Claxon Werkt Niet, Alle Vragen Beatwoord!


claxon werkt niet

Wanneer je auto rijdt, ben je met andere weggebruikers op de weg. Andere weggebruikers maken onverwachtse bewegingen, kijken niet goed uit en maken impulsieve bewegingen die jij niet verwacht. Als dit gebeurt maken we vaak gebruik van de claxon om medeweggebruikers te waarschuwen voor gevaar. Maar wat als de claxon niet werkt. In het kort:

Als de claxon niet werkt, controleer dan eerst de zekering of deze kapot is. Check vervolgens het relais of deze nog functioneert. Anders kan het een kabelbreuk zijn of de schakelaar in de stuurkolom is kapot. Een kapotte claxon is een reden voor afkeur tijdens een APK-keuring.

Dit zijn een paar zaken waarom een claxon altijd moet werken. Er zijn echter nog meer redenen en er komt nog meer bij kijken dan alleen wat in het kort is beschreven. Daar gaat deze blog over. Dus wil je meer weten over het gebruik van de claxon, mag je nog doorrijden en hoe zit het met de keuring, en hoe deze te repareren is als het kapot is, lees dan snel verder.

Claxon Werkt Niet, Hoe Te Repareren?

Als een claxon kapot is, is het voor de bestuurder lastig. Je gebruikt de claxon misschien niet zo vaak, maar als je de claxon wel gebruikt dan is het meestal wel nodig. Zeker als er een onveilige situatie ontstaat. Het is dan wel zo prettig dat je jouw medeweggebruikers kunt waarschuwen.

De eerste auto’s maakten gebruik van luchthoorns op medeweggebruikers te waarschuwen. De claxons van vandaag de dag maken gebruik van elektriciteit en in een auto is dit 12 volt.

Het principe is gelijk aan die van een deurbel. Wanneer je op een claxon druk gaat een klein magneetje door een elektrische magneet. Hierdoor wordt de stroom weer onderbroken en veert het magneetje terug.

Het probleem van de claxon is dan waarschijnlijk ook een elektrisch probleem. Je kunt hierbij denken aan:

  • kabeltje is losgeschoten
  • breuk in de kabeltjes
  • verroesten contactpunten

Dit zijn de meest waarschijnlijke problemen wanneer een claxon niet werkt. Het is even zoeken naar het kabeltje van de claxon en alles na te lopen, maar voordat je dat doet kan je beter eerst twee anderen elementen controleren.

  1. Controleer als eerste zekering! Meestal gaan we gelijk aan de slag om alles uit elkaar te halen, maar controleer eerst de zekering. Kijk in handleiding waar de zekeringkast is geplaatst en welke zekering je moet controleren. Is deze gebroken, dan kan je deze simpel vervangen.
    Is dit niet het probleem, ga dan verder met stap 2.
  2. Soms hebben claxons een relais, controleer dan het relais die de claxon aanstuurt. Ook deze kan kapot zijn. In de auto zitten meerdere relais. Haal de relais van de claxon eruit en vervang deze met een andere relais van dezelfde uitvoering die in de relais kast zit. Doet de claxon het nu, dan is dit het probleem. Plaats de relais die je gebruikt hebt voor het testen weer terug en ga op zoek naar een vervanger voor de claxon.

Is dit allemaal niet het probleem dan is het waarschijnlijk een kabelbreuk, maar voordat je op onderzoek uit gaat, controleer eerst de claxon zelf.

De meeste claxons hebben maar 1 aansluiting, de plus (+). De min is verbonden met het chassis van de auto. Sluit dan een draadje aan op de plus (+) van de claxon en op de plus (+) van de accu. Doet de claxon het nu, dan is het waarschijnlijk een kabelbreuk.

Controleer nu de aansluiting op het stuur en volg de kabel naar de claxon. Als het goed is kom je nu het probleem tegen en kan je het oplossen.

Het kan echter ook de schakelaar op je stuur zijn die het begeven heeft. Je zult dan je stuurkolom open moeten maken en de schakelaar controleren, maar je kunt ook een simpele fix doen. Hoe dit werkt kan je zien in onderstaande video vanaf 2,23 minuten, echter de hele video is interessant om te bekijken want alles komt aan bod.

En Wat Zijn Dan de Kosten

Het is lastig om hier een prijskaartje aan te hangen aangezien het voor elke auto anders is. Maar om je een idee te geven kan je denken in de richting van € 50 tot € 150.

Claxon Werkt Niet, Mag Je Doorrijden?

Bij wet is het geregeld dan een werkende claxon in/op een motorvoertuig moet hebben, net zoals een bel op een fiets verplicht is.

Rijd je zonder claxon dan kan je beboet worden wanneer je staande gehouden wordt door de politie. De boete bedraagt € 95.

Trouwens, op onnodig claxonneren staat ook een boete. Gebruik de claxon dus als het echt nodig is, in een dreigende situatie. Onnodig claxonneren kan je namelijk € 400 kosten, best veel geld.

En Hoe zit Het Met De Keuring?

Tja, dat is eigenlijk al beschreven, want een claxon die werkt is verplicht in een motorvoertuig. Een claxon die niet werkt kan dus afkeur betekenen voor jouw auto. Gelukkig zijn de kosten niet zo hoog om de claxon te repareren, tussen de € 50 en € 250 en is de reparatie of vervanging snel gedaan.

Wat Voor Geluid Mag een Claxon Maken?

Een claxon mag maar een ééntonig geluid maken. Meertonige claxons zijn niet toegestaan en zorgen ook voor afkeur van de auto.

Hoe Hard Mag Een Claxon Klinken?

Ook dit is in wetgeving vastgelegd en een claxon mag minimaal 93 decibel en maximaal 108 decibel aan toon/geluid produceren. Te hard mag niet en te zacht dus ook niet. Een standaard claxon die in een auto is gemonteerd zal altijd een decibel produceren die tussen het minimum en maximum in zit.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs