BMW F30: Top 6 Meest Voorkomende Problemen


Blauwe mercedes f30

De BMW F30 is een aardige periode in productie geweest van 2011 tot 2019. Het zal niemand verbazen dat dit tegenwoordig ook een goed aantal tweedehands exemplaren oplevert. De vraag die daardoor steeds vaker gesteld wordt is welke problemen roet in het eten kunnen gooien als je een tweedehands BMW F30 wilt aanschaffen.

De BMW F30 heeft vooral problemen met de motor en de schakelbak. De motor kan ratelende geluiden maken of heeft last van versleten injectoren. Daarnaast kan de distributieketting het ook vroegtijdig begeven. Verder kan de handbak snel verslijten of verbruikt de motor teveel brandstof.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Ratelende Geluiden

Er zijn vrij veel gevallen bekend van bestuurders die last hebben van ratelende geluiden vanuit de BMW F30. Naast dat het niet fijn klinkt wanneer je autorijdt, kan het duiden op verschillende soorten problemen, al hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Het beste kun je dit zelf aanvoelen aan de hand van hoe ernstig het geluid duidelijk klinkt. In veel gevallen komt dit veelal op de volgende momenten voor:

  • Bij het optrekken
  • Bij het schakelen
  • Bij lage toeren
  • Bij een koude start

In sommige gevallen kan dit duiden op problemen met de distributieketting, waarop we hieronder uitgebreid ingaan. Soms is er niets ernstigs, en ligt het alleen aan het nagelen van de motor. Wanneer er wordt opgetrokken bij een laag toerental, wordt er (te) veel vermogen van de motor gevraagd en leidt dat tot dit geluid.

Bij twijfel kun je dit natuurlijk wel het beste door een specialist laten controleren. Bij een koude start kan het liggen aan de zogenoemde wastegate klep, die dan te veel speling heeft waardoor het geluid ontstaat. Als de auto vervolgens warm is gedraaid hoor je het geluid dan niet meer. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Opgerekte Distributieketting

Problemen met de distributieketting komen helaas regelmatig voor bij de BMW F30. Het gaat er dan vooral om dat deze opgerekt is, en daarna vervangen zal moeten worden. Door een opgerekte distributieketting moet de olieketting vaak eveneens vervangen worden. En dat is geen goedkope aangelegenheid, waarover later meer.

Over het algemeen komt het probleem niet voor bij voertuigen die net nieuw zijn. In de meeste gevallen die bekend zijn gebeurd dit bij een kilometerstand tussen de 80.000 en 120.000. Dan nog hoort het uiteraard niet, en het lijkt een probleem te zijn dat vooral bij dit BMW model vaak voorkomt. Het is herkenbaar aan een hoog geluid dat steeds iets harder zal gaan klinken bij een bepaald toerental.

De oorzaak lijkt te liggen in het feit dat de ketting op een gegeven moment niet genoeg olie meer krijgt en de smerende werking minder wordt. Omdat het oliepeil niet meer op orde is ontstaan deze problemen. Een goede oplossing om dit te voorkomen is om de olie te preventief te vervangen, bijvoorbeeld na elke 50.000 kilometer. Als het alleen om de distributieketting gaat kun je deze meestal voor rond de 450 euro laten vervangen. Wanneer de olieketting ook vervangen moet worden en er andere schade ontstaat door dit mankement kunnen de kosten echter stukken hoger uitvallen.   

Ben je in de markt voor een BMW F30 occasion, bekijk dan zeker onderstaande video.

3. Versleten Injectoren

Versleten injectoren komen lang niet bij alle voertuigen of uitvoeringen van deze BMW voor. Gelukkig niet. Het gebeurd vooral bij diesels die er al heel veel kilometers op hebben zitten. Iedereen die een F30 heeft maar niet aan een van deze twee voorwaarden voldoet zal er niet snel last van hebben. Als dit wel zo is, dan is het wel een vervelend probleem.

Omdat injectoren een essentieel onderdeel van de motor zijn, is het belangrijk tijdig actie te ondernemen als er iets mee aan de hand is. Wanneer injectoren niet meer naar behoren werken moeten ze, het liefst zo snel mogelijk, vervangen worden. Gebeurd dit niet, dan kunnen ze schade toebrengen aan de motor.

Het niet meer goed functioneren van de injectoren is onder andere te herkennen aan een motor die vaak overslaat. Ook het onregelmatig lopen van de motor is een herkenningspunt, al is dit vaak wel iets moeilijker om te kunnen constateren. Een andere indicatie kan zijn dat het gaspedaal niet goed reageert. De kosten voor nieuw injectoren liggen vaak tussen de 200 en 300 euro, afhankelijk van welke je precies aanschaft. Dat is echter wel exclusief de kosten voor het laten vervangen hiervan.

4. Krakende Handbak

Tijdens het schakelen kan de handbak van de BMW F30 gaan kraken of haakt deze soms. Dat kan vrij vervelend zijn als bestuurder, maar nog belangrijker, het kan een teken zijn dat er iets mis is met het vliegwiel of de koppeling. Constateer je dat de handbak kraakt of haakt, wacht dan dus niet al te lang met hier iets aan te doen. Daarbij valt op dat dit mankement vooral veel voorkomt bij handgeschakelde diesels. Een klein beetje rammelen en kraken hebben de meeste auto’s wel last van, zeker als deze veel kilometers op de teller hebben staan. Maar wanneer het kraken echt op gaat vallen, is dit meestal een teken aan de wand dat er iets niet goed zit.

In het ergste geval zal er dus een reparatie moeten plaatsvinden aan het vliegwiel en/of de koppeling, of moet deze worden vervangen. Voor dit type BMW zal dat gemiddeld ongeveer 370 euro gaan kosten. Toch is dat de investering meer dan waard, want als je ermee door blijft rijden kunnen de gevolgen nog veel groter zijn. Wees dus scherp wanneer je merkt dat de handbak kraakt en ga zo snel mogelijk naar een erkende garage.

5. Hoog Verbruik Van Brandstof

Wanneer het op begint te vallen dat de auto ineens veel brandstof begint te verbruiken, is er vaak iets aan de hand. Soms komt dit vrij plotseling opzetten, waardoor je eigenlijk gelijk weet dat er iets niet helemaal goed is. Opvallend hoog brandstofverbruik kan verschillende oorzaken hebben. Een aantal veel gehoorde boosdoeners in dit geval zijn problemen met de EGR-klep of het koelsysteem, of kapotte gloeistiften.

Waar het ook aan mag liggen, het is aan te raden om er zo snel mogelijk wat aan te laten doen. Niet alleen zal het hoge verbruik je veel meer kosten, maar het kan, doordat andere onderdelen niet goed werken, voor nog veel meer ellende zorgen. Daardoor ben je vaak stukken goedkoper uit wanneer je het probleem direct laat oplossen. Let er daarbij goed op dat je duidelijkheid verschaft over de klachten, om zo te voorkomen dat er onderdelen vervangen zullen worden die hier helemaal niet aan toe zijn. 

6. Slijtage Aan De Bekleding

Het ontstaan van slijtage aan de bekleding ziet er ten eerste niet mooi uit, maar is natuurlijk ook gewoon zonder van de auto. Over de BMW F30 zijn helaas erg veel problemen van deze aard bekend. Daar waar de bekleding er vaak prachtig uitziet bij dit type auto’s, komen er vaak al erg snel scheurtjes in de duidelijk zichtbaar worden. Bij oudere auto’s is dit niets vreemds, en kan dit na vele jaren nu eenmaal gebeuren. Maar soms begint dit na 3 of 4 jaar al bij de BMW F30, en dat is wel aan de erg snelle kant.

Wanneer het echt al zo snel gebeurd wordt het vaak door de dealer of garage opgelost. Bepaalde omstandigheden kunnen dit proces normaal gesproken wel versnellen, zoals vaak in- en uitstappen en het vervoeren van meerdere mensen tegelijk. Maar toch hoort slijtage aan de bekleding niet al op zulke korte termijn zichtbaar te worden.

Dit komt voor bij lederen bekleding en wordt duidelijk zichtbaar, vaak aan de zijkanten van de stoelen en banken. Om dit zo goed mogelijk te verzorgen, kun je speciale leder lotion gebruiken. Deze verkoopt BMW zelf. Hiermee verzorg je de bekleding extra goed waardoor deze langer mee zal gaan en heel zal blijven. De bekleding vervangen kan namelijk qua kosten oplopen tot in de duizenden euro’s.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs