1. Zwaar Schakelende Versnellingsbak
Een probleem wat door veel eigenaren van de BMW Z3 wordt aangekaart is het zwaar schakelen van de versnellingsbak. Deze is onder andere moeilijk in de eerste versnelling te krijgen. Dat komt veelal voor wanneer de auto nog koud is en voor het eerst wordt opgestart. Koude weersomstandigheden helpen hier duidelijk ook niet bij.
Maar dat is niet alles. Veel bestuurders geven aan dat er meer aan de hand is bij het schakelen in alle lage versnellingen. Wanneer je niet uitermate zorgvuldig bent is er een duidelijk geluid te horen wanneer je dit doet. Een soort van klakkend geluid, wat kan duiden op een koppelingsschijf die niet optimaal functioneert. Hoewel dit bij andere auto’s ook voor kan komen, lijkt dat bij de Z3 net iets vaker het geval dan normaal zou moeten zijn.
Let er daarbij wel goed op dat de BMW Z3 vaker van dit soort problemen heeft. Wat je het beste kunt doen is zo zorgvuldig mogelijk schakelen. Dit zorgt ervoor dat je goed kunt beoordelen of je daadwerkelijk problemen hebt op dit vlak. Als het nog steeds moeilijk gaat met schakelen is dat waarschijnlijk wel het geval. Laat als dit zo is de auto nakijken en is het bijzonder de koppelingsschijf en de hardyschijf om te zien of het hier aan ligt.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Waterpomp Moet Vervangen Worden
De waterpomp zorgt ervoor dat er koelvloeistof door het motorblok wordt gepompt. Hierdoor raakt de motor niet oververhit. Mocht de koelvloeistof ook een bepaalde temperatuur hebben, dan zal er vanzelf een klep van de thermostaat opengaan. Wanneer een waterpomp echter niet meer goed werkt, kan dit er dus voor zorgen dat de motor oververhit raakt. En een kapotte waterpomp komt nog wel eens voor bij de BMW Z3. Er zijn verschillende dingen waar je dit aan kunt merken, zoals bijvoorbeeld:
- Omhoog gaan van het brandstofverbruik
- Temperatuurmeter van de koelvloeistof die direct omhoog schiet
- Veel vaker koelvloeistof moeten bij vullen dan normaal nodig is
Vaak gaat de waterpomp niet zomaar ineens kapot, maar gebeurd dit meer geleidelijk. Eerst zal deze gaan lekken waarna je vaak de koelvloeistof moet bijvullen, wat dan ook meestal de eerste indicator is van deze problemen. Maar dat is helaas niet alles. Op den duur kan het namelijk ook voor schade aan andere onderdelen van de auto zorgen. Daarom is het zaak, ook wanneer je een vermoeden hebt dat er iets niet goed is, er snel wat aan te doen.
Het vervangen van de waterpomp is ongeveer 2 uur werk voor een monteur en kan vanaf 115 euro. En dat is vaak de moeite waard voor een dergelijk bedrag, want als er wel schade aan andere onderdelen is als gevolg van een kapotte waterpomp, zullen de kosten vele malen hoger zijn. Zelf een waterpomp vervangen kan aardig lastig zijn. Daardoor wordt er aangeraden om dit bij een erkende garage te laten doen om zo eventuele problemen te voorkomen.
Ben je in de markt voor een BMW Z3 occasion, bekijk dan onderstaande video. Deze BMW heeft meer dan 400.000 km op de teller en er wordt getoond hoe goed de BMW Z3 is.
3. Elektrische Ramen Gaan Moeilijk Open En Dicht
Dat de BMW Z3 elektrische ramen heeft is natuurlijk handig, maar dan moeten deze wel werken. En dat schort er nog weleens aan. We horen relatief veel verhalen over elektrische ramen die moeizaam opengaan. In de meeste gevallen ligt dit aan een kapotte schakelaar of het raammechanisme wat uitgedroogd is. Door dit te oliën kan dit vaak snel en makkelijk verholpen worden. Bij een dichte kap en gesloten ramen zie je overigens ook vaak nog een klein kiertje aan de bovenkant. Dit kun je weer oplossen door het rubber ietsje te verstellen.
4. Kapotte Nokkenassensor
De BMW Z3 heeft helaas regelmatig problemen met bepaalde sensoren. Voorbeelden hiervan zijn de ABS sensoren en de nokkenassensor. Vooral met die laatste is er nogal eens wat aan de hand. We gaan kijken naar hoe je dit aan de auto kunt merken en wat je precies kunt doen wanneer je het idee hebt dat de nokkenassensor van jouw BMW Z3 aan vervanging toe is. Gelukkig kost het vervangen van dit onderdeel niet heel veel vergeleken met veel andere reparaties.
Merken dat dit onderdeel niet meer naar behoren werkt kun je op meerdere manieren. Allereerst zal gaan opvallen dat de motor niet meer helemaal soepel loopt. Wanneer er een foutcode wordt weergegeven, kun je deze sowieso het beste laten uitlezen. In sommige gevallen kan het namelijk zijn dat het probleem juist in de krukassensor zit. En het is uiteraard wel zo fijn wanneer het juiste onderdeel wordt vervangen, zodat je niet later nogmaals terug naar de garage moet met hetzelfde probleem.
Een andere manier waarop je kunt merken dat de nokkenassensor niet meer goed werkt is doordat de auto helemaal niet meer start. Dezelfde symptomen kunnen echter ook duiden op een mankement aan de krukassensor, wat het soms moeilijk maakt. In het geval van de Z3 zijn er wel veel vaker problemen met de nokkenassensor, wat dus goed is om te weten. Dit laten repareren kost de garage slechts 30 minuten en zal voor jou een rekening van tussen de 50 en 60 euro opleveren, wat wel inclusief kosten als BTW en arbeidsloon is.
5. Gevoelige Softtop Achterruit
Wat de Z3 bij veel autoliefhebbers enorm populair maakt is dat het een cabriodak heeft. Zeker wanneer het lekker weer is kun je dus heerlijk rondrijden met het dak eraf en genieten van het zonnetje. Maar er is ook een iets mindere kant aan deze cabrio uitvoering. Dat is namelijk het plastic ruitje wat in de softtop zit die je eraf haalt om met open dak te kunnen rijden.
Hierop kunnen heel snel krassen verschijnen en dus is uiterste voorzichtigheid geboden. Probeer de softtop er zo secuur mogelijk af te halen als je dit doen om zo te voorkomen dat deze snel beschadigd. Ook laat het stof wat langs deze ruit zit erg snel los. Bij koude temperaturen van onder de 5 graden celsius staat het ruitje erom bekend bovendien extra snel te breken. Je kunt het altijd vervangen, maar dat is niet goedkoop. Een nieuwe kap kost namelijk al snel 700 euro.
6. Derde Remlicht En Achterruitwisser
Voor het laatste veel voorkomende probleem bij de BMW Z3 kijken we naar een bepaalde uitvoering, namelijk de Coupe. Want de meeste andere uitvoeringen hebben eigenlijk geen problemen met het derde remlicht en de achterruitenwisser. Ook de achterruitverwarming van de Z3 Coupe weigert nog weleens. Let er dus goed op dat wanneer je deze specifieke uitvoering aanschaft, al deze zaken wel in orde zijn.
Ondanks dat het vervelend is als dit niet het geval is, kan de oorzaak hiervan vaak makkelijk worden aangewezen. Deze twee of drie problemen komen namelijk allemaal door hetzelfde. Het duidt eigenlijk bijna altijd op een kabelbreuk. Deze zit dan in de kabel die van de auto zelf richting de achterklep loopt. Wanneer dit ook daadwerkelijk het geval is kunnen al deze problemen in een klap worden verholpen.