Honda Civic: 5 Meest Voorkomende Problemen


zilveren honda civic

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda Civic. Als je een nieuwe of tweedehands Civic wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Civic op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Honda Civic zijn als volgt: remblokken die te snel slijten, de uitlijning van de auto die niet goed is of een zwakke accu. Daarnaast is ook het breken van de cilinderkoppakking met een dure reparatie tot gevolg een bekend probleem van de Civic.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Remblokken Versleten

Versleten remblokken zijn een mankement wat bij de Honda CIvic vaak eerder voorkomt dan bij de gemiddelde auto. Veel bestuurders blijken er al na een relatief laag aantal gereden kilometers mee te zitten. Omdat de remmen een grote rol spelen qua veiligheid is het niet iets om al te lang mee door te rijden wanneer je aanvoelt dat er iets niet goed zit. De remblokken spelen een grote rol in het zo snel mogelijk tot stilstand kunnen brengen van de auto als de situatie daarom vraagt. Alleen dat al is reden genoeg om ze spoedig te vervangen als ze niet meer goed functioneren.

Door het rempedaal te gebruiken druk je de remblokken tegen de remschijven aan om zodoende de auto te stoppen. Omdat hiervoor veel frictie plaatsvindt, is het vrij normaal dat remblokken na verloop van tijd gaan slijten. Alleen blijkt in de praktijk dat die van de Honda Civic er nog net iets eerder last van hebben dan gebruikelijk is. Dat de remblokken niet meer goed genoeg zijn, zul je als bestuurder zelf aan moeten voelen, want het is moeilijk te controleren. De beste manier waarop je dit probleem merkt  is simpelweg doordat remmen steeds moeilijker gaat.

Het vervangen van de remblokken is niet echt een eenvoudige en het is niet aan te raden dit zelf te doen mits je enorm veel van auto’s afweet. Toch moet het wel gebeuren. Doorrijden kan namelijk zorgen voor steeds meer controle over de auto met onvoorspelbaar rijgedrag als gevolg. Ook kun je een boete van de politie ontvangen wanneer deze dit opmerken. De prijs voor het vervangen van de remblokken voor de Honda Civic is ongeveer 95 euro inclusief alle bijkomende kosten.    

Ben je in de markt voor een Honda Civic occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een aankoopadvies voor een Honda Civic occasion.

2. Uitlijning Is Niet Goed

Problemen met de uitlijning kunnen we zo langzamerhand een beetje gaan zien als een Honda kwaaltje. Het komt namelijk bij meerdere modellen van deze autofabrikant voor dat automobilisten nog wel eens klagen over de sporing en dat de auto daardoor steeds afwijkt van een rechte lijn. Wanneer dat gebeurd moet je als bestuurder goed opletten en steeds een beetje tegensturen. Het kan na verloop van tijd beste vermoeiend worden om alsmaar te moeten corrigeren. Daarom doe je er goed aan naar een oplossing te zoeken.

Het laten uitlijnen van de auto werk in zulke gevallen vaak het beste. Dit zorgt ervoor dat de auto weer volledig recht zal rijden. In de garage gaat de wagen de brug op waarna naar de ophanging en afstelling wordt gekeken. Als het daadwerkelijk hieraan blijkt te liggen wordt deze weer dusdanig ingesteld dat de uitlijning helemaal klopt. Toch lost die niet altijd alles volledig op. Het kan ook zo zijn dat het ligt aan te zachte banden of dat er nog iets anders aan de hand is. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Accu Snel Leeg

Door veel en langdurig gebruik slijten normaal gesproken de cellen van de accu van een auto. Dit is een normale gang van zaken, zij het niet dat hier in het geval van de Honda Civic wel erg veel klachten over zijn. En daarbij wordt vaak gemeld dat problemen met dit onderdeel al in een erg vroeg stadium voor kunnen komen. Wanneer de accu niet meer naar behoren werkt zijn er verschillende manieren waarop je erachter kunt komen, zoals onder andere:

  • Niet meer starten van de auto
  • Zwakke verlichting
  • Branden van het waarschuwingslampje op het dashboard
  • Motor die moeilijk op gang kan komen

Het is voor een Honda Civic normaal dat de accu ongeveer 3 tot 4 jaar meegaat, al kan het zijn dat deze het al eerder begeeft. Bij veel andere auto’s is dit tot 6 jaar. Er zijn overigens andere zaken die ook veel invloed hebben op de levensduur van de accu, zoals de rijstijl van een bestuurder en het maken van veel korte ritten. Maar zelfs als je jezelf zowel schuldig maakt aan een wilde rijstijl en het maken van veel korte ritten, is dat nog geen reden voor de accu om het al in zo’n vroeg stadium af te laten weten.

Toch zit er niet veel anders op dan de accu te vervangen wanneer het zover komt. Want een auto die regelmatig niet start heeft ook niemand wat aan. In de garage is men vaak in minder dan een uur klaar met het plaatsen van de nieuwe accu en het verwijderen van diens voorganger. Gelukkig valt het met de kosten ook relatief mee. Meestal ben je iets minder dan 80 euro kwijt voor deze dienst inclusief arbeidsloon en bijkomende belastingen.    

4. Uiterlijk Van De Auto

Het valt niet te ontkennen dat iedereen wat vindt over het uiterlijk van de Civic. Wat dat betreft heeft Honda zeker iets bijzonders neergezet, want iedereen lijkt een mening over deze auto te hebben. Als het hun bedoeling was is die missie dus goed geslaagd. Veel mensen zijn echter niet te spreken over hoe de Civic eruit ziet. Anderen vinden het juist weer mooi. Een tussenweg lijkt er daarbij niet echt te zijn. Mensen vinden ze auto of heel mooi of spuuglelijk. Daarom hoeft het uiterlijk zeker geen probleem te zijn, maar er zijn ook grote groepen mensen die daar anders over denken.  

5. Veel Olieverbruik Door Kapotte Cilinderkoppakking

Als gevolg van een kapotte cilinderkop kan het zijn dat de auto heel veel olie gaat verbruiken. Dat zal al snel gaan opvallen wanneer je deze veel vaker dan normaal bij moet gaan vullen. Doorgaans is dat een teken dat er iets niet helemaal goed in, en bij de Honda CIvic duidt dit vaak op problemen met een cilinderkoppakking. Een andere reden dat het olieverbruik heel hoog kan worden is doordat het langs de kleppen de cilinder inloopt. Daardoor zullen de bougies vet uitslaan en komt er duidelijke witte of blauwe rook uit de uitlaat.

In het geval van de Civic blijkt het echter doorgaans om de cilinderkoppakking te gaan die stuk is. Onder normale omstandigheden vormt deze de afdichting voor de koelvloeistof, het compressiemiddel en de olie tussen het motorblok en de cilinderkop. Omdat deze vakkundig en nauwkeurig moet worden gemonteerd is het geen makkelijke reparatie om uit te voeren. Dat verklaard gelijk waarom een monteur hier gemiddeld tussen de 6 en 12 uur mee bezig is.

Doordat het een vrij lange reparatie betreft is het niet goedkoop om de cilinderkoppakking te laten vervangen. Wanneer je er echter te lang mee blijft doorrijden, kan het zijn dat er vloeistof in de motor terecht komt. Als gevolg hiervan kan deze kapot gaan of schade oplopen waardoor je nog veel verder van huis bent. Een motorrevisie of het vervangen hiervan kost namelijk vele malen meer en bovendien is het erg gevaarlijk om door te rijden terwijl er vloeistof in de motor loopt die daar niet hoort.

Het is dus zaak om zo snel mogelijk een kapotte cilinderkoppakking te laten vervangen. De auto rijdt immers op minder cilinders en dat is vaak vrij goed te merken. Daarnaast zal al snel opvallen dat het oliepeil heel snel omlaag schiet, ook wanneer je dit regelmatig bijvult. Mocht je dit opmerken dan kun je beter vandaag dan morgen naar de garage gaan. Als het echt om een cilinderkoppakking gaat, dan kost het vervangen hiervan tussen de 500 en 600 euro in totaal.  

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs