extra testen kan een monteur zo vaststellen of de fuseekogel daadwerkelijk aan vervanging toe is. Mocht dit het geval zijn, dan kost een reparatie als deze rond de 140 euro inclusief BTW en arbeidskosten.

4. Lampje Voor Koelvloeistof Brandt

Mocht het waarschuwingslampje voor de koelvloeistof branden, dan wil je daar graag snel wat aan doen. Bovendien zijn er verhalen bekend waarbij de koelvloeistofmeter temperaturen aangeeft van boven de 120 °C. Er klinkt soms ook een waarschuwingssignaal.

Dat is dan gelijk het voordeel aan dit probleem, je zult het niet snel missen. Dat is op zich fijn, maar, nog belangrijker, wat kun je er aan doen om hier weer vanaf te komen?

Naar alle waarschijnlijkheid is het niveau van de koelvloeistof te laag of is de koelvloeistof te warm. Hierdoor zal de motor niet voldoende worden gekoeld.

Daarom is het belangrijk om gelijk het niveau van de koelvloeistof te controleren of dit te laten doen. Mocht het hieraan liggen, dan kun je deze direct bijvullen om het probleem op te lossen. In sommige gevallen is dit echter niet de boosdoener en ligt het aan iets anders.

Het kan tevens te maken hebben met een hoge belasting van de motor. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer je in bergachtige gebieden rijdt met steile hellingen of vaak moet stoppen en starten doordat je ergens bent waar veel verkeer is.

Een andere mogelijke oorzaak is het uitvallen van de elektrische ventilator van de radiateur. Met de radiateur zijn overigens wel vaker problemen, waarover we hieronder nog meer gaan vertellen.

5. Radiateur Moet Vervangen Worden

De radiateur kan gaan lekken waarna deze helemaal stopt met werken. Dit is aan verschillende dingen te merken. De motor wordt niet meer voldoende afgekoeld en als gevolg hiervan kan deze oververhit raken, waarna je nog verder van huis bent. Dit is onder andere te merken aan het feit dat je (te) vaak de koelvloeistof bij moet vullen. Doordat de radiateur gaat lekken ligt er veel koelvloeistof onder de auto.

Het lekken van de radiateur kan aan verschillende dingen liggen. Soms is dit door steenslag. Daardoor ontstaan er gaten die voor het lekken zorgen. In andere gevallen kan het aan roest liggen waardoor de leidingen gaan lekken. Wanneer je eerder een aanrijding hebt gehad kan dit ook schade aan je radiateur opleveren.

Ongeacht wat de oorzaak is, is het zaak om dit onderdeel zo snel mogelijk te vervangen zodat het geen verdere schade aan je motor kan opleveren.

Voor het vervangen van de radiateur zal een monteur ongeveer een uur kwijt zijn. Alle A-Klasse auto’s van Mercedes hebben een gesloten koelsysteem, wat het een iets lastigere klus maakt ten opzichte van andere auto’s die een open koelsysteem hebben.

Inclusief alle kosten zal dit een kleine 300 euro kosten. Daarbij zal er gelijk nieuwe koelvloeistof in worden gedaan zodat je van alle eerdere problemen verlost bent.

6. Problemen Met De Airbag

Voor een bepaald type A-Klasse is er een wereldwijde terugroepactie geweest in verband met de airbags. Het gaat daarbij om auto’s die gemaakt zijn tussen juni en december in het bouwjaar 2012. Er zit een fout in het dashboard waarbij de splitsing niet precies genoeg is. Daardoor ontstaat er het risico dat bij een ongeval de airbag niet volledig zal uitklappen. En dat is uiteraard niet wenselijk als er iets gebeurd.

Wereldwijd werden er door Mercedes in totaal meer dan 15.000 auto’s teruggeroepen. Voor zover bekend zijn er gelukkig geen ongelukken geweest waarbij dit probleem zich daadwerkelijk heeft voorgedaan.

Wel konden alle eigenaren van deze A-Klasse Mercedessen gebouwd tussen juni en december het gratis laten herstellen bij de dealer. In Nederland ging het daarbij om een paar honderd exemplaren voor zover bekend.

Nieuwste blogs