Hyundai i10: 7 Meest Voorkomende Problemen


Rode hyundai i10

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai i10? Als je een nieuwe of tweedehands i10 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de i10 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai i10 zijn als volgt: de koppeling werkt slijt snel of de koppelingskabel rekt snel uit. Verder zijn een aircopomp die stuk gaat, een distributieriem die vroegtijdig vervangen moet worden of een interieur wat snel slijt bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Koppeling Die Slecht Werkt

Eigenlijk geldt voor vrijwel alle Hyundai i10 exemplaren tot aan de facelift dat deze een slecht werkende koppeling hebben. In sommige gevallen schieten ze uit de vierde versnelling en ook zijn de koppelingen buitengewoon gevoelig voor slijtage. Heb je zelf een i10 van voor de facelift dan is de kans vrij groot dat je hier vroeg of laat mee te maken zult gaan krijgen. Vaak wordt het aangeduid als het grootste probleem van dit model auto.

Controleren of de koppeling nog goed functioneert is vrij makkelijk. Wanneer je de auto start kun je deze stevig op de handrem zetten en wanneer deze in de derde versnelling staat de koppeling laten opkomen. Mocht deze bijna direct afslaan, dan betekent dit dat de koppeling nog in prima staat is. Wanneer dit later gebeurd of zelfs helemaal niet, dan is het hoog tijd dat de koppeling wordt vervangen. Als je twijfelt kun je altijd dezelfde handelingen nog een keer uitvoeren maar dan een versnelling hoger.

Constateer je dat de koppeling niet meer goed werkt, dan doe je er goed aan om zo snel mogelijk een garage op te zoeken. Mits je zelf veel verstand van auto’s hebt is het absoluut geen makkelijk onderdeel om te vervangen. Dit kost een monteur vaak meer dan een halve dag werk. Er moet veel uit elkaar worden gehaald en soms moeten er nog meer onderdelen moeten vervangen. Als dit het geval blijkt te zijn kan de rekening uiteraard ook aardig hard oplopen. Normaal gesproken kost een koppeling vervangen 380 euro voor de Hyundai i10 inclusief arbeidskosten en BTW.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Schade Aan Interieur En Bekleding

Het interieur van de Hyundai i10 is volgens vele eigenaren van deze auto niet het meest degelijke en stevigste. Daardoor kan het op den duur voorkomen dat hiermee problemen ontstaan. Wanneer je veel kilometers maakt en vaak veel inzittenden in de auto hebt is de kans uiteraard alleen maar groter dat er sneller schade ontstaat. Er is dan ook niet heel vaak aan te doen, behalve dan zo zuinig mogelijk met je auto omgaan. Mocht er dan alsnog iets gebeuren, dan doe je er goed aan om hier zo snel mogelijk iets aan te laten doen voordat het erger wordt.

Ben je in de markt voor een Hyundai i10, bekijk dan onderstaande video. Het is namelijk een occasion aankoopadvies!

3. Koppelingskabel Rekt Uit

De koppelingskabel van deze auto blijkt zeer gevoelig te zijn voor uitrekken. Deze problemen houden, zeker niet zelden, verband met de problemen met de koppeling zoals eerder omschreven. Hierdoor zal er eerder slijtage aan de koppelingskabel optreden. Het beste kun je deze bij de APK-keuring of een beurt aan de auto goed laten controleren. Deze kan dan extra goed worden afgesteld waarmee slijtage vaak voorkomen kan worden. Een nieuwe koppelingskabel kost vaak rond de 50 euro, al is dat wel exclusief eventuele bijkomende kosten om deze te laten vervangen.

4. Gordels Kunnen Gaan Piepen

Dit is niet een onoverkomelijk probleem, maar soms wel erg irritant. Op de meest rare momenten kunnen de gordels in de Hyundai i10 namelijk ineens beginnen te piepen. Niet alleen kun je hier als bestuurder of inzittende van schrikken, het gebeurd op momenten dat het niet hoort te gebeuren. Daarbij gaat ook het lampje knipperen op het dashboard. Sommige i10 bezitters geven aan dat dit met een flinke ruk aan de gordel na drie of vier keer weer stopt, maar daarmee is niet gezegd dat het niet weer gebeurd.

Nog opvallender was dat er een bestuurder aangaf dat het alleen gebeurde wanneer het kwik boven de 25 graden celsius stijgt. Kan deze vreemde kwaal dan misschien iets te maken hebben met de weersomstandigheden? Dat is in ieder geval niet echt bewezen, maar het zou zomaar kunnen in specifieke gevallen. Het hele probleem is gelukkig lekker simpel op te lossen, namelijk door het geluid helemaal uit te schakelen. Dit kan met het softwarepakket VCDS, wat in de Hyundai i10 is geïnstalleerd. Daarna hoef je nooit meer een irritante piep te horen.   

5. In Vroeg Stadium Problemen Met Distributieketting

Distributiekettingen leveren sowieso bij veel auto’s problemen op. En dat deze na verloop van tijd nog weleens aan vervanging toe kunnen zijn, is ook algemeen bekend. Maar volgens sommige Hyundai i10 bezitters gebeurd dat bij deze auto wel in een heel erg vroeg stadium. Zo zijn er verhalen bekend waarbij de distributieketting na minder dan 20.000 kilometer op de teller al vervangen moest worden en komt dit in zeldzame gevallen zelfs al bij minder dan 10.000 kilometer voor. En dat kan ongetwijfeld niet de bedoeling zijn.

Als onderdeel heeft de distributieketting een zeer belangrijke taak. Deze geldt namelijk als aandrijver van nokkenas, zodat deze de in- en uitlaatkleppen weer kan bedienen. Wanneer dit onderdeel niet meer naar behoren functioneert kan dat grote gevolgen hebben voor de motor zelf. En hoewel het niet heel goedkoop en makkelijk is om een distributieriem te laten vervangen, scheelt dat nog altijd erg veel in vergelijking met een reparatie aan de motor. Hoe lang de distributieketting normaal gesproken meegaat hangt vooral af van het onderhoud, de weersomstandigheden waarin wordt gereden en hoe zuinig er met de auto wordt gereden.

Bij de Hyundai i10 blijkt in de praktijk dus echter dat, zelfs wanneer je enorm zuinig met je auto bent of deze pas net hebt, de distributieketting al veel eerder aan vervanging toe is. Dit is een vrij gecompliceerde reparatie die je daarom het beste bij een goede en erkende garage uit kunt voeren. Het duurt vrijwel een hele dag voor een monteur om dit te repareren. De kosten hiervoor liggen rond de 460 euro. Dat is natuurlijk vrij hoog, al is het, zoals gezegd, nog altijd beter dan problemen te krijgen met de motor zelf. 

6. Let Goed Op De Koelvloeistof

Een bekend kwaaltje van de Hyundai i10 is dat deze standaard wordt geleverd met (te) weinig koelvloeistof. Wanneer het peil van de koelvloeistof te laag is dan is dat slecht voor de auto. Let er dus, vooral bij dit type auto, zo goed mogelijk op dat er nog voldoende koelvloeistof aanwezig is. Wanneer de motor warm is moet dit gevuld zijn tot het maximum peil. Is dit niet het geval, dan moet er zo snel mogelijk worden bijgevuld. Gelukkig kun je dit meestal ook zelf doen en is het erg snel gebeurd.

7. Aircopomp Kapot

Naast alle bovenstaande problemen is de aircopomp van de Hyundai i10 vaak ook vroegtijdig aan vervanging toe. Daar waar een onderdeel als dit normaal makkelijk minstens 10 jaar mee moet kunnen gaan, zijn er bij de Hyundai i10 gevallen bekend waarbij de aircopomp al na minder dan 3 jaar aan vervanging toe was. Vaak komt dit ook omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem zit, een probleem wat tevens bekend is bij deze auto en waar we het al eerder over gehad hebben.

Om dergelijke problemen zoals met de aircopomp te voorkomen laten steeds meer mensen de airconditioning regelmatig controleren. Veel garages bieden een speciale airco service aan waarbij alles wordt gecontroleerd en de koelvloeistof eventueel wordt aangevuld. Als de aircopomp echt kapot blijkt te zijn dan zal er niets anders opzitten dan deze te laten vervangen. Maar door goed onderhoud kun je soms wel dit soort problemen weten te voorkomen.

Rijden zonder werkende airconditioning is voor de meeste mensen namelijk ook geen optie meer. Onder verschillende weersomstandigheden zal het oncomfortabel zijn om deze niet in de auto te hebben. Let erop dat je een kapotte aircopomp altijd laat vervangen door een professional, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Het onderdeel zelf is niet goedkoop, want dit kost rond de 500 euro, en dat is dus nog zonder de kosten voor de reparatie zelf.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs