De 1-Serie van BMW is zonder twijfel een van de meest bekende series van het luxemerk in Nederland. Dat komt natuurlijk vooral doordat dit de meest betaalbare serie van BMW is. Echter, de 1-serie heeft door de jaren heen ook zeker wat problemen gehad. De problemen die we in dit artikel bespreken zijn vooral gerelateerd aan de 1-series die vanaf 2011 geproduceerd zijn. Lees snel verder!
1. EGR-Systeem Lekt
Een EGR-systeem zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van dieselauto’s eerst gecirculeerd worden in de auto (en tegelijkertijd gereinigd worden) voordat de uitlaatgassen worden uitgestoten. Dit systeem in de jaren tussen 2010 – 2020 in de meest auto’s met een dieselmotor geïnstalleerd omdat het voor schonere lucht zorgt en omdat veel auto’s anders niet meer op de markt gebracht mochten worden.
Het probleem hiermee is dat veel fabrikanten, waaronder BMW, problemen ondervonden met het ontwikkelen en goed laten werken van dit systeem. Zo ook in de BMW 1-serie. Het probleem hier is dat een van de kleppen van het systeem niet goed aansluit waardoor er koelvloeistof uit kan lekken. Dit zorgt voor de volgende symptomen:
- Witte rook die ontstaat doordat koelvloeistof verbrand wordt op de verhitte motoronderdelen.
- Een ongewoon verhoogd verbruik van koelvloeistof zonder dat er een lek gedetecteerd kan worden.
In beide gevallen is het verstandig hier gelijk mee naar de dealer te gaan. Het niet laten onderzoeken van dit probleem kan namelijk brand veroorzaken. Verder is het goed om te weten dat de reparatiekosten van dit probleem relatief hoog liggen (tussen de 300 – 500 Euro).
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Gereduceerd Motorvermogen
Een onverwachts gereduceerd mototvermogen heeft vaak te maken met het VANOS-systeem (en dus met de nokkenas) van de BMW 1-series die een zescilinder motor hebben. Schroeven in de nokkenas kunnen na verloop van tijd los komen te zitten.
Dit zorgt ervoor dat de nokkenas en de vlinderkleppen niet meer gelijk lopen waardoor de BMW in een beschermingsmodus gaat die het motorvermogen reduceert. Daarnaast zul je ook de waarschuwingslichten voor motorproblemen zien. Je kunt dit alleen oplossen door naar de dealer of de garage te gaan.
Ben je in de markt voor een BMW 1 serie, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies voor een 1 serie.
3. Motor En De Interieurlichten Stoppen Volledig
In andere gevallen kan het zijn dat de motor er ineens volledig mee ophoudt. Bijkomende symptomen zijn dan vaak dat de interieurlichten ook stoppen en dat de lichten op het dashboard beginnen te flikkeren.
Dit probleem wordt veroorzaakt door een kabel die naar de distributiedoos loopt. Het enige wat je kunt doen om dit probleem op te lossen is ermee naar een garage gaan. Die kunnen de kabel vervangen, andere aanleggen of verstevigen afhankelijk van hoe het probleem precies in elkaar steekt.
Problemen met de elektrische bedrading van de BMW 1-serie zijn sowieso een punt waar je goed op moet letten. Als je in de markt bent voor een 1-serie dan is het verstandig om alle knoppen van de elektronica in te drukken als je een testrit maakt zodat je zeker weet dat alles werkt.
4. Ruggensteun Van Bestuurder Klapt Naar Voren In Een Crash
Sommige BMW’s uit de 1-serie hebben een defect waardoor de bestuurdersstoel naar voren kan klappen in het geval van een crash of als er een zware lading tegen de stoel valt in het geval van snel afremmen. Dit komt simpelweg doordat de stoel niet goed vastzit aan de railing op de grond.
Het is lastig om erachter te komen of jouw BMW hier last van heeft dus het beste is contact opnemen met een dealer als je jezelf hier zorgen over maakt.
5. Voortijdig Falen Van De Distributieriem
Een van de grootste problemen van de 1-serie is het feit dat de distributieriem voortijd kan slijten. Dit betekent dat hij niet de aanbevolen 100.000 kilometer haalt. Het resultaat is dat de riem in het ergste geval kan knappen met als gevolg dat veel onderdelen van de motor beschadigd raken. De herstelkosten lopen dan vaak op tot 2.000 EUR.
Als je in de markt bent voor een 1-serie dan is het verstandig om de distributieriem na te laten kijken voordat je overgaat op aankoop. Verder is het slim om de auto elk jaar te laten onderhouden in plaats van het flexibele onderhoudssysteem van BMW te volgen. Dit vermindert het risico op grote ongelukken.
6. De Homokineet Van De Aandrijfas Begeeft Het
De verbinding tussen de homokineet en de aandrijfas aan aan de voorkant van de 1-serie kan het begeven en deze zal vervangen moeten worden.
Dit komt doordat er veel druk op deze homokineet staat doordat de 1-serie achterwielaandrijving heeft. Dit betekent dat de kracht van de motor helemaal naar achteren moet worden gebracht en dat lijkt de 1-serie soms niet aan te kunnen. Kosten voor het vervangen van een homokineet zijn tussen de 300 – 500 EUR.
7. Brandstofpomp Begeeft Het
Sommige onderdelen van de brandstofpomp zijn niet correct gegalvaniseerd waardoor deze het vroegtijdig begeven. Het waarschuwingslampje van de motor zal waarschijnlijk oplichten. In dit geval zal de brandstofpomp vervangen moeten worden. De kosten voor het vervangen van een brandstofpomp lopen sterk uiteen. Echter, voor de BMW 1-Series moet je rekening houden met een prijs van 500 – 700 EUR.
8. Roest Ontstaat Bij Het Frame Van De Stoelen
Roest bij het frame van de stoelen is ook zeker geen onbekend probleem van de BMW 1-series. Echter, dit probleem is alleen van toepassing op modellen die voor november 2012 gemaakt zijn. Dit komt doordat BMW zijn proces na deze periode heeft aangepast wat het probleem ook heeft opgelost. In de meeste gevallen zou een BMW 1-serie tegenwoordig dus roestvrij moeten zijn voor minstens 10 jaar.
9. Vocht In De Auto
Vocht in de auto kan in sommige gevallen ook een probleem zijn (al is dit probleem niet zo heel groot in vergelijking met andere problemen). De twee grootste boosdoeners zijn in dit geval de airconditioning en het rek bovenop de auto.
De airco’s hebben last van condensatie die soms niet goed wordt afgevoerd. In dit geval valt dit meestal op te lossen door het filter vroegtijdig te vervangen. Het rek bovenop de auto zit vaak los waardoor er ruimte ontstaat voor water om doorheen te lekken. De schroeven van het rek aandraaien zou het probleem al kunnen verhelpen.
10. Krukassensor Zorgt Voor Een Slecht Lopende Motor
Als je te maken hebt met een slecht lopende motor die soms stilvalt of niet wil optrekken dan zou het probleem ook bij een krukkenassensor kunnen liggen. Als een van deze sensoren defect raakt dan veroorzaakt hij deze problemen zonder dat er echt problemen zijn met de auto zelf. Het enige wat je in dit geval kunt doen is de sensor laten vervangen door een garage. Houdt rekening met een prijs van 50 EUR.
11. De Auto Weigert In Versnelling Te Gaan
Als je een 1-Serie met een automatische versnellingsbak wilt aanschaffen zorg en dan voor dat je zeker weet dat deze versnellingsbak ook werkt. Net als veel automatische versnellingsbakken die tussen 2010 – 2020 zijn gemaakt hebben ook die van BMW nogal wat problemen gehad.
In de meeste gevallen gaat het hier om een spoel (een soort elektromagneet) die niet goed werkt. In andere gevallen kan het gaan om een motorsensor die niet meer goed zijn werk doet. Een dealer zal redelijk snel in staat zijn de juist foutcode te vinden en te achterhalen wat de problemen veroorzaakt.