Hyundai Getz: 5 Meest Voorkomende Problemen


zilveren hyundai getz

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai Getz? Als je een nieuwe of tweedehands Getz wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Getz op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai Getz zijn als volgt: de zekeringen van de centrale deurvergrendeling gaan snel stuk, de auto heeft een te hoog verbruik of de achterste remmen maken lawaai. Daarnaast zijn een distributie/multiriem die vroegtijdig vervangen moeten worden of wiellagers die snel stuk gaan bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Centrale Vergrendeling Werkt Niet Op Alle Deuren

De centrale vergrendeling van een auto als de Hyundai Getz heeft als taak het openen en sluiten van de auto. Klinkt simpel, maar in de praktijk blijkt het een wat complexer systeem te zijn, waar nog wel eens iets mee aan de hand is. Er zit een elektrisch apparaat achter dit systeem. Dat reageert op de acties die de bestuurder uitvoert, bijvoorbeeld door op de sleutel te drukken. Wanneer dit niet meer goed met elkaar communiceert, werkt de centrale vergrendeling logischerwijs niet meer. En dat komt bij de Hyundai Getz best vaak voor. Maar waarom nu juist bij deze auto en wat kun je eraan doen?

In veel gevallen heeft het iets met de zekeringen te maken. Het gaat hier om een elektronisch element, wat als het ware afhankelijk is van de centralisatie zekering. Als deze is doorgebrand, zal het systeem het ook niet meer doen. Een andere mogelijke oorzaak is een probleem met het mechanisme. Je kunt er snel achter komen of dit het geval is door te klikken op de sleutelknop. Wanneer je het geluid wat je normaal hoort vrij snel twee keer achter elkaar hoort, is er meestal iets niets goed.

Soms kan het ook aan de batterij van de sleutel liggen en is dit al op te lossen door deze te vervangen. Als dit het geval is dan komt dat mooi uit, want het kost bijna niets en je kunt het zelf oplossen. Wanneer de zekering vervangen moet worden vallen gelukkig de kosten ook mee, omdat deze onderdelen zelf niet duur zijn. Kun je het niet zelf dan kost het dus vooral arbeidsloon en komt er nog wat BTW bij. Als laatste kan slijtage ook de oorzaak zijn dat de centrale vergrendeling niet goed werkt. Is dit bij jouw Hyundai Getz zo, dan is het zaak om alle sloten een keer goed te smeren, waarna het verholpen zou moeten zijn.   

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Hoog Verbruik

Een aandachtspunt waar menig eigenaar van de Hyundai Getz nog wel eens over klaagt, is het hoge verbruik. Omdat aardig veel mensen hier last van hebben, ligt het wel aan deze specifieke auto. Wanneer we verder gaan kijken naar waar dit vrij hoge verbruik vandaan komt, vallen een aantal dingen op. 

Als eerste is dit een vrij felle auto, wat te merken is als je het gaspedaal flink intrapt. Dat klinkt vaak wel lekker en hoeft ook niet vervelend te zijn als bestuurder, maar kost wel meer brandstof. Bij hele hoge snelheden van rond de 120 kilometer per uur zit je op ongeveer 3500 toeren, de tweede factor die bepalend is voor een hoger verbruik.

Nu we dus enigszins weten waar het verbruik vandaan komt, kunnen we kijken of er wat aan te doen is. Het is eigenlijk niet iets wat gerepareerd of aangepast kan worden, maar dat wil niet zeggen dat je zelf niets kunt doen om een hoog verbruik zoveel mogelijk tegen te gaan. Je doet er vooral goed aan om daarbij op de volgende dingen te letten:

  • Trek zo rustig mogelijk op  
  • Rijdt niet te hard op de snelweg (tot maximaal 105 à 110 kilometer per uur)
  • Probeer niet te vaak op te trekken en te wisselvallig te rijden qua snelheden 

Ben je in de markt voor een Hyundai Getz, kijk dan onderstaande video. Het is een test van een Getz met meer dan 305.000 kilometers op de teller.

3. Achterste Remmen Maken Veel Lawaai

De achterste remmen van deze auto zijn in sommige gevallen niet in de beste staat. Vaak gebeurd dat helaas al eerder dan je misschien van andere voertuigen gewend bent. Het is te herkennen aan een vreemd en vrij hard lawaai wanneer deze gebruikt en dus op de rem trapt. En dit is uiteraard een van de belangrijkste onderdelen van een auto. Je kunt er immers je snelheid mee bepalen en als het ware ingrijpen als er zich plotseling een bepaalde situatie op de weg voor doet. Genoeg redenen dus om hier zo snel mogelijk naar te laten kijken.

Wanneer dit niet gebeurd levert het namelijk niet alleen gevaarlijke situaties op de weg op, het kan ook nog veel meer schade aan de auto toebrengen. De remblokken gaan steeds meer geforceerd op de remschijf worden gedrukt om alsnog te kunnen remmen terwijl dit steeds moeilijker wordt. Alsof dat nog niet genoeg is, loop je ook het risico een flinke boete te kunnen krijgen wanneer je wordt aangehouden en men erachter komt dat je aan het rondrijden bent met remmen die problemen hebben.

In dat opzicht doe je er beter aan om het gelijk te laten maken, want dit zal vele malen goedkoper uitvallen. Het vele lawaai bij de achterste remmen duidt dus vaak op problemen met de remblokken. Voor een goede monteur duurt het maar een uur om dit te maken en dat kost bovendien niet enorm veel in vergelijking met grotere schade of een fikse boete. Voor een bedrag van 97 euro kan dit vaak al worden geregeld inclusief alle bijkomende kosten.

4. Multiriem En Distributieriem Vereisen Aandacht

De multiriem en distributieriem vormen bij veel auto’s een probleem en daar is de Hyundai Getz geen uitzondering op. Het heeft er in veel gevallen mee te maken hoe nieuwe auto’s in elkaar steken en dat er daarbij steeds meer met minder ruimte gedaan wordt. Als gevolg hiervan gaan de onderdelen echter niet altijd heel lang mee en zijn deze vaak zelfs sneller aan vervanging toe. Dit geldt vaak ook voor de distributie- en multiriem bij de Hyundai Getz.

Soms kan het opgelost worden door deze opnieuw aan te spannen en extra goed te onderhouden door bijvoorbeeld geregeld te smeren. Vaak blijkt echter dat er weinig aan te doen is wanneer een van deze essentiële onderdelen niet meer goed werkt. Hoewel het nooit fijn is om naar de garage te moeten voor een eventuele reparatie, komt daar ook nog eens bij dat dit aardig dure onderdelen kunnen zijn.

Mocht je dus geen garantie meer hebben op je Hyundai Getz dan kan de rekening aardig hoog uitvallen. Dat heeft er tevens mee te maken dat het ongeveer 4 uur duurt om deze reparatie uit te voeren, want er moet aardig wat uit elkaar worden gehaald. De kosten voor het vervangen van een distributieriem liggen meestal rond de 330 euro inclusief arbeidskosten en BTW. Voor een kapotte multiriem, ook wel een V-snaar genoemd, ben je wel iets goedkoper uit, want dit zal rond de 100 euro gaan kosten. 

5. Wiellagers Gaan Stuk

Bij bepaalde Hyundai Getz uitvoeringen is het bekend dat de wiellagers vrij snel kapot kunnen gaan. Dit geldt vooral voor uitvoeringen die zijn geproduceerd tussen de jaren 2003 en 2008. Het is aardig gebruikelijk dat er problemen ontstaan voordat dit eigenlijk zou moeten. Deze herken je aan een geluid wat een beetje of brommen of zoemen lijkt. Door te luisteren naar waar dit precies vandaan komt kun je erachter komen bij welk wiel het precies zit.

In het begin kan het overigens wel wat moeilijk zijn om dit te constateren, omdat het geluid maar heel zachtjes te horen is. Naar verloop van tijd wordt dit erger waardoor je het beter zult kunnen beoordelen, maar dat wil niet zeggen dat het handig is om langdurig met kapotte wiellagers door te rijden. Wanneer je dit wel doet kan het namelijk nog veel meer schade opleveren. Het vervangen van de wiellagers kost bij een erkende garage vaak tussen de 200 en 400 euro inclusief alle kosten.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs