Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Volvo V50. Als je een nieuwe of tweedehands V50 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de V50 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Hyundai V50 zijn als volgt: D2 en D4 motoren die last hebben van problemen met het EGR-systeem of een cilinderkoppakking die in deze motoren stukgaat. Verder heeft de D5 motor soms problemen met de compressie van de cilinders, raakt de DPF-filter van de diesels verstopt en moet vroegtijdig vervangen worden en ook de distributieriem van de V50 moet vaak vroegtijdig vervangen worden.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. D2 Motor Problemen
De D2 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 1.6 L met 113 pk en als 2.0 L met 119 pk. Problemen met de D2 motor vinden vooral plaats bij de 1.6 L motor. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen en het lekken van de o-ringen van de brandstofinjectie.
Het eerste probleem van de 1.6 D2 ligt bij de EGR kleppen. EGR staat in het Engels voor ‘Engine Gas Recirculation’. Het systeem zorgt er in feite voor dat er niet teveel schadelijke stikstof in het milieu komt door de uitlaatgassen te circuleren in het systeem. Probleem met dit element vind je vooral bij de EGR-kleppen.
Het probleem ligt niet direct bij de kleppen zelf maar eerder bij de kabels die aan de EGR-kleppen verbonden zijn. Doordat deze slecht zijn ontworpen blijven de kleppen nogal eens hangen en daardoor kan het EGR-systeem niet goed zijn werk doen. Het oplossen van dit probleem kan aardig in de papieren lopen en verwacht een kostenpost van 300 – 500 EUR.
Ander probleem van de 1.6 D2 motor is dat de brandstofinjectie nogal eens willen lekken. Deze injectoren zijn verantwoordelijk voor het juist injecteren van de brandstof in de cilinders. Het probleem hier vind je bij de o-ringen die de injectoren goed afsluiten. Deze staan erom bekend het vroegtijdig te begeven en moeten dus vervangen worden. Het vervangen van de o-ringen kost ongeveer 200 EUR.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. D4 Motor Problemen
De D4 dieselmotor van Volvo is beschikbaar als 2.0 L met 175 pk en met 189 pk. Bekende problemen zijn onder andere het blokkeren van de EGR-kleppen, het overkoelen van de EGR-koeler en en het lekken van koelvloeistof in de cilinders door een gebroken cilinderkoppakking.
Het probleem wat de D4 motor heeft met de EGR-kleppen is eigenlijk hetzelfde probleem als wat we hierboven hebben omschreven met de D2 motor. De EGR-kleppen blijven hangen door slecht ontworpen kabels van het EGR-systeem. Repareren kost ongeveer 200 EUR.
Ander probleem met de EGR in de D4 is het feit dat de koeler eigenlijk te goed zijn best doet. In de D4 motor heeft volvo besloten gebruik te maken van hun nieuwe geavanceerde EGR koelsysteem in plaats van hun bewezen AdBlue systeem. Dit hebben ze gedaan om aan de nieuwe Euro 6 standaard te voldoen die diesels moeten hebben.
Het probleem hier is dat de kabels waar de uitlaatgassen doorheen stromen te krap was en dat de ECU (de computer van de auto) de gassen ook teveel aan het koelen was. Dit zorgde voor condens in de leiding wat gecombineerd werd met de vieze dieselstoffen. Dat zorgt naar verloop van tijd voor een vieze smurrie die de leiding verstopt.
Problemen met de auto’s die uit de dealer komen was dat auto’s die voor korte ritten gebruikt werden al na 6 maanden problemen hadden. Auto’s die vooral lange ritten maakte hadden na een jaar pas problemen.
Het uitgebreide artikel over de problemen van de D4-motor lezen? Klik op deze blog die we eerder schreven: Volvo D4 Meest Voorkomende Problemen.
Volvo heeft dit probleem meerdere keren proberen op te lossen (eerst door een softwareupdate die eigenlijk weinig uithaalde) de softwareupdate is uiteindelijk verbeterd en dat zou het probleem opgelost moeten hebben. Toch is het zeker iets om naar te kijken als je een V40 wil aanschaffen.
Het laatste probleem wat je bij de D4 motor zult tegenkomen is eigenlijk hetzelfde als wat de D2 motor heeft: de cilinderkoppakking kan het begeven en deze moeten vervangen worden.
Veelvoorkomend kenmerk van dit probleem is dat er koelvloeistof weglekt uit het koelvloeistofresevoir maar dat er nergens een lek te bekennen is. De koelvloeistof verdwijnt in dit geval in de cilinder en wordt daar verbrand. Je hebt dan dus een onzichtbaar lek. Het oplossen van dit probleem kost ongeveer 500 – 1.300 EUR dus wees hier heel voorzichtig mee.
Ben je in de markt voor een Volvo V50, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankooptest.
3. D5-Motor Problemen
Een probleem wat vaak bij de D5 motor lijkt voor te komen is dat deze in plaats van 5 maar 4 cilinder lijkt te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de motor niet soepel loopt loopt, dat het brandstofverbruik hoger ligt en dat de motor bij lagere toerentallen (voordat de turbo oppakt) ook niet snel op gang lijkt te komen.
De exacte oorzaak van dit probleem is niet zo 1-2-3 te vertellen. Volvo is ook nog niet in staat geweest om hier een eenduidig antwoord op te geven. Een goed startpunt is om de auto naar de garage te brengen en daar de compressie van de cilinders te laten testen. Vanuit daar kun je concluderen of een cilinder inderdaad niet goed werkt, welke cilinder het is en het geeft de garage aanknopingspunten om verder te onderzoeken. Kosten van een compressietest liggen tussen de 100 – 150 EUR. Daar komen de kosten voor het oplossen van het probleem dan nog bovenop.
4. Verstopte Dieselfilter
Ander veelvoorkomend probleem van de V50 is dat de diesels nogal wat problemen kunnen ervaren met het filter. Dit kom vooral voor bij diesels die veel korte ritten maken. Het zogenaamde deeltjesfilter van de diesel is hier de boosdoener. Dit filter is verantwoordelijk voor het filteren van de schadelijke dieselstoffen zodat de V50 aan nieuwe, strengere dieselnormen kon voldoen.
Het probleem is dat dit filter teveel vuil opvangt als er korte ritten gemaakt worden en daardoor kan het zichzelf niet goed filteren. Als je een goede, lange rit maakt lost dit probleem zichzelf dan wel weer op maar het kan heel vervelend zijn en natuurlijk zorgen voor motorproblemen, waarschuwingslampen op het dashboard en verminderde prestaties.
Om te controleren of je auto inderdaad moeite kan hebben met dit filter kun je het beste even het VIN-nummer nakijken. Als je de motorkap opent dan zou er een plakkaat met het VIN-nummer onder de kap moeten zitten. Als het achtste teken een ‘3’ betreft dan ben je veilig want deze diesel heeft niet dit specifieke filter. Gaat het om een ‘4’ dan zou het kunnen dat de auto dit filter heeft en het is goed om dat even na te vragen bij de dealer. Gaat het om een ‘5’ dan heeft de auto zeker dit filter.
Gevolgen voor auto’s met dit filter zijn dat zowel de 1.6 als de 2.0 L diesels nieuwe Eolys vloeistoffen nodig hebben (dit is een specifieke vloeistof wat dit filter nodig heeft) elke 50.000 kilometer. Daarnaast zal de filter elke 110.000 kilomter of elke zes jaar vervangen moeten worden. Dit is een hele prijzige operatie omdat een zogenaamd DPF filter niet hetzelfde is als een brandstoffilter. Een DPF filter kost al snel 3.000 EU en je moet je dus afvragen of dat het waard is.
Bij andere dieselmotoren, zoals de 2.0 liter auto met zes automatische versnellingen, de D3 met vijf cilinder, de D4 en sommige D5 motoren, zou het DPF filter gewoon het hele leven van de auto mee moeten gaan. Dan gaan we er wel vanuit dat je hier en daar ook een lange rit maakt om het filter te reinigen.
5. Vroegtijdige Vervanging Distributieriem
Dit probleem komt specifiek voor bij een paar types van de benzine en de dieselmotoren. Bij de benzinemotoren gaat het over de T5 met vijf cilinders. Bij de dieselmotoren gaat het over de D4 en de D5 die in de V50 liggen. De distributieriemen van deze motoren hebben de neiging vroegtijdig te slijten. Dat is in principe geen probleem als je ze op tijd vervangt maar mochten ze klappen tijdens het rijden dan is je motor direct stuk.
In principe moeten de distributieriemen van deze motoren elke 80.000 kilometer of elke vier jaar vervangen worden. Kosten voor het vervangen van een distributieriem van een Volvo V50 liggen tussen de 300 – 400 EUR.
6. Lekkage In Het Interieur
Het laatste probleem wat je bij een Volvo V50 nogal eens voorbij kunt zien komen is dat er lekkage is in het interieur. Dit ontstaat eigenlijk alleen bij V50’s die een panoramadak hebben. De afvoer van dit dak kan verstopt komen te zitten en daardoor loopt het over. Vervolgens lekt het water naar beneden. Vaak kun je dit herkennen door de vloermatten bij de achterste passagiers na te kijken op vochtigheid. Mocht dit zo zijn dan moeten de goten van het panoramadak even schoongemaakt worden. Verder is er weinig wat je eraan kunt doen.