Auto Start Niet Maar Lampjes Branden Wel: 6 Oorzaken


accu in winkel

Waarom start jouw auto niet maar branden de lampjes wel? Dat kan aan meerdere oorzaken liggen en je zult ze een voor een af moeten gaan om te zien of het probleem hiermee is opgelost. Wel zijn er oorzaken die een stuk vaker voorkomen dan andere. Voordat we het daar over gaan hebben eerst even een snel antwoord:

Als een auto niet start maar de lampjes wel branden dan heeft dit waarschijnlijk te maken met een contactslot wat niet goed functioneert. Mocht het probleem hier niet mee zijn opgelost dan zijn andere oorzaken een bijna lege accu, een dynamo/startmotor die defect is, een gesprongen zekering of slechte bekabeling.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijke oorzaken tot in detail. Daarnaast bekijken we waarom de auto door deze oorzaken niet werkt, hoe je ze kunt herkennen en wat het zou kosten om het probleem definitief op te lossen. Lees snel verder!

1. Contactslot

Als je auto niet start maar de lampjes wel branden dan kan het zijn dat het contactslot waarmee je de auto probeert te starten niet goed meer werkt. Als je al eerder hebt opgemerkt dat de auto soms ‘blijft hangen’ tijdens het rijden dan is dat een teken van een contactslot wat niet naar behoren werkt.

Het kan ook zijn dat het contactslot is blijven hangen in de ‘start’ positie. Dit zorgt ervoor dat er teveel stroom naar de brandstofpomp gaat en daardoor start de auto ook niet. Als je merkt dat andere onderdelen van je auto ook niet starten (zoals je dashboard, airco, de radio, of de lichten) dan is dat een teken dat je contactslot niet meer goed kan werken.

Het definitief herkennen van een slecht contactslot is niet iets wat je makkelijk zelf kunt doen. Voor het vervangen van dit onderdeel geldt eigenlijk hetzelfde. Als je het vermoeden hebt dat het hier aan ligt dan wordt het tijd om naar de garage te gaan. Het vervangen van een contactslot kost tussen de 100 – 150 EUR.

2. Bijna Lege Accu

Als je auto niet start maar de lichten wel branden dan is het tweede onderdeel waar je naar moet kijken altijd de accu. De accu werkt elke dag hard om de auto van energie te voorzien maar ze hebben over het algemeen een levensduur van zo’n 3-5 jaar.

Het hoeft niet zo te zijn dat de accu aan het einde van zijn levensduur was, het kan ook zijn dat de accu kortsluiting heeft of dat er een cel in de accu is stuk gegaan. Al die punten kunnen ervoor zorgen dat je auto niet start maar alsnog wel genoeg energie kan leveren om de lampen van de auto te laten branden. Alleen een accu die compleet stuk is zal ook de lampen niet meer laten branden.

Om na te kijken of de accu werkt kun je altijd een multimeter gebruiken. Met een multimeter kun je het voltage van de accu bekijken. Dit moet altijd uitkomen op 12 volt, als het minder dan dit is dan heb je waarschijnlijk een slechte accu. Een multimeter kun je gewoon aanschaffen op Bol.com. Dit is bijvoorbeeld een goede keuze.

Naast het elektrische gedeelte van de accu kan het ook zijn dat je problemen ervaart met de contactpunten van de accu. Dit zijn de punten waarop de kabels van en naar de accu verbinding maken met de accu. Deze kunnen door de loop van tijd namelijk onderhevig zijn aan corrosie en dat zorgt ervoor dat de stroom niet goed meer geleid kan worden.

Als je merkt dat de accu echt aan zijn einde is dan zul je deze moeten vervangen. Normaal gesproken kun je dit goed zelf doen (het is even een paar bouten los schroeven). Een nieuwe accu kost tussen de 70 – 150 EUR. Als het gaat om corrosie dan is het verstandig de accu los te maken, uit de auto te halen en de contactpunten even schoon te schrobben. Dat zou het probleem dan moeten oplossen.

3. Dynamo

Naast de accu kan het probleem zich ook goed bevinden in de dynamo, het onderdeel wat verantwoordelijk is voor het opladen van de accu. In dat geval slaat de auto wel even aan maar kan de accu niet genoeg voltage leveren om de dynamo te activeren. Daarvoor kun je ook weer een multimeter gebruiken om het te controleren.

Als je die meter gebruikt dan moet de dynamo 14 volt genereren als de motor aan het draaien is (er vanuit gaande dat de accu volledig werkt, die moet 12 volt leveren).

Als je merkt dat de dynamo niet genoeg volt genereerd dan heb je waarschijnlijk last van een defecte laadregelaar of is de kabel van de excitatiestroom naar zijn grootje. Verder kan een beschadigde vrijloop van de dynamo ook zorgen voor een lagere spanning.

In alle gevallen is het verstandiger om een dynamo te vervangen in plaats van te repareren. Dynamo’s die gerepareerd worden zijn namelijk redelijk onbetrouwbaar. Het vervangen van een dynamo laat je daarnaast het beste over aan de garage of de dealer en kost je tussen de 150 – 700 EUR afhankelijk van het merk en model auto wat je hebt.

4. Zekering

Als je merkt dat bovenstaande punten het probleem niet goed herkennen dan kan het ook zijn dat een van de zekeringen van de auto aan zijn einde is gekomen. Dit kan ervoor zorgen dat er alsnog stroom naar de elektrische systemen gaat maar dat de motor niet start.

Je kunt dit probleem herkennen door de zekeringen van je auto te bekijken onder de motorkap. Als je ziet dat deze gesprongen is of stuk lijkt dan heb je het probleem waarschijnlijk gevonden. Ook als je merkt dat je dashboard en de lampen in de auto wel aangaan, maar dat ze een beetje lijken te flikkeren, dan kan het goed aan een zekering liggen.

Over het algemeen zijn zekeringen gelukkig makkelijk te vervangen. Als je een zekering vind die eruit ziet als in bovenstaand voorbeeld dan is dat de zekering die je moet vervangen. Zekeringen zijn genummerd en deze kun je gewoon terugvinden op het internet. Een nieuwe zekering kost vaak maar 1 – 3 EUR. Laat je dit door de garage doen dan komen de kosten (samen met de controle en het uitlezen van de computer voor de zekerheid) toch al snel uit op 50 EUR.

5. Startmotor

Als je een constant klikkend geluid hoort dan ligt het probleem bijna zeker bij de accu of de dynamo zoals we net al besproken hebben. Mocht je echter maar een tik horen en werkt accu nog wel gewoon (de koplampen en stereo doen het nog) dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de startmotor.

Als de startmotor geluid maakt maar de motor niet start dan is dit waarschijnlijk een mechanisch probleem met de startmotor. Het kan zijn dat een van de tandwielen van de startmotor niet ingrijpt op de tandwielen van de motor. Dat zou betekenen dat deze versleten of gebroken zijn.

Als de auto soms wel of soms niet start dan kan dit liggen aan kapotte of vervuilde bedrading. In dit geval ligt het probleem dus niet direct aan de startmotor zelf. Een elektrisch onderdeel kan beschadigd zijn en dat heeft sporadische problemen bij het opstarten tot gevolg.

Ga er in dit geval niet vanuit dat het probleem zichzelf oplost. Vaak is dit het begin van groter wordende problemen als ze niet worden opgelost. Laat in dit geval je auto controleren door een garage voordat je ineens stil komt te staan.

Tot slot kan het zijn dat de verlichting van je interieur dimt als je de auto probeert op te starten. Dit geeft aan dat de startmotor kortsluiting weet te veroorzaken in je elektrische systemen of dat de startmotor zelf kortstluiting heeft.

In alle gevallen is het verstandig om de auto naar de garage te brengen aangezien het vervangen van een startmotor geen makkelijke klus is. Het vervangen van een startmotor kost tussen de 150 – 450 EUR.

6. Slechte Bekabeling

Als laatste kan het probleem dan nog bij slechte bekabeling van je auto liggen. Vanuit de accu lopen er natuurlijk verschillende kabels naar de componenten van je auto. Dan moet je denken aan je dynamo, startmotor, de ECU (de computer van je auto) en ga zo maar door.

Het hoeft niet zozeer aan deze specifieke onderdelen te liggen maar het kan goed zijn dat de bekabeling hiervan stuk is gegaan. Misschien zitten de kabels los of hebben ze ergens tegenaan gezeten wat warm was of voor extra slijtage heeft gezorgd.

Hoe dan ook, het kan de moeite waard zijn om de kabels van je accu te volgen en te kijken of je hier problemen mee ziet. Zorg er wel voor dat je hier voorzichtig mee bent aangezien alles natuurlijk onder spanning kan staan.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs