Hyundai H300: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


Blauwe Hyundai H300

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai H300 Als je een nieuwe of tweedehands H300 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de H300 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai H300 zijn als volgt: carterpan filter raakt snel verstopt, de auto verbruikt veel olie of de distributieketting moet vroegtijdig vervangen worden. Daarnaast zijn een versleten turbo of de EGR-kleppen die niet goed sluiten bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Vervuild Carterpan Filter 

Het filter van de carterpan schoon laten maken is met enige regelmaat aan te raden. Bij de Hyundai h300 komt het vaak voor dat hier vuil in zit, waardoor deze verstopt kan raken. Daardoor kan het zijn dat de turbo geen olie meer krijgt. Het gevolg hiervan is dat je op de lange termijn langzaam de motor op zult blazen, en ook de turbo kan beschadigen. Dit komt bij het type motor wat in de h300 zit (2.5 cdi motor) wel vaker voor.

Zeker wanneer je veel kilometers maakt, wat veel mensen doen omdat dit type auto ook regelmatig voor werk gebruikt wordt, is het verstandig om hier af en toe naar te laten kijken. Het kan overigens ook duiden op problemen met de olie zelf, waarover je hieronder meer kunt lezen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Vaak Olie Wisselen

Er wordt standaard aangeraden om de olie bij de Hyundai h300 na elke 40.000 gereden kilometers te vervangen. In werkelijkheid lijkt het er echter op dat dit veel vaker nodig is. Ook blijkt dat problemen met vervuiling in het carterpan filter, zoals hierboven genoemd, soms kunnen ontstaan wanneer de olie niet bijtijds worden ververst. Bij koud weer merken veel mensen op dat het olielampje eerder gaat branden, wat ermee te maken heeft dat de olie dan wat stroperiger en dikker wordt. Dit maakt het in het begin wat moeilijker voor de auto om deze rond te pompen, waardoor het lampje gaat branden. In andere gevallen komt dit wel ook regelmatig voor, zodat je weet dat er echt iets met de olie aan de hand is.

Daarbij is het eigenlijk altijd goed om te olie vaker te vervangen dan om de 40.000 kilometer, want het voorkomt een hoop andere problemen die eventueel zouden kunnen ontstaan. Wanneer je dit niet zelf doet kost het bij de garage vaak een kleine 100 euro om het te laten regelen. Bovendien kan dit vrij snel gedaan worden. Daarmee wordt de motor zo veel mogelijk gespaard waardoor deze weer veel langer mee zal gaan. Goed op het oliepeil letten en regelmatig de olie verwisselen is dus altijd al uitermate belangrijk, maar zeker bij de Hyundai h300 is het iets om extra goed op te letten.   

3. Nieuwe Distributieketting Nodig

De distributieketting is bij veel Hyundai modellen een wat gevoelig onderdeel, en daar is de h300 geen uitzondering op. Het komt sowieso bij veel auto’s voor dat deze op een gegeven moment vervangen moet worden, maar bij de ene toch wel heel wat sneller dan de andere. En daar is de Hyundai h300 een goed voorbeeld van. 

Een distributieketting die niet op tijd wordt vervangen kan ervoor zorgen dat de motor ernstig beschadigd raakt. Wanneer dit gebeurd zijn de gevolgen nog vele malen erger en dus doe je er goed aan dit onderdeel tijdig te laten vervangen als dat nodig is. Daarbij worden distributiekettingen vaak niet preventief gecontroleerd, waardoor problemen uit het niets kunnen voorkomen. Omdat motoren in veel nieuwe auto’s zoals de Hyundai h300 compacter worden en ingewikkelder in elkaar steken, gaan distributiekettingen vaker kapot. Bij oudere modellen is dit stukken minder gebruikelijk.

Het vervangen van de distributieketting is zeker niet goedkoop. Maar zoals gezegd scheelt het wel veel in vergelijking met schade aan de motor. Het hoge prijskaartje heeft er ook mee te maken dat het vrijwel een hele dag kost om een reparatie als deze uit te voeren. Daardoor betaal je veel voor de arbeidskosten. In totaal ben je voor het vervangen van een distributieketting voor de Hyundai h300 rond de 460 euro kwijt.

4. Versleten Turbo

Een versleten turbo waar speling op komt te zitten kan nare gevolgen hebben. En laat dit nu net bij de Hyundai h300 nog weleens voorkomen. De turbo vervult een belangrijke rol, omdat deze extra lucht in de cilinders spuit zodat deze nog meer brandstof zullen krijgen. Dat alles zorgt dan weer voor meer vermogen. Wanneer een turbo niet meer optimaal functioneert is het logische gevolg dus dat de auto aan vermogen zal gaan inleveren.

Wel is de turbo altijd een relatief kwetsbaar onderdeel van iedere auto. mede omdat deze enorm veel toeren maakt. Normaal gesproken zullen zo rond de 150.000 gereden kilometers de lagers versleten moeten raken. Bij de h300 komt dit vrij geregeld dus al eerder voor. Als gevolg hiervan gaat de turbo bewegen in zijn behuizing, en ontstaat de speling die we hierboven al noemden. De manieren waaraan je dit kunt herkennen zijn een soort blauwe rook die uit de uitlaat zal komen en een hoger olieverbruik. Ook bestaat de kans dat er foutcodes worden vermeld en de auto veel meer lawaai gaat maken. 

Als eenmaal duidelijk is geworden dat de turbo aan vervanging toe is, kun je dit het beste bij een erkende garage laten doen. Het is een relatief lange klus om deze te vervangen, want het zal ongeveer een halve werkdag in beslag nemen, zelfs voor een deskundige monteur. Dit komt omdat het lang niet altijd even makkelijk is om bij de turbo te kunnen komen, iets wat overigens voor wel meer Hyundai modellen geldt. De totale kosten voor deze reparatie kunnen daarom al gauw oplopen tot een bedrag van 270 euro.       

5. EGR Klep Sluit Niet Goed

Er zijn veel gevallen bekend waarbij de EGR klep van de Hyundai h300 voor de nodige problemen zorgt. Dit belangrijke onderdeel van het uitlaatsysteem draagt er zorg voor dat er een verband wordt gelegd tussen de uitlaatpijp en inlaat sectie. De uitlaatgassen worden hierdoor verlaagd. Met een niet goed werkende EGR klep zal als gevolg hebben dat de uitlaatemissies niet worden verlaagt. Op zich nog geen probleem, maar dat wordt het op den duur wel. Met een EGR klep die niet naar behoren werkt zal de uitstoot toenemen. Daardoor komt de auto vaak niet meer door de emissie-inspectie heen.

Het is niet altijd even makkelijk om gelijk te merken dat er iets met dit onderdeel aan de hand is. Toch zijn er verschillende manieren waarop je dit wel kunt ontdekken. Let daarom goed op wanneer een van de volgende dingen je opvallen, want het kan dan zijn dat er iets met de EGR klep niet goed is:

  • Verlies van vermogen
  • Niet soepel lopen van de auto
  • Controlelampje dat gaat branden

Maar voordat het zover hoeft te komen dat je een nieuwe EGR klep nodig hebt, is het goed om te weten dat er ook een aantal dingen zijn die je kunt doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Door bijvoorbeeld na elke 80.000 kilometer die je hebt gereden een zogenaamde luchtinductie te doen. Daardoor wordt alle koolstof en slib uit het luchtinlaatsysteem verwijderd. Opgehoopte slib ontstaat vaak, wederom, wanneer de olie niet op tijd wordt ververst. Dezelfde olie die dus een beetje als een rode draad door de meeste problemen die de Hyundai h300 ervaart heen loopt.

De EGR klep laten vervangen is niet iets wat heel erg lang in beslag neemt. De gemiddelde monteur zal hier ongeveer een uur mee bezig zijn. Het onderdeel is te vinden in het motorcompartiment onder de kap. Tijdens het vervangen hiervan worden ook de vacuümslangen gelijk gecontroleerd. Als deze lekken werkt de klep namelijk ook niet goed, dus het kan tevens zijn dat dit de oorzaak is dat deze niet goed werkt. De kosten voor het vervangen van de EGR klep zijn 130 euro voor de Hyundai h300, inclusief arbeidsloon en BTW.      

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs