Een van de bekendste Volvo motoren die er in de afgelopen jaren geproduceerd is, is de Volvo D4 motor. Deze motor is in een tal van Volvo modellen gebruikt maar wordt op het internet vaak niet om de meest positieve redenen genoemd. In deze blog bekijken we de D4 motor tot in detail maar eerst even een korte samenvatting:
De Volvo D4 is een 2.0 L motor met 175 of 189 pk. De D4 is door Volvo gebruikt in de S60, V60, S80, V70, XC70 en de V40 en V40 Cross Country. De D4 motor staat bekend om het hebben van technische problemen waaronder het blijven hangen van de EGR-kleppen, het te hard koelen van het EGR-koelsysteem en het begeven van de cilinderkoppakking.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we dieper in op de problemen van de D4 motor, hoe je ze kunt herkennen en wat het kost om ze op te lossen. Daarnaast kijken we ook wie verantwoordelijk is voor het ontwerp van de motor. Lees snel verder!
Welke Problemen Heeft De D4 Motor?
Verder is het goed om te weten dat de ouder D4 motoren bekend staan om het hebben van drie grote problemen. Dit is vooral iets waar je rekening mee moet houden als je een tweedehands Volvo wilt aanschaffen. De nieuwe generatie D4 (de zogenaamde Penta D4 motoren) bespreken we in deze blog niet.
EGR-Kleppen Blijven Hangen
Het is goed om te weten dat de D4 motor verschillende problemen kende. Een van de grootste problemen die de D4 motor had was dat de EGR-kleppen konden blokkeren. EGR staat in het Engels voor ‘Engine Gas Recirculation’. Dit systeem had als taak om schadelijke stikstofgassen die door de D4 motor werden geproduceerd te laten recirculeren in het systeem. Dit zorgt ervoor dat dieselmotoren niet al te vervuilend zijn.
Probleem met dit systeem was dat de kleppen die open en dicht moeten gaan (en zo de schadelijke stikstof kunnen insluiten of kunnen uitsluiten) niet goed open en dichtgaan. Dat heeft weinig met de kleppen zelf te maken en meer met het slechte ontwerp van de bekabeling die naar de kleppen toe loopt.
De bekabeling van deze motor had namelijk een groot mankement en dat is dat deze vaak te krap tussen andere elementen inzat en daardoor kon de kabel beschadigd raken met storingen tot gevolg. Het oplossen van het probleem met de kabels die naar de EGR toelopen kon al snel in de papieren lopen en kosten van 300 – 500 EUR met zich meebrengen.
EGR-Koelsysteem Werkt Te Hard
Een van de onderdelen van het EGR-systeem is de koeler. Deze koeler zorgt ervoor dat de circulerende stikstof gekoeld wordt tot een acceptabel niveau. Volvo gebruikt hiervoor altijd hun AdBlue vloeistof. AdBlue vloeistof is een kleurloze vloeistof die in het EGR-systeem werd gespoten en zo hielp om de schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen te halen.
In auto’s met een D4 motor heeft Volvo echter besloten gebruik te maken van een geavanceerd koelsysteem wat in eerste instantie beter leek te werken. Volvo was gedwongen dit te doen omdat er vanuit de Europese Unie strakkere richtlijnen op het gebied van uitlaatgassen werden opgelegd (de zogenaamde Euro 6 standaard).
Het probleem van dit systeem bevind zich echter weer bij de kabels. De kabels die naar het systeem toeliepen zaten te dicht tegen het koelsysteem aan en de ECU (de computer van de auto) was ook te hard aan het koelen. Dit had tot gevolg dat er condens ontstond in de leidingen waar de dieselstoffen doorheen liepen.
Condens gecombineerd met uitlaatgassen zorgde voor een smerige, zwarte substantie in de leidingen met als gevolg dat deze dus verstopt kwamen te zitten. Dit probleem werd al snel zichtbaar met auto’s die alleen korte ritten maakten. Deze hadden na 6 maanden al last van dit probleem. Auto’s die langere ritten maakten hadden na een jaar al problemen.
Volvo heeft dit probleem meerdere malen proberen op te lossen. De methode waarop ze dit probeerden te doen was via softwareupdates. De eerst softwareupdates haalden echter weinig uit. Echter, uiteindelijk is het Volvo gelukt een softwareupdate uit te brengen die het probleem wel opgelost heeft.
Cillinderkoppakking Begeeft Het
Het laatste probleem waar D4 motoren veel te maken mee hebben gehad is het feit dat de ciinderkoppakking het te snel begeeft en dat deze vervangen moet worden. De cilinderkoppakking is het onderdeel wat de cilinders goed afsluit van de rest de onderdelen die er onder de motorkap zitten. In de cilinders wordt namelijk de brandstofmix verbrand en het is belangrijk dat deze goed zijn afgesloten.
Als deze cilinderkoppakking het begeeft dan loopt er koelvloeistof in de cilinders van de motor. Dit zorgt ervoor dat de brandstofmix niet meer goed is en dat kan problemen opleveren met de motor. Een van de meest voorkomende tekens van een cilindermotor die stuk is, is het feit dat het koelvloeistofresevoir snel leeg lijkt te raken maar dat je nergens een lek kunt bekennen.
In dit geval is het heel aannemelijk dat de koelvloeistof in de cilinders lekt en dat deze daar wordt verbrand. Het is in dit geval dus zeker de moeite waard om de cilinderkoppakking te bekijken. Als je inderdaad een cillinderkoppakking hebt die het begeven heeft dan is de reparatie prijzig te noemen. We praten dan over een bedrag van 500 – 1.300 EUR.
Werd De D4 Motor Door Volvo Ontworpen?
De Volvo D4 motor werd inderdaad ontworpen door Volvo zelf en is dus compleet eigen productie. Dit in tegenstelling tot de Volvo D2 motor die ook bekend staat om het hebben van vele problemen waaronder in de Volvo V40. De D2 motor werd namelijk door PSA (Peugeot-Citroen) ontworpen en is ook gebruikt in verschillende modellen van Ford.
Wat Is Het Verbruik Van De Volvo D4 Motor In De Verschillende Modellen?
Het verbruik van de D4 motor verschilt natuurlijk heel erg per model. Hieronder hebben we het verbruik van de D4 motor in de verschillende Volvo modellen op een rijtje gezet.
Model | Verbruik D4 Motor (L/100km) |
S60 | 6.03 |
V60 | 6.01 |
S80 | 6.01 |
V70 | 6.45 |
XC70 | 7.19 |
V40 | 5.17 |
V40 Cross Country | 5.27 |