Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda Jazz. Als je een nieuwe of tweedehands Jazz wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de Jazz op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Nieuwe Dynamo Nodig
De dynamo is verantwoordelijk voor het opladen van de accu en het leveren van stroom aan andere onderdelen van de auto. Wanneer deze het niet meer voor elkaar krijgt om voldoende stroom te leveren voor de accu zal deze aan vervanging toe zijn, wat bij de Honda Jazz soms al vroegtijdig voorkomt. Een niet goed werkende dynamo die niet op tijd wordt vervangen zorgt er niet alleen voor dat de accu niet voldoende stroom krijgt. Een aantal andere onderdelen wordt ook zwakker of zal niet meer naar behoren werken.
Mocht iemand echter niet direct doorhebben dat er iets mis is met de dynamo, dan zal dit na verloop van tijd vaak vanzelf duidelijk worden. De auto zal namelijk op een gegeven moment niet meer starten. In de verschillende uitvoeringen van de Honda Jazz kunnen overigens verschillende soorten dynamo’s zitten. De modernere versies van de auto’s werken namelijk met dynamo’s op wisselstroom. Bovendien is in veel uitvoeringen dit onderdeel weggewerkt op een plek die niet makkelijk te bereiken is. Dit maakt reparatie of vervanging hiervan niet altijd even eenvoudig.
Afhankelijk van wat voor soort dynamo een bepaalde Honda Jazz heeft, kunnen de kosten voor het vernieuwen van het onderdeel best wel verschillen. Al heeft het dus ook te maken met hoe moeilijk het is om erbij te kunnen komen, en hoeveel tijd het daardoor kost om de reparatie uit te voeren. Gemiddeld zal de prijs voor het vervangen van de dynamo van een Honda Jazz uitkomen op een bedrag tussen de 200 en 240 inclusief alle kosten.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Stuur Gaat Slijten
Regelmatig komt het voor dat er schade aan het interieur ontstaat bij de Honda Jazz en dan in het bijzonder bij het stuurwiel. Overigens schijnt dit bij sommige andere Honda modellen tevens het geval te zijn, dus het kan iets te maken hebben met de materialen die worden gebruikt tijdens het fabriceren van de auto’s.
Wanneer deze auto regelmatig in de zon staat treedt dergelijke schade nog eerder op. DIe is daarom vooral waar te nemen op de plaatsen op het stuur waar de meeste zon wordt opgevangen. Daarbij treedt deze vorm van slijtage vaak nog aardig snel op ook. Er zullen allerlei plekken ontstaan op het stuur waarbij de stof deels los laat, en dat rijdt niet zo fijn.
Mocht je binnen de garantieperiode teruggaan naar de garage of dealer dan kan er vaak nog wat geregeld worden. Doe je dit net daarna, dan zit je vaak zelf met de kosten opgescheept. Er wordt dan meestal aangegeven dat dergelijke schade niet zomaar ontstaat en je dus had kunnen zien aankomen dat dit ging gebeuren. Wanneer je merkt dat er dit soort plekken op het stuur zitten of de stof los begint te laten, kun je daarom dus het beste zo snel mogelijk actie ondernemen.
Ben je in de markt voor een Honda Jazz, bekijk dan zeker onderstaande video over de roadtest.
3. Veren Bij Ophanging Achter Breken
Het is aardig zeldzaam dat automobilisten problemen ervaren met de veren aan de voor- of achterkant van de auto. Bij de Honda Jazz komt dit zeker niet vaak voor, maar wel valt toch wel eens te horen dat er problemen mee zijn. Wat er precies kan gebeuren? De veren bij de ophanging kunnen breken, en dit kan zowel voor als echter gebeuren. Hoewel het een zeldzaam euvel betreft, is het goed om te weten wat het beste is om te doen in een dergelijk geval.
De reden dat dit steeds vaker gebeurd en dat auto’s als de Honda Jazz hier last van hebben, is omdat er steeds meer obstakels zijn die onderweg opdoemen. Denk daarbij aan drempels en rotondes bijvoorbeeld, maar ook aan een slecht wegdek. Al deze dingen vergen het uiterste van de vering, waardoor het kan zijn dat deze het eerder begeeft. Zoals zo vaak helpt het niet wanneer er veel korte stukjes worden afgelegd en er veel in stedelijke gebieden wordt gereden. Al is het alleen al omdat je dan veel vaker dergelijke obstakels tegen zult komen.
Wanneer het moment er is om een veer te vervangen, wordt er vaak voor gekozen om beide veren direct te vernieuwen op een bepaalde as. De nieuwe veren zullen veel meer gespannen staan dan de oude, en dat kan dan weer hoogteverschillen veroorzaken, wat niet lekker zal rijden. Bovendien is de kans vrij groot dat hierdoor de andere oude veer snel weer afbreekt, waardoor je weer terug kunt naar de garage en twee keer voor de arbeidskosten moet opdraaien. Dit terwijl de losse veren vaak rond de 50 euro per stuk kosten, en dus is het beter om het in een keer te regelen.
4. Geen Standaard Radio
Bij dit type auto wordt niet standaard een radio geleverd. Voor iedereen die hier waarde aan hecht is het dus goed hier rekening mee te houden bij de aanschaf van een Honda Jazz. Wel biedt de dealer vaak de mogelijkheid om deze zelf in te bouwen en aan te sluiten, waarvoor dan wel weer extra kosten worden gerekend. Daarbij kan dit wat vaker van problemen zorgen dan wanneer er gewoon een standaard radio aanwezig is, dus wees gewaarschuwd alvorens je dit gaat doen.
5. Roestplekken Onderaan De Auto
Bepaalde Honda Jazz bezitters hebben gemeld last te hebben van roestplekken aan de onderkant van de auto. Deze kunnen onder andere worden waargenomen op de veerpoten. Waar dit precies aan ligt is moeilijk te zeggen. Het kan zo zijn dat ergens te lang opgeslagen gestaan heeft voordat deze naar de nieuwe eigenaar ging. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen. Wel doe je er goed aan om dit even te controleren wanneer je net een nieuwe Honda Jazz hebt aangeschaft.
6. Gevoelig Voor Steenslag
Steenslag lijkt misschien onschuldig, maar kan voor bepaalde auto’s aardig wat schade opleveren. Helaas is de Honda Jazz hier een goed voorbeeld van. Zo geven meerdere bezitters van dit voertuig aan er last van te hebben. Dit is bijvoorbeeld te merken doordat er kleine beschadigingen te zien zijn aan de onderkant van de radiator als daar geen beschermingsplaat zit. Een ander voorbeeld is dat dit een ster in de voorruit kan veroorzaken. Zelfs als dit wordt hersteld kan het daarna nog steeds zichtbaar blijven.
Toch zijn er wel een aantal manieren waarmee schade als gevolg van steenslag te voorkomen valt. Zo gebruiken veel mensen hiervoor een soort van hoes, ook wel een steenslag bra of auto bra genoemd. Deze wordt op bepaalde plaatsen verkocht waar deze speciaal op maat gemaakt is voor de Honda Jazz. Hierdoor wordt de auto beschermd tegen rondvliegende steentjes en andere dingen. Met deze investering kan dan vaak ook voorkomen worden dat er andere soorten schade optreden. De kosten voor een hoes tegen steenslag als deze zijn 49 euro.
7. Remblokken Versleten
Dat na verloop van tijd de remblokken van een auto moeten worden vervangen is heel normaal. Bij de Honda Jazz gebeurd dit soms in een wel heel vroeg stadium, waardoor het toch een punt van kritiek blijft. Sommige mensen hebben hier na 50.000 kilometer al last van, wat wel erg aan de vroege kant is voor een auto van een merk als Honda, dat toch bekend staat als zeer betrouwbaar. Daar moet wel worden bij vermeld dat het rijgedrag een grote invloed heeft op de staat van dit onderdeel.
Mocht je dagelijks veel in de stad rijden waardoor je constant van snelheid verandert en veel remt, dan heeft dit een zeer negatieve invloed op de toestand van de remblokken. Maar dan nog is het moeten vervangen hiervan na 50.000 kilometer wel heel erg vroeg. Als het hoog tijd wordt om deze te vervangen zal er vaak een schurend of piepend geluid te horen zijn tijdens het remmen. Een andere indicator is als het lampje op het dashboard begint te branden.
Hoe vervelend dit misschien ook is, er is tevens goed nieuws. Want het vervangen van de remblokken gaat aardig snel en kost daarom ook niet heel erg veel. Onder normale omstandigheden en als er geen andere problemen met de auto zijn, heeft een monteur hier ongeveer een uur voor nodig. De rekening die je daarna krijgt gepresenteerd zal uitkomen op een bedrag van tussen de 80 en 95 euro inclusief BTW en arbeidsloon.