Audi A3 e-tron: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


Rode audi a3

De Audi A3 e-tron is een auto die Audi vanaf 2014 – 2018 geproduceerd heeft. In 2021 is er een nieuwe versie op de markt gekomen. Door de lange productieperiode zijn er natuurlijk ook aardig wat tweedehands exemplaren en dat roept de vraag op welke problemen de Audi A3 e-tron heeft en waar je dus op moet letten bij aanschaf. Laten we daar eens naar kijken!

De meest voorkomende problemen van een Audi A3 e-tron zijn als volgt: de auto begint te schudden tijdens het rijden en maakt ratelende geluiden. Verder is lekkage van het panoramadak een bekend probleem. Tot slot is een hoog olievebruik een veelvoorkomend defect.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Schudden Auto

Er zijn een aantal klachten bekend waarbij de auto hevig begint te schokken tijdens het rijden. Dit komt veelal voor bij wat oudere modellen van voor 2008. Tijdens het optrekken en bij bepaalde snelheden en een motortemperatuur van 70°C is dit het vaakste het geval. Hierdoor kan het brandstofverbruik aardig stijgen en daar is uiteraard niemand bij gebaat. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van dit probleem, zo kan het bijvoorbeeld aan de volgende dingen liggen:

  • Een losse distributieriem
  • Het magneetklep blok
  • De EGR-klep
  • De kabelboom van de cilinderkop
  • De pompverstuivers

Met zoveel mogelijke oorzaken is het niet altijd even makkelijk om te kunnen bepalen wat het schokken tijdens het rijden veroorzaakt. Zelfs voor de experts bij een erkende garage niet. Toch is het belangrijk dat dit goed gebeurd, want wanneer dit niet het geval is laat je misschien allerlei dure onderdelen vervangen terwijl dit helemaal niet nodig is. Het vervangen of repareren van bovenstaande onderdelen kan namelijk aardig prijzig zijn.

Soms is het echter een stuk eenvoudiger op te lossen. In dat geval heb je het dus getroffen, want er is dan minder kans dat er schade ontstaat aan andere delen van de auto en de kosten zullen stukken lager zijn. Zo zijn er gevallen waarbij een van de bouten van de verstuiver bevestiging van de pompverstuiver van een van de cilinders de boosdoener was. Door deze te vervangen bleek het probleem verholpen te zijn.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Ratelende Geluiden

Tijdens het starten van de auto kan het zijn dat er een ratelend geluid te horen is. Dit zit dan aan de linker voorkant. Dit duidt vaak op problemen met de accu, bijvoorbeeld omdat deze te zwak is geworden. Het komt vaak door langdurig gebruik dat de accu aan vermogen verliest. Daarom is het vooral bij oudere modellen en auto’s waar veel mee gereden wordt een veel voorkomende kwaal, en dat geldt ook voor de Audi A3.

Niet alleen zal de auto slecht starten als de accu niet goed meer functioneert, de kans bestaat dat deze op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer start. Daarom is het belangrijk om de accu te laten vervangen wanneer deze problemen zich voordoen. Gelukkig kost het vervangen van dit onderdeel voor de Audi A3 niet al teveel. Dit kan bij bepaalde erkende garages al vanaf 88 euro inclusief BTW en arbeidskosten.

Ben je in de markt voor een Audi A3 e-tron, bekijk dan onderstaande video over een e-tron met meer dan 283.000 kilometer op de teller.

3. Lekkage Van Het Panoramadak

Verschillende Audi A3 bezitters hebben last van lekkage bij het panoramadak. Dit komt vooral voor bij bepaalde weersomstandigheden zoals hevige regenbuien. Er ontstaan scheuren in het kunststof frame van het dak waardoor het water naar binnen kan lopen. Als dit de oorzaak is dan zal er niets anders opzitten dan het panoramadak te laten vervangen, want afplakken helpt vaak niet en de scheuren zullen na verloop van tijd alleen maar erger worden.

Er zit normaal gesproken 2 jaar garantie op het dak, dus wanneer het voor deze tijd gebeurd is het geen probleem. Mocht de auto wel ouder dan 2 jaar zijn, dan wordt het een heel ander verhaal. Een nieuw panoramadak kost namelijk al gauw 2.500 euro. Wel zijn er vaak mogelijkheden voor een coulanceregeling, zodat je niet zelf voor het hele bedrag hoeft op te draaien, al hangt het er daarbij wel vanaf hoe oud de auto precies is.

4. Hoog Olieverbruik

Veel bezitters van een Audi A3 met een 1.8 of 2.0 TFSI-motor hebben reeds geklaagd over ongewoon hoog olieverbruik. Dit probleem komt dan ook veelvuldig voor bij dit type motor en dus bij dit specifieke model van Audi. Op internet zijn er veel van dit soort klachten te vinden en dus ben je zeker niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die hier last van heeft.

De oorzaak van het hoge olieverbruik ligt aan de zwak werkende olieschraapveren. Deze zijn vanaf het jaar 2008 gebruikt door de fabrikant voor TFSI-motoren en dus ook in verschillende varianten van de Audi A3. Daarbij valt op dat de problemen vooral voorkomen bij auto’s die meer dan 100.000 kilometer op de teller hebben staan. Let dus extra goed op wanneer jouw bolide aan deze zaken voldoet of je een tweedehands Audi A3 wilt aanschaffen die al aardig veel gereden heeft.

Van dit type motor heeft de zuiger in totaal drie zogenoemde zuigerveren. Daarvan zijn er twee, de bovenste, compressieveren. De andere, die aan de onderkant, is de olieschraapveer. Deze veroorzaakt uiteindelijk alle problemen met de olie. De functie die de olieschraapveer normaal vervuld is die als afdichting tussen de verbrandingsruimte en carter. Als deze goed functioneert komt er zo min mogelijk olie terecht in de verbrandingsruimte. Daardoor wordt er niet teveel olie verbruikt en blijft de motor in topconditie.

De olieschraapveer heeft dus een belangrijke functie. Sinds 2008 is deze echter een stuk dunner gemaakt. Dit deed de fabrikant om op die manier de TFSI-motor zuiniger te maken, maar echt geslaagd zijn ze niet in die opzet. Deze soorten veren rakelijk namelijk veel sneller vervuild en als de auto een bepaald aantal kilometers erop heeft zitten, werkt dit alleen maar averechts. De koolaanslag in de veren zorgt voor een veel hoger olieverbruik.

Het olielampje zal gaan branden en er kunnen nog meer problemen ontstaan als gevolg van vervuilde olieschraapveren. Voor je het weet kunnen de cilinderwanden beschadigen en raken ook de in- en uitlaatkleppen vervuild. Des te langer je wacht met actie ondernemen, des te groter de schade uiteindelijk kan worden. Probeer dus gelijk in te grijpen wanneer je vermoedens hebt dat er problemen zijn met de olieschraapveer.

Door een nieuwe olieschraapveer te laten plaatsen en de oude te vervangen, kan het probleem worden opgelost. Let daarbij op dat er dit keer voor een goede versie wordt gekozen die het beter doet dan de dunne variant in de 1.8 en 2.0 TFSI-motoren. Daarna zal het olieverbruik gelijk weer omlaag gaan en worden andere delen van de auto niet beschadigd. Let er wel op dat de kosten voor een dergelijke reparatie enorm hoog kunnen uitvallen, en vaak duurder worden naarmate je langer wacht. De kosten voor het vervangen van de olieschraapveer liggen bij de officiële dealer al gauw tussen de 5.000 en 7.000 euro inclusief arbeidsloon en BTW, terwijl sommige erkende garages het vanaf 3.500 euro kunnen doen.

5. Schokken Bij Het Wegrijden

Dit probleem komt sporadisch voor en lang niet elke Audi A3 heeft hier last van. Maar er zijn verhalen bekend waarbij autobezitters een bepaalde schok voelen bij het wegrijden. Dit gebeurd wanneer je als bestuurder de rem loslaat en op het gaspedaal drukt. Het komt voor bij de modellen met DSG (een speciale automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling). Deze zijn terug te vinden in Audi A3´s van na 2009.

Mocht je hier last van hebben dan ligt het zeer waarschijnlijk aan de DSG Mechatronic. Dit is de besturingseenheid die op de DSG versnellingsbak is gemonteerd. Het kan ook aan de koppeling liggen. Wanneer je dit overduidelijk kunt aanvoelen is het handig om hier snel wat aan te doen. Als het aan de koppeling ligt, is het meestal al een tijdje gaande. Wanneer er niets aan wordt gedaan kan de Mechatronic hier namelijk schade aan toebrengen. De kosten om dit te reparen en de benodigde onderdelen te vervangen liggen tussen de 1.300 en 2.500 euro.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs