BMW 330e: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


witte bmw 330e

Deze elektrische BMW 3-series is nog niet zo heel lang op de markt. Toch is er genoeg vraag naar tweedehands exemplaren en dat roept natuurlijk weer de vraag op waar je op moet letten als je deze auto wilt aanschaffen. Laten we daar eens snel naar kijken.

De meest voorkomende problemen van een BMW 330e zijn dat het elektrische bereik tegen kan vallen, de banden te snel slijten en dat de auto helemaal niet zo zuinig rijdt. Verder kan de auto last hebben van elektronische storingen en is hij wat minder ruim van binnen doordat het een plug-in hybride is.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Elektrisch Bereik Valt Tegen

Deze klachten komen het vaakste voor wanneer er wat meer kilometers op de teller staan. Stel dat er bijvoorbeeld al 30.000 kilometer met de auto is afgelegd binnen een jaar, dan kan het bereik na verloop van tijd wat minder worden. Toch horen we dit tevens als de 330E nog niet zo oud is. Het elektrisch bereik kan een beetje tegenvallen. Al heeft de rijstijl hier enigszins invloed op, toch verwachten de meeste mensen meer, en dat is terecht.

Wanneer de omstandigheden buiten goed te noemen zijn, is het elektrisch bereik vaak nog geen 20 kilometer. Goed wil overigens zeggen een gemiddelde fijne buitentemperatuur, van laten we zeggen een graad of 20, en geen regen of andere zaken die het de wagen moeilijk kunnen maken. Met een volle lading zou het, zoals aan veel kopers van de auto wordt aangegeven, mogelijk moeten zijn om puur elektrisch ongeveer 40 kilometer te kunnen rijden met een volle lading.

In de praktijk kun je hier dus gerust een kilometer of 20 vanaf halen, en dat is tegenvallend. Deze afwijkingen komen helaas vaker wel dan niet voor en dus is de kans dat jouw eigen BMW 330E deze problemen ook ervaart. Daarbij valt het benzineverbruik dus ook tegen, waar we later nog op terug gaan komen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Slijtage Banden (Cuppen)

Slijtage van de banden van een auto wordt ook wel cuppen genoemd. Logischerwijs verkort dit de levensduur van de banden waardoor je eerder nieuwe nodig zult hebben. De kosten hiervoor zijn zeker niet altijd mals en dus is het vervelend als je hier al snel last van krijgt. In het geval van de BMW 330E horen we helaas dat dit nogal eens het geval is.

Zelfs wanneer je erg oplettend bent in dit geval, kan je vaak cuppen niet voorkomen. Zelfs al je regelmatig de spanning controleert is het nauwelijks te voorkomen. Niet alleen heb je sneller nieuwe banden nodig, tijdens het rijden gaat de auto ook een steeds vervelender geluid maken, wat na verloop van tijd aardig irritant kan gaan worden. Normaal gesproken is de auto juist erg stil, zeker wanneer er elektrisch wordt gereden, maar door slijtage van de banden kan dit aardig veranderen.

Bij veel dealers wordt aangegeven dat dit veelal te maken heeft met wat je onderweg allemaal tegenkomt, zoals de vele rotondes bijvoorbeeld. Zowel bij zomer- als winterbanden horen we vaak dat cuppen voorkomt. Daarom doe je er goed aan voorzichtig te rijden, om op die manier cuppen te voorkomen of in ieder geval zolang mogelijk uit te stellen. Een nieuwe set banden kost bovendien al snel minimaal 280 euro inclusief montage. Dit begint rond namelijk qua prijs voor een minimaal bedrag van rond de 70 euro per band. \

Ben je in de markt voor een BMW 330e, bekijk dan zeker even onderstaande video. Autoweek heeft een hele goede review over de BMW 330e.

3. Auto Is Niet Zuinig

Dit sluit uiteraard aan bij het eerste probleem van de BMW 330E, waarin we al aan gaven dat het elektrisch bereik wat tegenvalt. Bij goede omstandigheden haal je nog rond de 20 kilometer, bij minder weer en regen en kou kom je vaak niet verder dan 12 tot 15 kilometer. Er wordt in de catalogus gezegd dat er rond de 2 liter benzine per 100 kilometer zal moeten worden verbruikt. In de praktijk blijft dit voor veel eigenaren van de 330E toch eerder tussen de 5 en 6 liter te liggen per 100 kilometer.

Dit is dus haast 3 keer zoveel als de bedoeling zal moeten zijn. In combinatie met het elektrisch verbruik heeft ook dit deels te maken met het rijgedrag, maar dan nog is het verschil natuurlijk wel iets te groot. Dit kost vrij veel extra, zeker wanneer je veel kilometers maakt. In dat geval heb je alsnog veel benzine nodig en valt het hele voordeel van gedeeltelijk elektrisch rijden aardig weg. En dat kan zeker niet de bedoeling zijn.

4. Melding Elektronische Storing

Tijdens het rijden in de BMW 330e zijn er verhalen bekend van problemen met een bijzondere melding. Ineens wordt er storing elektronica weergegeven en dat is vaak wel even schrikken. Er wordt dan automatisch gedacht aan problemen met de accu omdat deze niet goed contact maakt. Dat kan ook het mankement zijn, maar in de praktijk blijkt het lang niet altijd het geval. Zo kunnen de problemen verrassend genoeg uit een hele andere hoek komen, al is het wel altijd goed om uit te sluiten dat het aan de accu ligt.

Er zijn verhalen bekend waarbij de boosdoener water is dat onder in de bak staat waar de accu zit. Nu is dit nooit goed, maar heeft het vaak geen directe invloed op die accu. Een gevolg hiervan kan wel zijn dat het kastje wat bij de kabelboom van de trekhaak hoort hierdoor helemaal doorweekt is. Daar kan deze vaak totaal niet tegen, waardoor je dus de melding storing elektronica ontvangt.

Als dit het geval is, dan is melding dus wel degelijk terecht. Het is zaak om ervoor te zorgen dat alles droog wordt gemaakt en het kastje eventueel wordt vervangen. Probeer vervolgens uit te zoeken waar het lek vandaan komt. Alleen door dit op te lossen kun je er immers voor zorgen dat hetzelfde niet weer zal gebeuren. Er zijn verschillende plekken waar de lekkage vandaan kan komen, zoals bijvoorbeeld de volgende:

  • Het achterlicht
  • De tankklep
  • Afvoerbuisjes van het panoramadak    

5. Plug-in hybrides minder ruim

Een klein praktisch probleem van de BMW 330E is dat de plug-in hybrides wat minder ruim zijn. Zeker in vergelijking met diesel- en benzine modellen valt dit op. De reden hiervoor heeft te maken met het ontwerp dat BMW voor deze auto heeft gemaakt. De elektromotor wordt gevoed door een batterij en deze is geplaatst onder de bagageruimte. Hierdoor heb je juist in dit model, de 330E, wat minder ruimte dan in soortgelijke versies van het merk.

Wanneer de ruimte erg belangrijk is dan is het daarom misschien raadzaam om voor een ander model te kiezen. De 330I beschikt bijvoorbeeld over 480 liter, terwijl dit in het geval van de 330E een stuk minder is, met 375 liter. Dit kan voor bepaalde auto eigenaren een reden zijn om juist niet voor deze uitvoering te gaan.

Naast het feit dat de batterij dus meer ruimte inneemt, zorgt deze voor nog iets anders. BMW’s met deze batterij hebben namelijk flink wat meer gewicht, en wegen rond de 300 kilo meer dan soortgelijke modellen zonder batterij. Voor veel bestuurders hoeft dit echter niet echt een probleem te zijn.  Wat verder nog handig is om te weten, is dat de 330E wat minder trekkracht heeft dan bijvoorbeeld bij de 330I het geval is. Die laatste kan namelijk 1600 kilogram aantrekken terwijl dat in het geval van de 330E een stuk minder is, namelijk 750 kilogram.

Nieuwste blogs