Top 15 Beste Auto’s Tot €1.000


zilveren suzuki alto

Wat is de beste auto tot €1.000? Als je een auto wilt aanschaffen met een krap budget dan is dat natuurlijk een hele belangrijke vraag. In deze lijst hebben we 15 opties voor je op een rij gezet waar je geheid een auto in gaat vinden. Eerste echter even een snel antwoord:

De Suzuki Alto is de beste auto tot €1.000. De Alto is zuinig en heeft een verbruik van 5.4L/100km. Het gewicht van de auto is 805 kg en dat betekent een wegenbelasting per kwartaal van +/- €60. Verder heeft de auto een kofferbak van 177 liter en is deze Suzuki goedkoop in het onderhoud.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder geven we je eerst een tabel met onze 15 opties en het verbruik per auto. Niet alleen de aanschafprijs is immers belangrijk maar ook hoeveel je moet betalen voor het verbruik. Daarna duiken we dieper in op een deel van deze auto’s en kijken we tot in detail wat ze te bieden hebben. Lees snel verder!

MerkVerbruik (L/100km)
Suzuki Alto5.4
Daihatsu Sirion5.5
Toyota Yaris5.7
Citroen C25.8
Mitsubishi Colt6
Renault Twingo6
Peugeot 2066.2
Volkswagen Lupo6.2
Seat Arosa6.2
Volkswagen Polo6.4
Honda Civic6.8
Ford Puma7
Mazda Demio7
Opel Astra7.1
Nissan Primera7.4

1. Suzuki Alto

Als je op zoek bent naar een hele compacte wagen die geschikt is om de boodschappen in te vervoeren dan is de Alto waarschijnlijk een sterke keuze. Niet alleen rijdt deze wagen het zuinigst van alle andere auto’s tot 1.000 EUR (5.4L/100km), je hebt op de tweedehandsmarkt tegenwoordig ook nogal wat keuze.

In de meeste gevallen zul je namelijk meer dan 100 Alto’s vinden die in de prijsklasse onder de 1.000 EUR vallen. Oke, het uiterlijk van de Alto zal niet iedereen direct enthousiast maken maar alleen op uiterlijk zouden we deze auto te kort doen. De Alto heeft 177 liter in de kofferbak en dat kan uitgebreid worden naar 725 liter als je de stoelen naar voren klapt.

Niet alleen is deze auto goedkoop in het verbruik, ook de wegenbelasting is ontzettend betaalbaar. Per kwartaal praten we in de meeste gevallen dan over een bedrag rond de 60 EUR. Tot slot is het onderdeel van de auto, doordat het een kleine Suzuki is en omdat er aardig wat van op de weg zijn gezet, ook heel erg goedkoop.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van Kentekencheck. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Daihatsu Sirion

Gaan we direct door met een andere kleine Japanse wagen die je voor minder dan 1.000 EUR kunt aanschaffen: de Daihatsu Sirion. In de meeste gevallen zal het hier gaan om het model wat voor 2003 geproduceerd is. De generatie vanaf 2004 is vaak nog net iets te duur.

Voordeel van de Daihatsu is dat ze ook heel erg zuinig zijn (5.5L/100km) en dat ze ‘goed ingereden’ zijn maar niet kapot zijn gemaakt. De meeste Sirions die je op de tweedehandsmarkt zult vinden hebben tussen 150.000 – 200.000 kilometers op de teller staan. Dat is gewoon een mooi aantal maar geeft aan dat er waarschijnlijk nog wel een paar jaar in de auto zit.

Het aanbod van de Sirion is vaak wel iets minder. Op het moment van schrijven staan er zo’n 18 auto’s te koop op Autoscout24. Voordeel van de Sirion ten opzichte van de Alto is wel dat deze wagen meer ruimte heeft in de kofferbak. Dan moet je uitgaan van 235 liter met de stoelen omhoog en 890 liter met de stoelen naar beneden.

3. Toyota Yaris

Dat Toyota in deze lijst voorkomt zal niemand verbazen. Ze staan toch bekend om het bouwen van kleine betrouwbare auto’s en de Yaris is daar zeker een voorbeeld van. Op een gegeven moment staan er vaak enkele tientallen Yarissen op de tweedehandsmarkt te koop.

Nadeel van de Yaris is vaak wel dat, als deze onder de 1.000 EUR wordt verkocht, het kilometeraantal met gemiddeld 250.000 kilometer redelijk hoog ligt. Deze wagens zijn dus kilometervreters en zo worden ze ook gebruikt. Voordeel is wel dat je met een verbruik van 5.7L/100 kilometer jezelf niet blauw betaald.

Kosten van de Yaris liggen qua verbruik dus laag, ook de wegenbelasting is niet heel erg hoog. De auto heeft een gewicht van 870 kg en dat betekent vaak dat je per kwartaal zo’n 80 EUR aftikt voor deze belasting. Verder heeft de auto een kofferbak van 286 liter met stoelen en 768 liter als deze naar beneden zijn geklapt.

4. Citroen C2

De Citroen C2 is een auto die je niet zo snel op dit soort lijstjes voorbij ziet komen en dat is zonde. In Nederland staan er toch vaak een stuk of twintig in deze prijsklasse te koop en het zijn hele degelijke auto’s. Het verbruik is met 5.8L/100km laag te noemen en ook de wegenbelasting is met zo’n €80 per kwartaal niet heel erg hoog.

Verder is het natuurlijk een Citroen en dat betekent dat ook de kosten voor eventueel onderhoud en reparaties niet echt uit de klauwen kunnen lopen. Overige punten van de C2 die belangrijk zijn om te weten is dat de auto een bagageruimte heeft van 193 liter en dat de meeste beschikbare auto’s een kilometerstand hebben tussen de 200.000 – 250.000 km.

5. Mitsubishi Colt

Voor de Colt geld eigenlijk hetzelfde als de C2 die we zojuist besproken hebben: weinig aanbod maar toch een hele degelijke auto als je er eentje kunt vinden. Wel zul je twee varianten tegenkomen: de modellen van rond 2000 en de modellen van rond 2005. De 2005 auto is vanzelfsprekend wat moderner. Wel is het zo dat deze vaak een hogere kilometerstand hebben (250.000km+) als je deze voor minder dan 1.000 EUR wilt aanschaffen.

Als je de Colt kiest van rond 2000 dan krijg je daar 240 liter bagageruimte voor terug, voor de nieuwere variant praat je dan over 221 liter. De eerste generatie weegt daarnaast 945 kg en de tweede generatie 930 kg. Dat betekent dat ze beide in de wegenbelasting categorie vallen waarmee je zo’n 80 EUR per kwartaal betaald.

6. Renault Twingo

Als het gaat om het verbruik dan staat de Twingo met 6L/100km op een zesde plek in deze lijst. Echter, als je kijkt naar alle andere factoren dan zou de Twingo een stuk hoger moeten staan. Als eerste is deze auto namelijk bijna onverwoestbaar. Daardoor is het tweedehands aanbod ook gigantisch ruim. Op het moment staan er meeer dan 170 Twingo’s op de markt.

Daarnaast is de prijs van de auto ruim onder de 1.000 EUR, veel van deze auto’s kun je al krijgen voor een bedrag rond de 800 EUR. Daarnaast zijn ook de kilometerstanden heel erg redelijk. Die liggen vaak ergens rond de 150.000 km voor een auto waarvan de meeste tussen 1999 – 2003 geproduceerd zijn.

Nadeel van de Twingo is vooral de ruimte in de kofferbak, daar heb je namelijk maar zo’n 168 liter tot je beschikking. Met een gewicht van 920 kg is de wegenbelasting met ongeveer 80 EUR per kwartaal wel weer heel goed te doen.

7. Peugeot 206

Meer dan 350 resultaten. Dat is hoeveel Peugeot’s van dit model er op de tweedehandsmarkt vaak online staan. Daarmee is de 206 veruit de meest beschikbare auto onder de 1.000 EUR. Daarnaast is het verbruik van 6.2L/100km ook helemaal niet slecht te noemen.

Wel is het gewicht van de 206 iets hoger dan de gemiddelde auto op deze lijst. In totaal komt dat uit op 1.030 kg. Dat betekent dat de wegenbelasting vaak net boven de 100 EUR ligt afhankelijk van de regio en het type brandstof wat je verbruikt. Wel is de ruimte in de kofferbak met 237 liter goed te noemen voor een auto in deze categorie.

8. Volkswagen Lupo

Op plek acht komen we de Volkswagen Lupo tegen. In bovenstaande tabel zie je ook dat de Seat Arosa op plek negen staat. Dit zijn praktisch dezelfde auto’s en natuurlijk ontwikkeld door de overkoepelende Volkswagen groep. De reden dat deze auto op de lijst voorkomt is omdat het verbruik met 6.2L/100km goed is te noemen en omdat de auto’s goedkoop zijn in het onderhoud.

De Lupo en de Arosa wegen beiden 912 kg en dat betekent dat de wegenbelasting uitkomt rond de 80 EUR per kwartaal. Wat bij deze modellen wel te wensen overlaat is de ruimte in de kofferbak. Voor de Lupo is dat 144 liter en voor de Arosa 130 liter. Wel is de beenruimte op de achterbank bij deze auto’s iets groter dan andere modellen op deze lijst.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs